Az utóbbi két évben mintegy 9,9 százalékkal növekedett az 500 legnagyobb családi vállalat összbevétele, míg a Fortune 500-as listán szereplő cégek eredménye ebben az időszakban gyakorlatilag stagnált. A rangsorolt vállalatok átlagos bevétele mintegy 15 milliárd dollár, közel másfél milliárddal több, mint egy évvel korábban.
Az indexet az amerikai Walton család tulajdonában lévő, közel 500 milliárd dollár bevételű Wal-Mart vezeti, amit a német Porsche család Volkswagen vállalata követ több mint 280 milliárd dollárral.A listán jegyzett vállalkozások közel fele (46%-a) Európából, mintegy harmada (30%) pedig Észak-Amerikából került ki. Az ötszázak élmezőnyében számos idehaza is jól ismert márka található, ilyen többek között a Ford, a BMW, az ALDI, a DELL, az LG vagy az IKEA.
Az elemzés szerint egyre nagyobb arányban vonnak be kívülről érkező szakembereket a családi vállalkozások irányításába. A listára újonnan bekerült szervezetek igazgatóságának több mint háromnegyede (78%) már nem a családtagok közül kerül ki.
„A felmérés is bizonyítja, hogy a családi vállalkozások igazán sikeresek lehetnek, és bizonyos
Magyarországon a következő öt évben több ezer cég vezetője lesz nyugdíjas korú, így el kell gondolkodniuk az irányítás átadásán vagy a szervezet értékesítésén, ugyanakkor erre, illetve külső szakemberek bevonására a menedzsmentbe azért számos jó példa is van már. Arra is számítunk, hogy a családi vállalkozások közül egyre több megjelenik a tőzsdén nálunk is, aminek hatékony lefolytatása szintén külső szakértő bevonását igényli” – mondta el Nagy Ferenc, az EY tranzakciós tanácsadással foglalkozó üzletágának szakembere.
Az új technológiákat alkalmazó szervezetek száma is jelentősen növekedett. Ebben az évben már 68 intelligens infrastruktúrát alkalmazó „okoscég” található a listán, így a technológiafüggő szektorokban tevékenykedő társaságok aránya 38 százalékra nőtt.
Továbbra is a fogyasztási cikkekkel és kiskereskedelemmel foglalkozó cégek között található a legtöbb családi vállalkozás.Az indexben majdnem minden harmadik cég (31%) ilyen típusú, bár számuk jelentősen, 22 százalékkal csökkent.