A célokat tekintve jelenleg a termelő beruházások állnak a középpontban, ugyanis a gépek, berendezések korszerűsítésére készülnek a legtöbben, megelőzve az informatikai és gépjárműpark fejlesztéseket.
A KSH legfrissebb adata szerint a nemzetgazdasági beruházások volumene az első negyedévben 17%-kal meghaladta az előző év azonos időszakának eredményét. A hazai vállalkozások egy évre előremutató várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index felmérés eredménye szerint a folytatásban is dinamikus bővülésre számíthatunk, mivel tovább nőtt a cégek beruházási hajlandósága.
„Jelenleg a kkv-k 74%-a tervez valamilyen fejlesztést az előttünk álló egy évben, ami óriási előrelépés a tavaly év eleji 41%-hoz képest. Ilyen látványos javulásra és tartós növekedésre egy év alatt még nem volt példa az index történetében, a jelenlegi arány ráadásul a válság előtti – 80% körüli – időket idézi” – hangsúlyozta Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.
A kutatás rávilágít arra is, hogy egyre nagyobb szükségét érzik a cégek a termelést elősegítő beruházásoknak. Ezt mutatja, hogy egyedül a gépek, berendezések korszerűsítését tervező vállalkozások aránya nőtt – 35%-ról 40%-ra –, ami az index történetében a második legmagasabb érték. Ezt követően informatikai fejlesztésekre fókuszálnak a legtöbben (34%), míg az autóflotta cseréjére vagy fejlesztésére a cégek 24%-a készül.
Nagyítóval kell keresni, aki nem akar beruházni
A különböző méretű cégek esetében elmondható, hogy a mérettel párhuzamosan a beruházási szándék is egyre erősebb. Míg a mikrovállalkozások 68%-a és a kisvállalkozások 77%-a tervez fejleszteni, addig a középvállalkozásoknál igazi beruházási boom várható, ugyanis közülük 10-ből 9 cég tervez fejleszteni.
A megnövekedett beruházási szándék minden szektorban és árbevétel-kategóriában tetten érhető. Jelenleg a mezőgazdaságban (85%) és az iparban (82%) számíthatunk leginkább fejlesztésekre, tőlük nem sokkal lemaradva a szolgáltató szektor található (75%), míg a kereskedelem az átlagnál alacsonyabb arányban tervez beruházni (63%).