Koronavírus-oltás: mit tehet a munkáltató és a munkavállaló?

Sok a bizonytalanság a COVID-védőoltással kapcsolatban. Milyen kötelezettségei vannak a munkáltatónak? Mire kötelezheti a munkavállalót és mire nem? Mit tehet az alkalmazott, ha nem szeretne védőoltást kapni?

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

(Fotó: Pixabay)

A problémás területeket Zempléni Kinga munkajogász járta körbe és válaszolta meg:

  1. Van Magyarországon oltási terv?
A napokban jelent meg a Nemzeti Népegészségügyi Központ honlapján A lakossági tájékoztató az oltási terv alapján (kivonat), amely 7 csoportra osztja a magyar lakosságot, akiket a következő sorrendben oltanának be:
  • Egészségügyi dolgozók
  • Szociális ellátásban dolgozók és szociális ellátásban részesülők
  • 60 évesnél idősebbek
  • A rendvédelmi szervek azon dolgozói, akik munkásjuk során közvetlen kapcsolatba kerülnek a lakossággal.
  • Azok a 18-59 évesek, akiknél fennállnak a fokozott kockázatot jelentő alap/társbetegségek
  • A kritikus infrastruktúrában dolgozók
  • Az összes többiek, vagyis “valamennyi 18-59 éves, akik a fenti kockázati csoportokba nem tartoznak”
  1. Lehet arra számítani, hogy a magyar kormány kötelezővé teszi a COVID védőoltást?
Jelenleg semmi nem utal arra, hogy a védőoltás kötelezővé válna a munkavállalók vagy a lakosság számára. A magyar kormány következetesen azt jelentette ki, hogy a védőoltás önkéntes lesz.
  1. Kötelezheti a munkáltató a munkavállalót a védőoltásra?
Általánosságban, a munkáltatóknak nincs törvényes joguk arra, hogy megköveteljék a munkavállalóktól a védőoltás beadatását (hacsak nincs arra külön rendelkezés).

A munkáltató azonban felelős az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért. A 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet 9. § (1) bekezdés értelmében a munkáltató köteles a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető biológiai kockázatokat, a munkahelyi expozíciót (veszélyeztetettséget) a külön jogszabályban <61/1999. (XII. 1.) EüM rendelet> foglaltaknak megfelelően felbecsülni. A becsléstől függően a munkáltatónak írásban kell meghatározni azon munkavállalók körét, akiknél speciális védelmi intézkedések szükségesek, így különösen a védővédőoltások biztosítása indokolt számukra.

Ha becslés kimutatja a munkavállaló egészségének és biztonságának olyan biológiai tényezők expozíciójából származó kockázatát, amelyekre létezik hatékony védővédőoltás, ez esetben a munkáltatónak - a foglalkoztatás feltételeként - a munkavállaló számára meghatározott védővédőoltást fel kell ajánlania. A munkavállalót tájékoztatni kell a védővédőoltás elmaradásának előnyeiről, illetve hátrányairól. Amennyiben a munkáltató a becslés alapján előírja bizonyos munkakörben a védővédőoltás szükségességét, akkor köteles az védőoltást és annak költségeit is biztosítani.

Kérdés, hogy minden munkakör COVID szempontból veszélyeztetett munkakörnek minősül-e, és ilyen módon köteles-e a munkáltató COVID védővédőoltást biztosítani. A munkakörökhöz kapcsolódó javasolt védővédőoltások rendjét a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) által évente kiadott Védővédőoltás Módszertani Levél (VML) tartalmazza. A 2021-es VML még nem jelent meg, ezért nem tudjuk pontosan, hogy mely munkakörökben fogja a NNK a COVID védőoltást javasolni.

Javasoljuk, hogy a 2021-es VML megjelenéséig a munkáltatók ne végezzék el a fent ismertetett kockázatelemzést és addig ne kötelezzék a munkatársakat a COVID védőoltásra. A 2021-es VML megjelenését követően a munkáltatók foglalkozás-egészségügyi orvos és munkavédelmi szakember bevonásával haladéktalanul végezzék el a fent ismertetett kockázatbecslést.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo