Menet közben is kipakolják a kamiont

A szállítmányozásban a legnagyobb kárértékekkel általában a lopások járnak, amelyek többsége szervezett módon zajlik. A vállalkozások a gazdasági válság kitörése óta mégis csak a legritkább esetben biztosítják a szállítmányokat.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Szervezetten rabolják ki a kamionokat – Kép: SXC

A rakományok kifosztására specializálódott bűnbandák semmit nem bíznak a véletlenre: az értékes árukról bennfentes információkat szerezve vagy azokat kifigyelve célzottan csapnak le. Új lopási trükk terjed a közép-kelet-európai utakon az utóbbi fél évben: a szervezett bűnbandák menet közben, a mozgó kamionról pakolják ki a rakományt. Egy-egy szállítmány teljes kirablása akár 80-90 millió forintos kárt is okozhat–- állapítja meg a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító (EMABIT) Zrt.

Főként olyan termékre – pl. márkás ruházatra vagy elektronikai cikkekre – utaznak, amelyek könnyen értékesíthetőek a feketepiacon. Támadásaiknak elsősorban a nemzetközi forgalmat bonyolító kamionok vannak kitéve. A rablások többségében a kamionok teljes szállítmányát eltulajdonítják, ami átlagosan 10 millió forintos kárt jelent, de szállítmánytól függően, akár 80-90 millió forintra is rúghat az okozott kár. A vasúti-, vízi- és légi szállítás esetében ezzel szemben inkább a 3-500 ezer forintos nagyságú dézsmakárok jellemzőek.

„A kamionszállítmányok ellen elkövetett bűncselekmények a legtöbb esetben a sofőr kényszerítésével vagy a ponyva felvágásával történnek. Az utóbbi időben  viszont olyan eset is előfordult, hogy a közúton közlekedő kamiont menet közben fosztották ki a tolvajok” – mondta el Busa Zoltán, a CIG Pannónia EMABIT Zrt. vezérigazgatója. A biztosító tapasztalatai szerint a szegényebb országokban, elmaradottabb terülteken aktívabbak, és trükkösebb módszereket is alkalmaznak a kamionokat fosztogató bűnszervezetek.

Egy kisebb ország GDP-je tűnik el az utakon
A fuvarozási bűncselekmények 2013-ban 8,2 milliárd euró – 2500 milliárd forint – veszteséget okoztak az Európai Unióban, ami több mint a teljes magyarországi biztosítási piac éves díjbevételének háromszorosa.
Fentiek mellett a balesetek és a nem megfelelő szállítási körülmények is jelentős kárt okozhatnak a rakományban. (Csak itthon a kamionbalesetek miatt másfél milliárdos kárt szenvednek a fuvarozók.) A szállítás legtöbb kárral járó mozzanata az áruk fel- és lerakodása, de a megfelelő rögzítés hiánya, az elégtelen csomagolás, a nem megfelelő hőmérséklet, illetve páratartalom is gyakran okoz pár százezer forintos károkat a rakományban – hívja fel a figyelmet a CIG Pannónia. A károk kockázata megfelelő óvintézkedéssel mérsékelhető. Ez fuvarozói felelősségbiztosítás vagy szállítmánybiztosítás mellett is lényeges, mert káresemény után azt is meg kell vizsgálni, hogy a biztosított fél eleget tett-e kármegelőzési kötelezettségének.

„További piaci tendenciaként kell megemlíteni, hogy a gazdasági válság óta csak a legszükségesebb esetekben kötnek biztosítást, például ha a megbízó azt megköveteli, vagy ha lopás szempontjából kockázatos (lopásérzékeny) a rakomány. Problémát okozhat az is, ha nem körültekintően választják ki a biztosítási fedezetet, illetve nem figyelnek oda arra, hogy az a szállítás minden szakaszára, például a legtöbb kockázattal járó ki- és bepakolásra is kiterjedjen. Megfelelő biztosítás híján így a fuvarozó, illetve megbízója szenvedi el teljes egészében a kárt” – mondta el Busa Zoltán.

Így lehet olcsóbb a fuvarozás
A szállítmányozó cégek becslése szerint egy fuvar teljesítése közben az összes költség legnagyobb hányadát még mindig az üzemanyag emészti fel, de egyre komolyabb tételt jelent a sofőr munkabére és az e-útdíj is. A költségek akár 20 százalékkal is mérsékelhetők a korábbinál szervezettebb közlekedéssel, valamint a megfelelő flottakövető szolgáltatás megválasztásával. További részletek itt olvashatók!

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo