Még mindig menő a cafeteria

Bár még inkább közeledtek a kedvezményes és nem kedvezményes adózású juttatási elemek bruttó költségei, a munkáltatók többsége még mindig használja a cafeteriát.

Az elmúlt időszak adóváltozásai miatt még inkább közeledtek a kedvezményes és nem kedvezményes adózású juttatási elemek bruttó költségei. Ez derül ki Szent István Egyetem  és  a Pécsi Tudományegyetem kutatóinak  a Cafeteria TREND Magazin, az Országos Humánmenedzsment Egyesület és a BKIK támogatásával elkészített felméréséből. A kutatásban részt vevő 419 cég több mint fele az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatások területén működik.

A kutatást vezető dr. Poór József egyetemi tanár szerint „az évente változó adószabályok és a munkáltatókat terhelő adminisztrációs terhek ellenére a legtöbb munkáltató mégis a juttatások mellett dönt”.

A felmérésbe bevont szervezetek 84,7%-a alkalmazta a béren kívüli juttatásokat javadalmazási politikájában 2013-ban, közülük csak 5% jelezte, hogy a juttatások bizonyos dolgozói csoportokra korlátozottak, 95% az összes dolgozó számára biztosít juttatást

A cafeteriarendszer a részt vevő vállalatok 74%-ánál működik. Ezek 49%-a rugalmas juttatási rendszert (cafeteriát), valamint előre meghatározott garantált juttatásokat egyaránt kínált dolgozóinak, míg 51% kizárólag a cafeteriarendszert biztosítja.

Cafeteria Index
Az Országos Humánmenedzsment Egyesület 2 évvel ezelőtt megfogalmazta a Cafeteria Indexet, amely egy egzakt mutató, amely a vállalatok cafeteria tudatosságáról ad képet számunkra. A cafeteria tudatosság fontosságát többek között adja, hogy mára a cafeteria rendszerek működtetése szinte „kötelező” elemévé vált a vállalatok juttatáspolitikájának és mint ilyen a magas minőségi színvonalon történő üzemeltetése elengedhetetlen.
A Cafeteria Index számítása 4 sarokpilléren nyugszik:
1. Felülvizsgálja-e évente a cafeteria rendszer hatékonyságát? 2. Tudomása van a cafeteria rendszer működési költségeiről? 3. Rendszeresen méri a cafeteriával való elégedettséget? 4. Tudja, hogy a cafeteria rendszer működtetése hasznos többletmunkát jelent a HR-nek.
Ilyen módon a jelenlegi kutatásban mért adatok alapján 2013-ban a magyarországi Cafeteria Index 56%.
Óhegyi Katalin kutatónak a felmérés adatain alapuló véleménye szerint „a cafeteria elterjedtsége a szervezeti nagysággal van szoros összefüggésben”. Míg az 1000 fő fölötti nagyvállalatok 87%-ánál megtalálható a rugalmas juttatási rendszer valamely formája (54%-nál fix juttatásokkal kombinálva), addig a 10 fő alatti mikro-vállalkozások csak mintegy 34%-a építette be  ösztönzési rendszerébe a választható juttatásokat.

A kutatás alapján a leggyakrabban biztosított fix juttatás az Erzsébet utalvány, a juttatásokat kínáló válaszadók 35%-ánál található meg. A tavalyi első helyről a másodikra szorult a mobiltelefon költségének térítése (27%).

A felmérés eredményei alapján a legnépszerűbb elem a cafeteriarendszerek kínálatában 2013-ban a SZÉP kártya, amelynek mindhárom alszámlája egységesen népszerű, a cégeknek több mint 60%-a kínálja dolgozóinak a cafeteria keretében. Az Erzsébet utalvány (60%) és az egészségpénztári hozzájárulás  (59%) szintén a legnépszerűbb cafeteriaelemek közé tartoznak.

„A kutatás alapján az átlagos cafeteria-keretösszeg mértéke 284 ezer 750 Ft, ami magasabb, mint a tavaly mért érték – mondta el Fata László, a kutatást támogató Cafeteria TREND Magazin szakértője.

Összességében elmondható, hogy a cafeteriarendszert bevezetők körében – minél régebben vezették be a rendszert, annál nagyobb – súllyal esett latba a dolgozói elkötelezettség és elégedettség növelése. A költséghatékonyság a bevezetés idejétől függetlenül az egyik legfontosabb tényezőként szerepel. A bevezetés legfontosabbnak tartott indokai és a foglalkoztatott létszám között nem tudtunk kimutatni statisztikailag érvényes összefüggést, a legfontosabb indokok vállalatmérettől függetlenül hasonlóak

 

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo