Mi történt pontosan a McDonald’s híres BIG MAC védjegyével?

Az elmúlt hetekben számos cikk jelent meg arról, hogy a McDonald’s elvesztette világhírű BIG MAC védjegyét. De mi is áll a felröppent hír mögött és valóban igaz, hogy ezután bárki szabadon használhatja a világ egyik legismertebb márkáját? A válasz a kérdésekre ennél jóval összetettebb, ezért a szellemi alkotások jogával foglalkozó Danubia Legal szakértője segít megérteni a döntés hátterét.

dr. Klauber Zsófia

Hogyan kezdődött?

Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala valóban megállapította a McDonald’s Big Mac európai uniós védjegyoltalmának használat hiánya miatti megszűnését egy 2019. januárjában hozott határozatában. A döntés az ír Supermac által 2017-ben, a McDonald’s 000062638 lajstromszámú, 1996 óta, többek között szendvicsek, egyéb élelmiszerek, valamint éttermi szolgáltatások vonatkozásában oltalom alatt álló európai uniós BIG MAC védjegye ellen használat hiánya miatti megszűnés megállapítása iránt indított eljárása során született. A McDonald’s-nak, mint védjegyjogosultnak, azt kellett – volna – bizonyítania, hogy védjegyét, az eljárás megindítását megelőző öt éves időszakban, azaz 2012-2017 között ténylegesen használta.

A McDonald’s a védjegyhasználat igazolásaként nyilatkozatokat nyújtott be a BIG MAC termékek, németországi, franciaországi és egyesült királyságbeli forgalmazási adataira vonatkozóan a 2011-2016-os időszakot illetően, továbbá prospektusokat, hirdetési anyagokat, posztereket, csomagolóanyagokat, a McDonald’s weboldalairól nyomtatott fényképfelvételeket és a Wikipedia BIG MAC történetét bemutatását tartalmazó kivonatot csatolt be.

„A Hivatal a fenti bizonyítékokat azok összességében úgy mérlegelte, hogy az irányadó joggyakorlatra figyelemmel nem elegendőek a BIG MAC védjegy tényleges használatának igazolására az eljárással érintett időszak tekintetében. A Hivatal álláspontja szerint ugyanis, valamennyi benyújtott bizonyíték magától a védjegyjogosulttól származik, amelyeket további, a McDonald’s-tól független féltől származó dokumentumokkal kellett volna alátámasztani, kiegészíteni.” – magyarázza dr. Klauber Zsófia, a Danubia Legal partnere.

Az internetről származó bizonyítékok vonatkozásában a Hivatal azt állapította meg, hogy ezek önmagukban nem alkalmasak a védjegyhasználat volumenének és földrajzi kiterjedtségének igazolására. E tekintetben a hivatkozott honlapok látogatottságágára vonatkozó kimutatásokat kellett volna mellékelni, valamint azt igazolni, hogy mely országokból történt a McDonald’s honlapjainak vásárlók általi felkeresése. A BIG MAC szendvicseket megjelenítő honlapok továbbá, a Hivatal álláspontja szerint önmagukban nem igazolják a forgalom volumenét és azt sem, hogy a vásárló, hogy tud az adott termékhez hozzájutni. Ugyanezeket a hiányosságokat nevezte meg a Hivatal a mellékelt prospektusokkal és csomagolóanyagokkal kapcsolatban, mivel ezek önmagukban nem alkalmasak a nyilatkozatokban szereplő forgalmazási adatokat alátámasztására.

Mire szolgál a tanúsító védjegy?
A mindennapi életben körülvesznek bennünket a különböző védjegyek és márkajelzések. A védjegyek általában szoros kapcsolatban állnak az adott termék marketingjével, és gyakran a termék minőségi jellemzőire is utalnak. A tanúsító védjegy a védjegyek egyik különleges fajtája. Mire szolgál a tanúsító védjegy?
Mi az ügy tanulsága?

A nyilvánvalóan megvalósuló védjegyhasználat önmagában nem elegendő ahhoz, hogy egy védjegyjogosult eredményesen védekezzen a védjegyoltalom használat hiánya miatti megszűnésének megállapítása iránti eljárásban, még akkor sem, ha egy mindenki által ismert világhírű védjegyről van szó. Mivel a Hivatal kizárólag az elé tárt bizonyítékok alapján hozhatja meg döntését, a védjegyjogosultaknak figyelembe kell venniük, hogy az irányadó jogszabály, illetve a joggyakorlat a védjegyhasználat igazolására vonatkozóan milyen jellegű bizonyítékok benyújtását kívánja meg és milyen jelentőséget tulajdonít az egyes bizonyíték típusoknak.

„Mielőtt azonban bárki azt hinné, hogy a BIG MAC védjegy ezzel a döntéssel szabadon használhatóvá vált, nem árt az óvatosság, hiszen a döntés egyelőre nem jogerős, továbbá a McDonald’s jogosultja a hivatkozott eljárással nem érintett, további érvényes ’BIG MAC’ védjegynek is.” – foglalta össze dr. Klauber Zsófia.

Védjegybitorlás az AdWords-hirdetésekben: mit tehetünk ellene?
Mit tehetünk, ha a versenytársunk a mi védjegyünket használja Google AdWords hirdetésében kulcsszóként – avagy védjegybitorlás a Google hirdetési rendszerében. Szakértőnk megmutatja, mit tehetünk ebben az esetben!

Véleményvezér

Megdöbbentő fotók egy gyermekotthonból

Megdöbbentő fotók egy gyermekotthonból 

A képek mindennél beszédesebbek.
Mélypontra ért a magyar belpolitika, avagy büdös-e Menczer Tamás szája?

Mélypontra ért a magyar belpolitika, avagy büdös-e Menczer Tamás szája? 

Még egy lépcsőt lejjebb lépett a magyar belpolitika.
Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül

Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül 

Kevés a hatósági állatorvos.
Kormányváltó hangulat

Kormányváltó hangulat 

Oda a Fidesz népszerűsége.
Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo