A tervezet alapján egyértelművé vált, hogy az EKAER rendszer bevezetése körül kialakult számtalan megválaszolatlan kérdés után végül törvényi szinten pusztán az EKAER kötelezettség és az ahhoz kapcsolódó biztosítékadási kötelezettség előírása, illetve az EKAER rendszerhez kapcsolódó ellenőrzési, szankcionálási szabályok maradnak. Azaz minden más részletszabály kikerül az adózás rendjéről szóló törvényből, és a jelenleg részben a törvényben található részletszabályokat NGM rendelet fogja tartalmazni.
Az indokolás szerint mindez „rugalmasabb” szabályozást alakít ki az EKAER rendszerrel kapcsolatban azzal, hogy az EKAER rendszer működtetésével kapcsolatos részletszabályokat „könnyen módosítható” miniszteri szintű rendeletben rendeli szabályozni. Persze kérdés, hogy az úgynevezett rugalmas szabályozás hogyan fogja biztosítani az előre kiszámítható, követhető szabályozást, a jogbiztonságot?
Ami azért a törvényjavaslat alapján kiemelést érdemlő új információ:
Kockázati biztosítékot első alkalommal 2015. március 11-től kell nyújtani. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) eljuttatott közleménye szerint ez utóbbi módosítás nem titkolt célja az volt, hogy még a viszonylag későn eszmélő cégek is bekerülhessenek a NAV köztartozásmentes adózói adatbázisába. Ugyanis azok a vállalkozások, akik ebben a nyilvántartásban szerepelnek, mentesülnek a kockázati biztosíték fizetésének kötelezettsége alól.
A NAV az adózó adatbázisban történő szereplésére irányuló kérelme benyújtásának hónapját követő hónap 10. napján veszi fel az adózót a köztartozásmentes adózói adatbázisba. A mostani módosítással tehát az érintett adózók még február hónapban is kérhetik a köztartozásmentes adózói adatbázisba való felvételüket.
Tehát továbbra is érvényesül a bejelentési kötelezettség, bár tényleges szankció nem kapcsolódik a bejelentések elmulasztásához. 2015. március 1-jétől már az új, még nem ismert szabályozás érvényesül.
Márciustól szintén a miniszteri rendelet tartalmazza azokat az eseteket is, amelyekben akkor is az EKAER alá tartozik a szállítás, ha nem útdíjköteles járművel végzik azt. Az ilyen jármű össztömege nem haladhatja meg a 3,5 tonnát.
„Türelmetlenül várjuk, hogy a két hét múlva már szankció terhe mellett teljesítendő EKAER bejelentési kötelezettséget hogyan is kell teljesíteni. Az viszont biztos, az új rendeleti szabályozás olyan szintű változtatásokat nem fog tartalmazni, ami a mostani tesztüzemi időszak meghosszabbításának kényszerét eredményezné” – vélekedett Dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM-DTM adómenedzsere legfrissebb blogbejegyzésében.