Mobil nélkül? Öngyilkosság

Amikor az emberek nagyobb része már mobilról netezik, sőt, a fogyasztók egyre nagyobb része a telefonjáról vásárol, a nem mobilbarát oldalak biztos kudarcra vannak ítélve. A megoldás a fejlesztés, és nem dőlhetünk hátra, ha az oldal reszponzív. Ez csak az első lépés – emelte ki Sepsey Barna a Piac&Profit által szervezett konferencián.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma már az online tranzakciók és az internetes tartalom jelentős része mobileszközön keresztül áramlik és a trendek egyértelműen ezen eszközök további terjedése felé mutat. A mobil eszközök térhódítása visszafordíthatatlan folyamat, amely mellett egy vállalkozás sem mehet el tétlenül, hogyha lépést szeretne tartani a korral. A Google statisztikái szerint ma már többen keresnek a mobil telefonjukról, mint asztali gépekről, illetve az online videók több mint a felét már mobilról nézik a felhasználók. (Nem véletlen, hogy a Google is előnyben részesíti a mobilbarát weboldalakat!)

„2014 volt az okoseszközök forradalmának éve az online kereskedelemben, a Shopify felmérése szerint abban az évben lépte át az ezekről az eszközökről érkező vásárlók aránya az ötven százalékot” – mondta Sepsey Barna, a Growthery ügyvezetője, a The Pitch Education társalapítója a Piac & Profit által szervezett „Személyes értékesítés, személytelenül” című konferencián. (Ez a trend nálunk még nem ért be, de ez csak idő kérdése!)

A szakember szerint azok a webshopok, amelyek kialakításában nem ügyelnek a mobileszközökről vásároló fogyasztók igényeire, így a piac jelentős részéről le is mondanak. A legtöbb magyar weboldal próbál lépést tartani a korral, egyre inkább terjed a reszponzív dizájn, azaz a különféle eszközökről érkező látogatók igényeihez igazított megjelenés. Sepsey Barna azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy ez ma már nem elég, csak a kiindulási pont ahhoz, hogy egy online felület mobilbaráttá váljék.

Mitől lesz mobilbarát egy weboldal?

Általánosságban véve egy weboldal akkor lesz mobilbarát (nem csak a keresőrobotok szemében), ha különböző (mobil)eszközökön a felhasználó számára fölösleges interakciók (kicsinyítés, nagyítás, elforgatás) nélkül is könnyen használható. Már a weboldal tervezése közben érdemes odafigyelni egy-két irányelvre, ami a későbbi továbbfejlesztést és a mobilra való optimalizálást egyaránt megkönnyíti. A szakember a konferencián bemutatott tájékoztató anyagának segítségével adunk néhány tippet, hogyan tehetjük az okoseszközös felhasználók számára is vonzóvá az oldalunkat!

Ne nehezítsük meg a felhasználó dolgát!

Az első, és talán legfontosabb, hogy próbáljuk megtervezni a látogatóink útvonalát a weboldalon belül és segítsük őket a kitűzött célok elérésében. Mindezt a legkevesebb interakció (kattintás, görgetés) igénybevételével. Ez egy win-win szituáció, hiszen ha a látogatók elérik céljukat az oldalon, akkor jó esetben a mi céljaink is teljesülnek. Ez jelentheti a termékünk, szolgáltatásunk értékesítését, feliratkozást a hírlevelünkre vagy éppen a tudásunk átadását. Fontos, hogy ezek a célok pontosan meg legyenek határozva és segítsük, vagy tereljük a felhasználóinkat a célok elérése felé. Ha ezt nem tesszük meg, nehézkessé, átláthatatlanná válik a weboldal kezelése – például a "megveszem" gombot elrejtjük a felhasználó elől – akkor az oldal nem lesz sikeres, a felhasználóinkat pedig konverzió nélkül el fogjuk veszíteni.

Mobil vagy halál
Világszerte gyorsan nő a mobileszközökön megtekinthető tartalmak iránti igény, így csak azok a médiavállalatok lehetnek sikeresek, amelyek képesek az ezekre optimalizált tartalmakat előállítani, illetve a megcélzott fogyasztókat elérő reklámmegoldásokat kínálni a potenciális hirdetőknek,
Folyamatos optimalizáció

Kövessük a látogatóink böngészési szokásait az oldalunkon, bármerre is mennek. A gyűjtött adatok és tapasztalatok alapján pedig folyamatosan optimalizáljunk a folyamatokon, hogy a lehető legtöbb felhasználó elérje a célját. „Ez egy folyamatos munka, nem érdemes elhanyagolni” – hangsúlyozta a szakember.

A weboldal legyen konzisztens minden eszközön

Ha különböző (mobil)eszközökön is megkönnyítjük a látogatóink interakcióit, akkor hálásak lesznek, és magasabb arányban konvertálhatjuk a látogatókat felhasználóvá, vagy akár vásárlóvá. A legjobb eredmény elérése érdekében célszerű már a weboldal elkészítése során figyelembe venni a felhasználói élményt és a használhatóságot meghatározó alapelveket is.

A felhasználói élményt a weboldal használata során szerzett érzések, tapasztalatok, élmények összessége alkotja. A használhatóság fogalma pedig azt jelöli, hogy egy adott weboldal mennyire „felhasználóbarát” (mennyire könnyű a használata), milyen mértékben képesek a felhasználók egy-egy feladatot (például keresés) vagy folyamatot (például vásárlás) könnyedén és gyorsan végrehajtani rajta.

Felhasználói élmény és használhatóság szempontjából kulcsfontosságú, hogy a weboldal minden menüpontja és funkciója elérhető legyen mobileszközről is. A menüre vonatkozóan általános érvényű szabály, hogy – mobileszközökre tervezett weboldalak esetén – vízszintes menü helyett ajánlott inkább függőleges, úgynevezett „hamburger” menüt alkalmazni, amelynek ikonját a képernyő jobb vagy bal felső sarkában helyezzük el.

Marketingben is ügyelni kell a mobilokra
A Facebook január végén közzé tette a tőzsdei jelentését, amivel betekintést nyerhettünk az aktuális felhasználói számokba: megrázó adat, hogy a felhasználók 90 százaléka mobilról éri el az oldalt, így ezt a trendet az online marketingben most már nem szabad figyelmen kívül hagyni.
További fontos alapszabály, hogy a mobilról elérhető weboldal verzió esetében a menücímkék és funkciók elnevezésein ne változtassunk, a sorrendjüket azonban felcserélhetjük, amennyiben objektív adatokkal rendelkezünk arról, hogy a mobilról internetező weboldal látogatók körében melyek a leggyakrabban használt menüpontok és a legnépszerűbb funkciók, ezzel is megkönnyítve a weboldalunk használatát.

Gyorsaság!

„Egy átlagos okostelefonos felhasználó négy másodpercig vár, amíg betöltődik egy oldal: ha ennyi idő alatt ez nem sikerül, akkor távozik – és jó eséllyel vissza sem tér” – hangsúlyozta Sepsey Barna. Ezért a szakember szerint alapvető fontosságú, hogy minél inkább gyorsítsuk az oldal betöltődését. Mivel a mobilfelhasználóknak általában korlátozott a mobilinternet hozzáférésük több szempontból is (lefedettség, sebesség és adatforgalom), ezért használjunk minél kisebb fájlméreteket. Ne töltsünk fel több megabájtos képeket, fölöslegesen lassítja a betöltődést. Ezenkívül, ha van rá lehetőség, az egyes képeknek legyen minden képernyőmérethez megfelelő, kicsinyített verziója. A túl sok kód, (főleg Javascript és CSS) lassíthatja az oldalt mobileszközökön. Érdemes a kódokat tömöríteni.

Hogyan dönthetjük el, hogy a weboldalunk mobilbarát-e?

„A legegyszerűbb megoldás, ha a saját okostelefonunkról, vagy tabletünkről is megnyitjuk az oldalunkat” – javasolta Sepsey Barna. „Ha gyorsan betöltődik, és egyszerűen kezelhetőnek találjuk, akkor is érdemes még azonban tesztelni a Google „mobilbarát” tesztjének alkalmazásával, amely ITT elérhető.

További hasznos információk a mobilbarát weboldalakról és jó tanácsok a kialakításhoz itt találhatóak!

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo