A Deloitte-nak az ügyfelei körében végzett felmérése megerősítette, hogy a belföldről EU-ba irányuló értékesítéseket teljesítő vállalkozások túlnyomó többsége már találkozott a CMR beszerzése körüli problémákkal. A legtöbb esetben a gondot a beszerzés folyamatának időigényes, körülményes volta jelenti, de arra is sok esetben látunk példát, hogy a nem megfelelő igazolás miatt az adóhatóság vitatja az adómentesség alkalmazását.
Az, hogy a gyakorlatban az aláírt CMR vált az elsődleges bizonyítási móddá, alapvetően a megfelelő bizonyítékokra vonatkozó konkrét jogszabályi rendelkezések hiánya okozza. A problémával az Európai Unió Bizottsága is régóta foglalkozik, illetve az adóhatóság részéről is találkozhatunk esetenként flexibilitással.
Az unió részéről az áfarendszer átfogó reformjába illeszkedő, várhatóan jövőre
Az adóhatóság részéről leginkább a szokásos üzletmenet részévé váló IT rendszereken keresztüli kapcsolattartás elterjedéséhez kötődve találkozhatunk újfajta megközelítéssel. Gyakran azonosíthatók ugyanis a vevőkkel folytatott elektronikus, akár automatizált kommunikáció révén olyan üzenetek, igazolások, amelyek alkalmasak az adómentesség alátámasztására. Ezek nagy előnye, hogy kizárt az utólagos módosítás lehetősége, és megfelelően igazolják a kiszállítás megtörténtét.
Egy ilyen adminisztratív könnyítés nemcsak a jelenlegi helyzetben csökkentheti egy vállalkozás terheit, hanem az EU-s gyors intézkedésekre felkészülésként is rendkívül hasznos, ugyanis az elvárt két bizonyíték közül egy vagy akár mindkettő előre beazonosítható.