Környezeti katasztrófákat előzhet meg az óvatosság

Számos olyan esetről hallani, hogy a közúti szállítmányozás során súlyosan mérgező anyagok jutnak a környezetbe, mert a veszélyes árut szállító kamion megsérül vagy szivárog a tartály. Legyen szó robbanóanyagról, maró folyadékról, vagy különböző típusú gázokról, a veszélyes áruk szállítása mindig kockázatos feladat.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az ilyen természetű rakományok esetében létfontosságú a teljes szállítási lánc szigorú ellenőrzése, hiszen a legkisebb figyelmetlenség vagy egy későn észlelt hiba is katasztrófához vezethet. A WebEye Magyarország tapasztalatai szerint a megfelelő riasztó berendezések alkalmazásával azonban a tragédia sok esetben megelőzhető.

Mindig kockázatos a veszélyes áruk szállítása

Mi a veszélyes áru?

Azokat az anyagokat nevezzük veszélyes árunak, amelyek tűz- és robbanásveszélyesek lehetnek, illetve egészségkárosító tulajdonsággal bírnak. A veszélyes áruk közúti szállítását az ADR nevű uniós egyezmény szabályozza, amely a veszélyes anyagokra, a szállításra és a szállítóeszközökre vonatkozó részletes előírásokat is tartalmazza. A hazánkban is érvényes szabályozás kétévente frissül annak érdekében, hogy a veszélyes anyagok tárolása és szállítása mindig a legkorszerűbb eljárás szerint történjen.

„Az ADR kilenc különböző veszélyes áruosztályt különböztet meg, és ezek mindegyike speciális szállítmányozási feltételeket igényel. Más-más tartályra van szükség a gázok, folyadékok, a gyúlékony és fertőző anyagok szállításához, és minden esetben alapszabály, hogy semmi esetre sem kerülhetnek ki a környezetbe. Veszélyes áru fuvarozása esetén fokozottan kell ügyelni a szállítás környezeti feltételeire is. Arra érzékeny anyagoknál problémát jelenthet a túlzott fény- és hőhatás, a páratartalom, és a gépjármű rezgése is. Gázok esetében folyamatosan figyelni kell a szelepek nyomását, de a folyékony halmazállapotú anyagoknál is nagyon fontos a szivárgás megakadályozása. Ezért lényeges, hogy ezeket a paramétereket folyamatosan monitorozza a szállító, így egyből kiderüljön, ha eltérés mutatkozik az adatokban és baj esetén rögtön intézkedhessen a sofőr” - hívta fel a figyelmet Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország szakértője.

A gép jobban lát

Az intelligens közlekedési rendszerek térnyerésével az informatika minden eddiginél jobban integrálható a szállítmányozási feladatokba és ennek fokozott jelentősége van a veszélyes áruk szállításánál. A korszerű telematikai megoldások a járművek helyzetén és sebességén kívül ma már olyan érzékenységű problémákat is jelezni tudnak, amiket egy személy gyakran csak későn venne észre. „Sajnos előfordul, hogy a tartálykocsi szivárgását a sofőr csak a következő megállóban észleli, amikor már túl késő. A valós idejű telematikai adatgyűjtés erre a problémára kínálhat megoldást, hiszen bármely apró eltérés estén azonnal riaszt” - mondta el a szakértő.

Érdemes a védelembe fektetni a szállítmányozóknak
Karácsony közeledtével a megszokottnál is több nagy értékű áru mozog az utakon. Az ilyeneket szállító kamionok gyakori célpontjai a közúti tolvajoknak, és lopás esetén pedig az okozott kár meghaladhatja akár a több százmillió forintot is. Modern biztonságtechnikai megoldások és megfelelő árubiztosítás segítségével hatékonyan csökkenthetőek az anyagi károk.
Míg egyéb fuvarfeladatok során egy figyelmetlenség a megbízó és megbízott számára okozhat főleg anyagi természetű károkat, a veszélyes áru nem megfelelő kezelése akár súlyos természeti katasztrófához is vezethet. Lényegesen nagyobb felelősséggel jár tehát az ilyen rakományok fuvarozása, így nem véletlen, hogy a veszélyes árut szállító sofőröknek rendszeres oktatásokon és felkészítő tanfolyamokon kell részt venniük.

Szegedi István, a Szegedi Trans Kft. vezetője elmondta: „Évek óta foglalkozunk veszélyes áru szállítmányozásával és a tapasztalataink azt mutatják, hogy számos esetben bizonyult hasznosnak a közlekedésinformatikai rendszerek használata. Néhány éve előfordult, hogy altatógázt szállítmányoztunk, és a fuvar teljesítése után a partnerünk jelezte felénk, hogy nem érkezett meg az áru. Egy ilyen szállítmány eltűnése komoly problémát jelentene. Visszanaplóztuk a GPS-el gyűjtött adatokat és világosan kiderült, hogy rendben átadtuk a rakományt, tehát a mi részünkről nem történt mulasztás. Ezeket az adatokat a partner is elfogadta. Mivel a veszélyes áruk szállításánál minden közreműködő személy teljes felelősséggel bír az őt érintő területen, nagyon fontos, hogy a szabályok betartása mellett ilyen módon is biztosítsuk a zavartalan működésünket.”

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo