Kiszorítják a magyar fuvarozókat - áron alul dolgozó románok

Már tavaly év végén tapasztalható volt az a tendencia, hogy az olcsóbb áron fuvarozó, sokszor szabálytalanságok sorát vállaló román kamionosok kiszorítják a hazai cégeket a magyar piacról. Az árverseny azonban a koronavírus-járvány időszakában még inkább kiéleződött. A NiT Hungary adatai szerint az összes magyar fuvarmennyiség 25-30 százalékát viszik el a román cégek, megrendelőik pedig zömmel multinacionális vállalatok, akik így a magyar fuvarozó vállalkozásokat a létüket is veszélyeztető árversenybe kényszerítik.

A magyarországi útdíjstatisztika szerint a kamionos útdíjhasználat 51 százalékban külföldiekhez köthető, melynek több mint 20 százalékát, legnagyobb részarányát a román kamionosok teszik ki, nem véletlenül. Míg ponyvás szállítás esetén a magyar fuvarozók 0,85-0,9 euró/km-es díjjal számolnak, a román cégek ennél olcsóbban, vélhetően 0,5-0,75 euró/km-es díjon viszik el a hazai fuvarokat. „A külföldi és a hazai szolgáltatók költségelemeiben mindeddig nem lehetett kimutatni olyan markáns különbséget, ami ekkora eltérést eredményezhet a fuvardíjakban. Feltételezhetően olyan szabálytalanságok sora áll a háttérben, melyekkel a román vállalkozások nem akadnak fent a hatósági ellenőrzésen.

Semmibe vett szabályok

Fuvarozóik például figyelmen kívül hagyhatják a kitereléses mérleg állomásokat, túlsúllyal közlekedve versenyelőnyt élveznek, jövedékiadó-mentes üzemanyagot használhatnak, elkerülik az útdíjat, de felmerülnek foglalkoztatási szabálytalanságok, a vezetési- és pihenőidő szabályok megsértése és a menetíró készülékek manipulációja is. Az olykor a létükért küzdő magyar vállalkozásokat ezzel olyan árversenybe kényszerítik, hogy azok sokszor önköltségi ár alatt kénytelenek elvinni a fuvarokat. Olyan hírek is érkeztek hozzánk, hogy 850-900 eurós fuvarokat akár 500 euróért is elvállalnak a magyar cégek, hogy megmaradjanak a megrendeléseik. Ám a nyomott árak miatt sok vállalkozás adósságspirálba kerülhet, mely hosszú távon a létüket veszélyezteti” - emeli ki Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

A román fuvarozókat jellemzően multinacionális cégek és szállítmányozási vállalatok választják annak ellenére, hogy a koronavírus-járvány hatását mérséklendő az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a meghatározói logisztikai-szállítmányozási szövetségek támogatásával korábban ajánlást tett közzé: a hazai közúti közlekedési szektorra nehezedő rendkívüli kihívásokra tekintettel – értve ez alatt az európai uniós mobilitási jogszabálycsomag várható közeli elfogadását is – különösen fontos, hogy aki teheti, magyar fuvarozó céget válasszon az áruja szállíttatásához.

Elbukott fuvarok

A NiT Hungary tagvállalataitól érkező visszajelzések alapján azonban nem tapasztalható változás, sok cég még mindig a román, lengyel, bolgár, litván fuvarozókat választja a magyarokkal szemben. Az érdekvédelmi szervezetek már többször felhívták a magyar döntéshozók figyelmét a problémára, ugyanis véleményük szerint a magyar hatóságok állandó és következetes ellenőrzései valamit az elektronikus fuvarlevél bevezetése javíthatnának a helyzeten. A megoldás pedig nem várhat soká, hiszen hosszútávon a magyar költségvetésben is jelentkeznek az elveszett fuvarok, az ellátórendszerre pedig további terhet róhat a kilátástalan helyzetbe került vállalkozások megsegítése.

Éppen ezért kezdeményezett július 9-ére egy soron kívüli piacvédelmi konzultációt a NiT Hungary az érintett szakhatóságok, így a kormányhivatalokat irányító Miniszterelnökség, az ITM, az ORFK, a NAV, a NÚSZ Zrt. és a Magyar Közút bevonásával, melynek célja a problémakör, illetve az ellenőrzési- és szankciórendszerek közös áttekintése, és az ellenőrzési tevékenység intenzitásának és hatékonyságának fokozása, akár a jogszabályi rendelkezések esetleges alakításával is.

 

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo