#1 Social media-csatorna választó
Számos social media csatorna van, melyen kialakult a hashtag-kultúra. A Twitter volt az, amely ezt az egészet kitalálta és a köztudatba hozta, majd szépen sorjában elkezdték használni a felhasználók ezt az új kommunikációs formát más platformokon is. Magyarországon egy kkv a legtöbb esetben a Facebookot használja, illetve egyre népszerűbb az Instagram is. Akik külföldre is dolgoznak, azoknak még a Twitter lehet érdekes.
Minden platformnak megvan a sajátossága hashtag-használati szempontból, melyet minden esetben érdemes tanulmányozni, mielőtt elkezdenénk ész nélkül posztolni. Például a Twitteren hashtagek alapján szerveződnek csoportok, chat-délutánok és nagyrészt ezek alapján keresünk tartalmat is, ha böngészni támadna kedvünk. Minden tweetben érdemes elhelyezni legalább 1-2 hashtaget, viszont ennél több már nem javasolt.
Instagramon más a helyzet. Itt jóval több hashtaget érdemes használni a posztoknál. Itt is hashtag alapján keresünk, de itt nem jellemzőek a hashtag körül szerveződő időszakos chatek, mint Twitteren. Annál inkább használjuk az Instagramon a hashtageket nyereményjátékokra és promóciós célokra.
Facebookon használjuk talán a legritkább esetben a hashtaget, de egy, legfeljebb két hashtaget itt is érdemes belecsempészni a posztjainkba, mivel kicsi a verseny, és pont ezért ki lehet tűnni.
#2 Mit használ a versenytárs?
Sok esetben nem nekünk kell feltalálni a spanyolviaszt, mert elképzelhető, hogy egy versenytárs már kitapasztalta a saját pénzén és idején, hogy mi az, ami működik az adott iparágban. Az első dolog mindig az legyen, hogy átnézzük a versenytársak social media-profiljait, és a jó dolgokat nemes egyszerűséggel lemásoljuk a cégünkre szabva.
Ha itthon nem találunk használható profilokat, akkor érdemes körülnézni a nemzetközi piacon, mert ott már nagyobb valószínűséggel lesznek olyan cégek, amelyek profi social media-jelenléttel rendelkeznek, és a kisujjukban van a megfelelő hashtag-használat.
Nem csupán a versenytársaktól lehet „inspirálódni”, hanem az iparágban működő influencerektől is. Általában, ha valakinek sok követője van, akkor az olyan tartalomstratégiával és hashtag-használattal rendelkezik, amely profi, és emiatt tudta felnövelni a követőbázisát.
Böngésszük át alaposan ezeknek a profiloknak a kép leírásait és keressünk olyan hashtageket, melyek mindig előfordulnak az adott profilban és relevánsak lehetnek nekünk is.
#4 Törekedj a konkrétumokra
Ha mondjuk egy éttermed van, és épp a napi menüről tervezel képet feltölteni Instára, akkor nem biztos, hogy mindig a sok százmilliós találati listával bíró hashtagek a legmegfelelőbbek számodra. Ezekkel az a baj, hogy gyorsan lesorolódsz az idővonalon, ha túl népszerű a hashtag.
Hogyan működik: Ha egy hashtaget sokan használnak, akkor ez nem csupán azt jelenti, hogy ha te is használod, akkor sokan fognak rád találni a hashtagen keresztül, hanem azt is, hogy az adott hashtaggel ellátott képed gyorsabban fog lejjebb sorolódni a hashtag idővonalán, mivel népszerű hashtagről van szó. És minél lejjebb kerülsz, annál kevesebben fognak egy idő után megtalálni téged. Ez ellen több módon tudsz védekezni. Ha olyan sok lájkot és kommentet kap a képed, hogy bekerülsz a top tartalmak közé. Ez Twitteren a „top” idővonalon jelenik meg, Instagramon pedig a felső 9 posztban. A másik módszer, ha olyan hashtaget választasz, melyhez ritkábban érkeznek új bejegyzések, vagyis lassabban sorolódsz le.
# 5 A kevesebb néha több
Twitteren egyszerűbb kordában tartani a hashtagek számát, mivel 140 karakternyi hashtagnél többet amúgy se tudnál belesűríteni egy tweetbe. Meg nem is érdemes. De Instagramon néhányan elkövetik azt a hibát, hogy meg se állnak 30 darabig, melyet még enged az Instagram. Ha a júzerek meglátják, hogy ennyi hashtaget használsz, akkor joggal gondolhatják, hogy csupán a kattintásokra és követőszerzésre fókuszálsz, nem arra, hogy valóban releváns legyen a tartalom a követőbázisnak. Ezért a kutatások és szakmai portálok 12 darab körül határozzák meg a hashtagek számát, mely még nem zavaró, de kellően hatékony, ha témába vágó hashtageket használsz.
#6 Tudd, hol a helye
Ha #nem a megfelelő #helyen használod #a #hashtageket, akkor nagyon könnyen #elronthatod az olvasási #élményt és nem lesz meg a kívánt hatás. Twitteren még elfogadható, hogy a karakterkorlát miatt a mondat közben bizonyos kulcsszavakat kiemelünk hashtaggel, de Instagramon és Facebookon törekedjünk arra, hogy a mondandónk végén helyezzük el a hashtageket, lehetőleg valamennyire szeparálva az eredeti tartalomtól.
- taktika: A kép leírása után lefelé rakj egymás alá pontokat vagy csillagot, és csak utána helyezd el a hashtageket. Ezáltal a leírás olyan hosszú lesz, hogy a platform nem fogja megjeleníteni a lenti hashtageket, hanem a „see more” gombot fogja odatenni a leírásba. Vagyis, ha egy júzer szeme elé kerülsz, akkor meg kell nyomnia a gombot, ha a hashtagekre kíváncsi, de alapból nem fogja zavarni a hashtag-felhő a tartalom fogyasztásában.
- taktika: Egyszerűen tedd a hashtageket kommentbe. Így sem fog megjelenni a komment a kép alatt, csak ha valaki belekattint. Ez ugyancsak a júzereket kíméli meg attól, hogy rögtön a leírás után a hashtag-dzsungel elriassza őket.
Vendégszerző:
Farkas Zsolt,
a 7 Digits Digitális Marketing Ügynökség ügyvezetője