Mi a helyzet a lízingpiaccal?

Tovább nőtt a globális lízingpiac. Továbbra is Észak-Amerika a legerősebb piac, bár a részesedése a globális piacon 3,1 %-kal csökkent, miközben Európáé 2 %-kal nőtt 2018-ban. No, de mi történik Magyarországon? Itthon az új autók finanszírozása járult hozzá leginkább a piaci növekedéshez, az előző évhez képest 40%-os emelkedés történt.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A White Clarke Group által kiadott éves lízing riport – együttműködésben a World Leasing Yearbookkal – a világ 50 vezető lízingpiacát foglalja össze. A 40 éves évforduló alkalmából készült vezető elemzés az autós és pénzügyi finanszírozás területén vizsgálja az országos kereskedelmi környezetet és trendeket.

A jelentés szerint a globális lízingpiac értéke a 2016-os 1,100 milliárd dolláros értékről 2017-re 1,282 milliárd dollárra nőtt. A top 50 ország üzleti volumene 2017-ben 16.6 %-ot növekedett. Három régió, Észak-Amerika, Európa és Ázsia a világ mintegy 95 %-át teszi ki a globális lízingpiacon, ezekben a 2018-as üzleti volumen 183 milliárd dollárral haladta meg az előző évi globális összeget. Észak-Amerika (Egyesült Államok, Kanada, Mexikó) részesedése a globális piacon 3.1 %-kal csökkent, viszont továbbra is a legnagyobb regionális lízingpiac, amelynek üzleti értéke 445,9 milliárd dollár, ami a teljes globális részesedési piac 34.8 %-át jelenti. Európa piaci részesedése 1.9 %-kal, Ázsia részesedése pedig 1.3 %-kal emelkedett az előző évhez képest.

Kép: Pixabay

TOP 3: USA, Kína, Egyesült Királyság

A lízingpiac “lista” első helyezettje az  Egyesült Államok, ahol 6.9 %-kal nőtt a piac az előző évhez képest, éves volumene 410 milliárd dollár. A lízingpiac második helyét Kína jegyzi, értéke több mint 20 %-kal nőtt, 265,68 milliárd dollárra, annak ellenére, hogy a teljes lízing penetrációja alacsony, 6.8 %. A harmadik helyet az Egyesült Királyság birtokolja 32.4 %-kal, ami 92,45 milliárd dollárt jelent. Németország a negyedik legnagyobb piac, 7.29 %-kal (78,32 milliárd dollár), míg az ötödik Japán lízingpiacának piaci részesedése 2 %-kal csökkent 60,47 milliárd dollárra. Franciaországban, a hatodik legnagyobb piacon a volumen közel 9 %-kal nőtt, ami 49,78 milliárd dollárt jelent.

Noha a legnagyobb növekedés a személyautóknál és a haszonjárműveknél figyelhető meg, a gépek-berendezések finanszírozása is jelentősen nőtt. Például az Egyesült Királyság eszközfinanszírozási piaca 2017-ben 5 %-kal nőtt, 2018-ban pedig további kb. 5 %-ra tett szert.  Egy kis autólízing kitekintés: a market.us elmezése azt mutatja, hogy a megkérdezettek   2028-ig leginkább a rövid- és hosszú távú lízinget, valamint az operatív lízinget (tartós bérlést) tervezik választani.

Néhány dolog, amit jó, ha tudsz az autólízingről
A tavaly év végén elfogadott őszi adócsomag 2019. január 1-től még kedvezőbbé teszi a vállalatok számára a cégautóbérlést. Mostantól nem kell útnyilvántartást vezetni ahhoz, hogy a bérleti díj áfájának 50 százaléka levonható legyen. A vállalatok számára tehát egyre több előnnyel jár, ha lízingkonstrukcióban használják a gépjárműveket. Többféle típusú lízing létezik azonban, ezért a vállalkozásoknak célszerű előre tájékozódniuk, melyik éri meg számukra a legjobban.
Mi a helyzet itthon?

Kiváló eredményeket könyvelhet el az itthoni lízingpiac is. A Magyar Lízing Szövetség friss jelentése szerint 690 milliárd forint feletti finanszírozott összeggel zárta a múlt évet a magyar lízingpiac, ami 13 % növekedést jelent, és idén még akár 10 %-os emelkedés is várható, ami jó eredmény lehet a nemzetközi lízingpiachoz viszonyítva, ami évente átlagosan 16 %-os növekedést produkál. A tartós bérlettel foglalkozó Rentasystem tavaly év végén immár ötödik  alkalommal végzett kutatást a beruházási kedv és a finanszírozási háttér kapcsán. “Bár hazánkban még a készpénzes finanszírozási forma dominál, de láthatóan az operatív lízing (tartós bérlet) egyre inkább benne van a vállalatvezetők fejében” - mondja Székely Balázs, a Rentasystem Kft. ügyvezetője.

A Magyar Lízing Szövetség adatai alapján főleg az autóknál kimagasló a növekedés, 34 %-kal, ami 246 milliárd forintot eredményezett év végére. Főként új autók finanszírozásának köszönhető a piaci fellendülés, 40 %-os bővülés történt az előző évhez képest. “Egyre gyakoribb az elektromos autó igény, VW e-Golf, BMW i3, Nissan Leaf  a legkeresettebb modellek nálunk. Érezhetően visszaszorulóban van a dízel autók iránti kereslet” - tette hozzá Székely Balázs, a Rentasystem Kft. ügyvezetője.

A lízingpiac az építőiparban is feltörekvőben van. Az építőipari gépeknél a finanszírozott összeg 46 %-kal 26 milliárd forintra nőtt, erre példa legutóbb csak 2008-ban volt. A jelentés szerint továbbra is az egyik legerősebb piac az agrárgép-finanszírozás, 14 %-kal 82 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg az előző évhez képest.

Összességében mind itthon mind pedig a többi országban is szép eredményeket könyvelhet el a lízingpiac, a vezető szerepet továbbra is a járműszektor tölti be, de az eszköz-és építőipar-finanszírozás is felzárkózóban van. A Magyar Lízingszövetség szerint további növekedés várható a magyar lízingpiacon, az infrastrukturális beruházások miatt az építőipari gépeknél fennmaradhat a jelentős kereslet. Emellett az autófinanszírozásban akár 10 %-ot  is meghaladó emelkedés is történhet.

25 milliárdos lízing refinanszírozó programot indít az MFB

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo