Megelőzhető lenne a csőd

A 2017-es évben is csökkent a működő vállalkozások száma. Ez már az ötödik olyan év, amikor több vállalkozást törölnek, mint ahányat alapítanak. Vajon miért szűnnek meg tömegesen a vállalkozások és milyen megállítható a folyamat? A szakértők szerint van válasz a kérdésekre.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

2017 év végén 511 249 céget működött Magyarországon. Ezt az adatot a Bisnode hozta nyilvánosságra, megjegyezve, hogy a cégalapítások száma is csökkent. A rendben működő cégek száma mindössze 483 ezer cég, tehát közel 30.000 vállalkozás ellen folyik cégbírósági eljárás. A 40 ezer cégtörlés mellett 27 ezer cégalapítással zárult a 2017-es év, ezzel már ötödik éve folyamatosan csökken a hazai cégek száma.

Kép:Pixabay

A tömeges cég megszüntetéseket semmi sem indokolja, hiszen 2017 során nem változtak jelentősen a cégalapítási és a cégtörlési folyamatokat befolyásoló tényezők. Az új cégek 80 %-a korábbi cégekhez köthető, alapításkor várható élettartamuk továbbra is alacsony, a végrehajtások száma pedig évek óta nő.

Nyugaton konszolidáltabb a helyzet

A dunántúli településeken az összes cégek számához képest alacsonyabb a fluktuáció, míg keleten arányaiban több cég szűnik meg és több új vállalkozást hoznak létre. Erre a földrajzilag jól látható eltérésre magyarázatot adhat, hogy a keleti országrészben a vállalkozások jelentős állami támogatásra számíthatnak, ezért több dunántúli vagy fővárosi cég hoz létre ott új vállalkozást.

A csökkenés egyik fő oka továbbra is a cégek fizetésképtelenné válása, a csődök, felszámolások az összes működő cég 3,10 százalékát érintik ma Magyarországon, amit tovább ront a rengeteg kényszertörlési eljárás is. Sajnos a keleti országrészben a csődök, felszámolások száma is magasabb, ami azt sejteti, hogy az odatelepített vállalkozásokat nem tervezik hosszú távra.

Csökkenő cégszám mellett növekvő árbevétel a vendéglátásban
A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás iparágának ciklikussága kétségtelen, hiszen a nyári időszakban megduzzadnak a piac bevételei az ország adottságainak és az általa vonzott turistáknak köszönhetően. Nem volt ez másképp az elmúlt három év folyamán sem, derül ki a Bisnode elemzéséből, melyben a szezonalitást kiszűrve vizsgálta meg, hogy mi is mondható el az ágazat mutatóiról éves vonatkozásban.
Hogyan lehet javítani a helyzeten?

Minden kutatás és elemzés kiemeli, hogy a megszűnések kritikus időszaka az első év, sok cég a megalapítását követő 1 éven belül kénytelen bezárni, befejezni tevékenységét.

Bohnné Keleti Katalin, marketing és igazságügyi szakértő, a Marketing szövetség volt főtitkára, a Piackutatás egyszerűen című könyv szerzője szerint ennek egyik oka, hogy a cégek úgy kezdenek vállalkozásba, hogy nem ismerik a valós piacukat, a lehetőségeket és versenytársakat. A professzionális piackutatást általában nem végzik el, és gyakran fogalmuk sincs róla, hogy milyen kockázatokat tudnának kizárni egy jól végiggondolt információgyűjtéssel vagy akár felméréssel. A vállalkozások felkészülését minden eszközzel segíteni kell, különösen a korai szakaszban, hiszen a menet közbeni korrigálás jóval költségesebb, mint egy piackutatás vagy felmérés elvégzése a tervezési szakaszban.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo