Miért költenek ötször annyit a sógoroknál, mint nálunk?

Magyarországra még sohasem érkezett annyi turista, mint tavaly, a sikerpropaganda mellett azonban érdemes lenne meglátni, hogy jobban ki kellene használnunk az adottságainkat, határozottabban kellene fejlesztenünk a minőségi szolgáltatásokat.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Turisztikai szempontból kiemelkedő sikerrel zárult a 2015-ös év. A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) 2015. decemberi jelentése szerint Európán belül Magyarországon nőtt legdinamikusabban a nemzetközi turistaérkezések száma. Az UNWTO adatai szerint a kontinensen 5 százalékkal nőtt a nemzetközi turistaérkezések száma, ezen belül Közép-Kelet-Európa 6,4 százalékos növekedést ért el, míg Magyarország kiemelkedő, 19,1 százalékos emelkedéssel zárta az évet, vezetve ezzel az európai ranglistát. Ugyanakkor a bevételeket és a vendégéjszakák számát is vizsgálva már lemaradásban vagyunk nemcsak Európához, hanem a régió többi országához képest is – hívja fel a figyelmet Szalók Csilla, a BGE KVIK intézetvezetője.

A hozzánk érkező turisták jellemzően rövidebb időre, nagyon sok esetben pár napra érkeznek, és olcsó szolgáltatásokat vesznek igénybe. Az UNWTO szerint 2014-ben a Magyarországra látogató külföldiek átlagos tartózkodási ideje 2,4 nap volt, amihez fejenként 13 300 forintos napi költés járult – ez összesen 1459 milliárd forintos éves költést jelent. A jelenség oka, hogy Magyarország könnyen elérhető, és egyre népszerűbb például a romkocsmáknak köszönhetően a külföldi fiatalok körében, akik egy hétvégére vagy legénybúcsúkra szívesen utaznak ide fapados járatokkal, és jellemzően közösségi szállásfoglalás segítségével töltik itt vendégéjszakáikat. Emiatt költésük jóval elmarad a környező országokba érkező magas költésű turistákétól. Ausztriában például 2014-ben az egy vendégéjszakára jutó költés 100,56 euró volt, míg Magyarországon mindössze 21,6 euró – magyarázza Szalók Csilla.

Minőséget kell adni

Ez a helyzet addig nem is fog változni, míg Magyarország el nem mozdul a minőségi turisztikai szolgáltatások irányába – világít rá a BGE oktatója. „Hazánk nagyon jó adottságokkal rendelkezik, könnyen megközelíthető turisztikai célpontot jelent, de az infrastrukturális feltételek még hiányosak. Ahhoz, hogy az iparág több vendégéjszakát és magasabb költést realizáljon, határozottabb lépések szükségesek a minőségi szolgáltatások fejlesztésében, mint például a gyógy-, konferencia-, kulturális, sport- és rendezvényturizmus.

Kellenek a vendéglátásnak a külföldről visszatérők
A turizmus-vendéglátás területén tapasztalható szakemberhiány elsősorban a szakácsoknál és felszolgálóknál érezhető, a felsőfokú végzettséget igénylő munkaköröknél kevésbé. A friss pályakezdőktől a kiváló angolnyelv-tudás mellett elsősorban pontosságot, megbízhatóságot és kreativitást várnak el, míg a kereskedelmi vállalatok az eredményorientált szemléletet és a mobilitást értékelik.
Ha a minőségi turisztikai szolgáltatásokat fejlesztjük, az a tartózkodási idő és költés dinamikus növekedésének hosszú távú fenntartását eredményezheti” – mondta el Szalók Csilla, hozzátéve, hogy hosszú távon a „buliturizmus” is hozzájárulhat a hazai vendéglátóipar minőségi fejlődéséhez, hiszen az idelátogató fiatalok később, már fizetőképesebb turistaként, az itt szerzett élmények iránti nosztalgiából is visszatérhetnek hozzánk.

Szalók Csilla kiemelte: bár a hagyományos európai piacainkra 2016-ban is figyelnünk kell, hiszen Magyarországon erős a német és az orosz beutazóturizmus, illetve az északi országokból is sokan érkeznek, ezek mellett érdemes az új piacok felé nyitni, mivel a távolról érkező turisták jellemzően hosszabb időre maradnak, és többet is költenek. A kínai beutazók száma a jövőben várhatóan emelkedni fog, de ehhez a repülőjáratok, menetrend, szolgáltatások megfelelő kialakítása is szükséges.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo