A foglalkoztatói adatszolgáltatás jelentős egyszerűsítése az adminisztrációs terhek csökkentésén túl, nemzetközi szinten is példaértékű modellé válhat - véli Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára.
A vállalkozások éves bevételük 1,7 százalékát fordítják adóadminisztrációra, amelynek jelentős része, mintegy a negyede köthető a foglalkoztatáshoz. Egy 2019-ben készült felmérés szerint éves szinten 90 milliárd forint a munkáltatói bevallásokra, adatszolgáltatásokra fordított összeg. Az adatszolgáltatás egyszerűsítésével ez jelentősen csökkenthető.
A bevallások mellett mintegy húszféle adatszolgáltatással számolhatnak a vállalkozások, amelyeket az adóhivatal mellett különféle szervezetek részére kell teljesíteniük, mint például a Központi Statisztikai Hivatalnak, a Magyar Államkincstárnak vagy a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnek.
A többszöri adatkérésre épülő nyomtatvány alapú rendszer átalakítása azért is szükséges, mert a tervezett online és közvetlen digitális kapcsolaton is elérhető adatszolgáltatási rendszer nemcsak a kkv-éknak hoz költségcsökkentést, de növeli az ország versenyképességét is.
Az állam készíthetné el a bevallásokat
A cél az, hogy ne a vállalkozások adminisztráljanak a hatóságok részére, hanem helyettük az egy csatornán beérkező adatokból az állam készítse el a szükséges bevallásokat, adatszolgáltatásokat. A tervek szerint az új rendszer a fizetendő adót, járulékot is meg tudja állapítani - magyarázta az államtitkár.
Az adminisztrációs terhek mérséklése a mellett, hogy a magyar vállalkozásoknak könnyebbséget jelent, még több befektetőt vonzhat hazánkba.
A bürokratikus tehercsökkentés egyik legfontosabb állomása a foglalkoztatói adatszolgáltatások jelentős egyszerűsítése, amelybe a Pénzügyminisztérium az adószakma legnagyobb tapasztalattal és ügyfélkörrel bíró szereplőit az adótanácskozás révén már bevonta, de most bárki megismerheti és véleményezheti az erről szóló koncepciót - húzta alá az államtitkár.
A Pénzügyminisztérium a véleményeket 2022. június 10-ig az [email protected] címre várja. A dokumentumok a tárca honlapján érhetőek el.
(MTI)