Munkavállalók kiküldetése: fontos döntés született

A munkavállalók kiküldetéséről szóló uniós irányelvet minden olyan határon átnyúló szolgáltatásnyújtásra alkalmazni kell, amely munkavállalók kiküldésével jár, így a közúti közlekedésre, különösen az árufuvarozási tevékenységre is, függetlenül attól, hogy az irányelv nem fogalmaz meg ezekre külön rendelkezéseket - közölte döntését az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az ügy előzménye, hogy egy magyar és egy német szállítási vállalkozás járművei Magyarországról, illetve Németországból átvezényelt gépjárművezetőkkel bonyolítottak le nemzetközi fuvarokat egy, e cégekhez kötődő holland vállalkozás hollandiai telephelyéről kiindulva és oda visszaérkezve. Ennek kapcsán vetődött fel az a kérdés, hogy e gépjárművezetők helyzete egyáltalán kiküldetésnek tekinthető-e.

Minden szolgáltatásra vonatkozik 

Az uniós bíróság ítéletében rámutatott, hogy a munkavállalók kiküldetéséről szóló uniós irányelvet minden olyan határon átnyúló szolgáltatásnyújtásra alkalmazni kell, amely munkavállalók kiküldésével jár, függetlenül attól, hogy az ilyen szolgáltatás mely gazdasági ágazathoz kapcsolódik. Az, hogy az említett irányelv nem fogalmaz meg külön a közlekedésre vonatkozó rendelkezéseket, nem zárja ki hatálya alól a határon átnyúló szolgáltatásnyújtást a közúti közlekedési, különösen pedig az árufuvarozási tevékenységeket. Ennek értelmében a munkavállalók kiküldetéséről szóló uniós irányelv a közúti szállítási ágazatban nyújtott határon átnyúló szolgáltatásokra is vonatkozik.

Ami pedig az említett járművezetők kiküldött munkavállalói minőségét illeti, a bíróság megjegyezte: ahhoz, hogy egy munkavállalót "valamely tagállam területén" kiküldetésben lévőnek lehessen tekinteni, az általa végzett munkának az adott tagállam területével "elégséges kapcsolatot" kell mutatnia.

A konkrét ügyet illetően a bíróság szerint az, hogy az egyik tagállamban letelepedett vállalkozás által egy másik tagállamban letelepedett vállalkozás rendelkezésére bocsátott nemzetközi közúti járművezető e második vállalkozás székhelyén kapja a feladataival összefüggő utasításokat, azok végrehajtását ott kezdi meg vagy fejezi be, önmagában nem elegendő annak megállapításához, hogy a járművezetőt e másik tagállam területére küldték ki, amennyiben az említett járművezető általi munkavégzés egyéb tényezők alapján nem mutat elegendő kapcsolatot e tagállam területével.

A nemzetközi közúti árufuvarozásról szóló rendeletet idézve a bíróság egyebek mellett kiemelte azonban, amennyiben a szállításokat teljes egészében a fogadó tagállam területén bonyolítják le, megállapítható, hogy a járművezető munkavégzése elégséges kapcsolatot jelent az adott tagállam területével. Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa idén júliusban - Magyarország és más tagállamok határozott ellenkezése dacára - fogadta el a Mobilitási Csomagot, amely tartalmazza a nemzetközi közúti szállítmányozásra vonatkozó új szabályokat, egyebek mellett a kiküldetéssel kapcsolatosakat is.

A szállítási vállalkozásaik védelme érdekében hét, főként közép- és kelet-európai tagállam, köztük Magyarország, kereseteket nyújtottak be az uniós bírósághoz a csomag bizonyos rendelkezéseivel szemben. Míg az előírások célja a járművezetők érdekeinek védelme, szociális feltételeinek, munkakörülményeinek javítása, addig a magyar álláspont szerint az új rendelkezések rossz válaszokat adnak létező problémákra, és nemhogy nem oldják meg, hanem inkább súlyosbítják az érintettek helyzetét. Aránytalan pénzügyi és adminisztrációs terheket rónak az európai fuvarozó vállalkozásokra. A kifogásolt követelmények némelyike sérti a diszkrimináció tilalmát, ellentétes az uniós klímavédelmi célokkal vagy egyenesen végrehajthatatlan.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo