„Az előírások megsértése bírsághoz vezethet, melynek – sajátos paradoxont teremtve ezzel – akár a közbeszerzési eljárásokból való kizárás is a következménye lehet” – figyelmeztetett dr. Zavodnyik József, a KLART Legal versenyjogi szakértője. A közbeszerzési törvény lehetővé teszi, hogy több ajánlatkérő közösen tegyen ajánlatot, aminek számos indoka lehet: pl. kapacitásbeli problémák, a munka komplexitása, a szükséges speciális eszközök hiánya.
Márpedig a versenyjogi megközelítés szerint minden gazdasági szereplőnek önállóan kell meghatároznia a piacon általa folytatni kívánt politikát. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nem a közbeszerzési szabályok, hanem a versenytörvény rendelkezései alapján minősíti a vállalkozások magatartását, egyes cselekményeit.
A versenyjog nem tiltja, hogy a vállalkozások közösen vegyenek részt egy közbeszerzési eljárásban, és azt sem vitatja, hogy ennek érdekében szükséges, hogy egymással együttműködjenek, de erre csak a versenyjogi korlátok között kerülhet sor. Fő szabály, hogy az együttműködő vállalkozások között tilos a kapcsolatfelvétel, ha az nem a közös ajánlattételt célozza. Ha a közös indulás miatt folytatott egyeztetések nem vezetnek eredményre, akkor fel kell számolniuk az együttműködést. Az is a versenyjogi tilalom megsértését eredményezheti, ha olyan vállalkozások hoznak létre objektív gazdasági indokok nélkül konzorciumot, amelyek önállóan is képesek lennének a siker esélyével indulni a közbeszerzési eljárásban.