Már több százezren keresnek állást a koronavírus hatásai miatt

Ígéretesen alakult az év eleje a munkaerőpiacon a veszélyhelyzet kihirdetéséig. Március 11-e után helyzet azonban drasztikusan megváltozott.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

(Fotó: depositphotos.com)

Kifejezetten jól indult az év a hazai munkaerőpiacon. Január eléjétől március 11-ig – amikor a COVID-19 vírus miatt Magyarországon kihirdették a vészhelyzetet – 6 százalékkal növekedett az állásokra jelentkezések száma, az előző év ugyanezen időszakához képest – derül ki a Profession.hu saját adatbázisa alapján összeállított statisztikából.

Az üzleti támogató központok iránt robbanásszerűen nőtt az érdeklődés, hiszen ezen a területen 52 százalékos jelentkezésbővülést regisztráltak a Profession.hu szakemberei. Tetemes előrelépést látszott az egészségügy (26%), a szakmunka (16%) és az építőipar (15%) esetében is, de a szállítási, a banki, valamint az IT állásokra is 10 százalék felett emelkedett a jelentkezők száma az egy évvel korábbiakhoz képest.

Több szektorban is nagy volt az aktivitás

A hirdetések számában az előző évihez képest nem volt jelentős változás, ám akad néhány terület, ahol markáns előrelépés történt. Az üzleti támogató központok esetében (+28%), ezen túl a mezőgazdaság (+26%), az egészségügy (+18%) és a bank és a biztosítási szektorban is (+11%) nagyot nőtt a vállalatok munkaerőkeresési aktivitása. Ezekkel együtt is a legtöbb hirdetést változatlanul a szak- és fizikai munka kategóriában jelent meg, ezt követte a pénzügy, az értékesítés, majd a gyártás-termelés.

Országrészeket nézve a közzétett hirdetések számát illetően Hajdú-Bihar megyében tapasztalták a legnagyobb élénkülést, 13 százalékkal. Abban továbbra sincs változás, hogy Budapesten, Pest megyében és Győr-Moson-Sopron megyében tették közzé a legtöbb hirdetést.

2020 első negyedévében folytatódott az a tendencia, amely szerint a vállalatok a jobb és képzettebb munkaerő elcsábítása érdekében igyekeztek minél vonzóbbá tenni az ajánlatukat. Ennek egyik egyértelmű jele volt a rugalmas munkaidő térhódítása a cégek kínálatában – az ilyen lehetőséget tartalmazó toborzások száma csaknem negyedével megugrott év elején.

400 ezren keresnek állást a koronavírus hatásai miatt

A járványügyi veszélyhelyzet március közeli kihirdetése a fent bemutatott, szépen alakuló helyzetet jelentősen módosította.

A Profession.hu friss, ezer fős, reprezentatív felmérésének eredménye szerint tavalyhoz képest közel 5 százalékot nőtt a munkanélküli státuszúak aránya, és minden harmadik álláskereső a koronavírus következtében kialakult helyzet miatt keres állást. Ez jelenleg a 18-69 éves (online elérhető) munkavállalók körében 401 000 főt jelent.

Ennek következtében, a veszélyhelyzet kihirdetését követő hónapban 20 százalékkal nőtt a Profession.hu-n regisztráltak száma. Leginkább a ’futár’ és a ’home office’ szavakra történő keresések száma ugrott meg.

Számos területen változatlanul keresik a munkaerőt

A hirdetések számát illetően a legdrasztikusabb csökkenés a turizmus és vendéglátás területén volt tapasztalható – 91 százalékkal esett vissza az ilyen típusú hirdetések száma. De nagy visszaesés történt a marketing területén, az értékesítésben, az adminisztrációban, az ügyfélszolgálatok esetében és az építőiparban is. Mérsékeltebb volt visszaesés az IT-programozás, a gyártás-termelés terén, s a mérnöki kategóriákban is.

Számos területen viszont változatlanul keresik a munkaerőt, így továbbra is igény van például informatikai támogatás nyújtó szakemberekre, gyógyszerészekre, biztonsági őrökre, hálózati és rendszermérnökökre, szállítási, logisztikai vezetőkre. Kiemelkedő növekedés látható még a nagyobb élelmiszerláncoknál, akik leginkább bolti eladókat szeretnének felvenni a hirtelen megugrott forgalom kezelésére.

Hogyan látják a jövőt a magyar cégek?

A társaságok többsége jelenleg kivár, és azt figyeli, hogyan alakulnak a körülmények a következő hetekben, hónapokban.

„A legfrissebb adataink szerint a vállalati döntéshozók a következőképp látják jelenleg a helyzetet: a hétezer válaszadó 28 százaléka még nem tudta megmondani, milyen hatással lesz cégére a koronavírus okozta helyzet. Pontosan ugyanekkora arányban voltak azok is, akik úgy látják, egyáltalán nem érinti őket a válság. A válaszadók 6 százaléka bár továbbra is folytat toborzási tevékenységet, a korábbinál jóval kisebb mértékben teszi, 10 százalékuk hosszú időre leállította az új kollégák felvételét, míg 24 százalékuk csak átmenetinek gondolja a leállást. Az előttünk álló bizonytalan időszakban azok a vállalatok lehetnek sikeresek, akik képesek alkalmazkodni a megváltozott környezethez és tudatosan tervezik a visszaállás mikéntjét – mutatott rá Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo