A Magyarországon működő hitelintézetek magatartási kódexet fogadtak el a lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi szervezetek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról. A kódex és az elhúzódó válság felvetette annak szükségességét, hogy a hitelintézetek, közműszolgáltatók és egyéb gazdasági társaságok követeléseinek kezelésével foglalkozó követeléskezelő társaságok is elfogadjanak egy magatartási kódexet, amely a hitelintézetek által elfogadott kódexre épül.
Az ezen magatartási kódexet aláíró felelős magatartást tanúsító követeléskezelő társaságok 2011. november 8-án létrehozták a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági Szolgáltatások Tagozat XXV. Gazdasági Tevékenységet Segítő Szolgáltatás Osztály alatt működő Követeléskezelő Szakmai Osztályt, melynek alakuló ülésén elfogadásra került a magatartási kódex. A kódex készítői felhasználták eddigi követeléskezelői tapasztalataikat, az ügyfelekkel történt kommunikáció során kapott válaszokat, tényeket, amelyek legtöbb esetben arról szóltak, hogy az Adósok néhány kivételtől eltekintve törleszteni akarnak és törlesztenek is, ha teherbíró képességüket figyelembe vesszük és így alakítjuk ki az új törlesztő részleteket.
A magatartási kódex célja, hogy a kormányzat törekvéseivel összhangban a hitelintézetek lakossági nem problémamentes ügyleteit kezelő követeléskezelő társaságok tevékenysége mindenben megfeleljen a hitelintézetek által elfogadott magatartási kódexben foglaltaknak és megerősítse a hitelintézeti lakossági adósok és a hitelezők, követeléskezelők közötti kapcsolatban nélkülözhetetlen bizalmat. Meg kell értetni és el kell fogadtatni az adósokkal, hogy a követeléskezelők segítenek az nekik azzal, hogy olyan megoldási javaslatokat dolgoznak ki és ajánlanak fel, melyek célja, hogy a jelzálog fedezetű és a fedezetlen hitelesek és más adósok megsegítésére létrehozott jogszabályok feltételeinek betartása mellett az adósok ingatlana ne kerüljön végrehajtásra.
A követeléskezelőknek e tevékenységüket úgy kell végezniük, hogy mindeközben biztosítsák, hogy a hitelintézetek megtérülése minél nagyobb legyen és ezen keresztül a betétesek pénze is biztonságban legyen. Ezen törekvésükhöz a hitelintézetek és a vonatkozó PSZÁF előírások minden támogatást megadnak. A kódexben rögzített szabályok maradéktalan betartásával a követeléskezelők azt vállalják, hogy a lakosság körében átlátható és felelős magatartást tanúsítanak az adósokkal szemben a követeléskezelés időszaka alatt. Az adós megmentése a végrehajtástól a hitelintézet, a követeléskezelő és az adós közös érdeke. A kódexet aláíró követeléskezelők célja minden esetben a banki adós olyan helyzetbe hozása, hogy fizetési kötelezettségeinek eleget tudjon tenni olyan feltétel rendszer kialakítása mellett, amit megélhetésük veszélyeztetése nélkül vállalni tudnak.
A felelős hitelezés, követeléskezelés korrekt magatartást követel meg mind a hitelezők, mind a követeléskezelők, mind az adósok részéről, mely együttműködésben az aláíró követeléskezelők elől kívánnak járni. Az alapítók felhívják a célokkal egyetértő piaci szereplőket, hogy csatlakozzanak a magatartási kódex elfogadásával az adósok, hitelezők és ezen keresztül a magyar gazdaság fejlődését biztosító felelős adósságrendezés folyamatához. A kódex és az elfogadó nyilatkozat a BKIK honlapján lesz megtalálható.