A 2012-es karácsonyi szezon kismértékű, de határozott változásokat mutat 2011-hez képest. A korábbihoz viszonyítva 2 százalékkal, 36 százalékról 38 százalékra növekedett a nagyobb forgalmat elkönyvelő cégek aránya 2012 Karácsonyán. Ugyanakkor két százalékkal 24-ről 22 százalékra csökkent azok aránya, akik ünnepi forgalma csökkent. A válaszadók 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem változott az ünnepi forgalma 2012-ben, ami megegyezik az előző évi adatokkal.
„Megfordulni látszik az évek óta tartó negatív tendencia, és 2009 óta a tavalyi karácsonyi forgalom mutatja a legjobb eredményeket, de még mindig jóval elmarad a válság előtti számoktól” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
„Azonban az eredményeket nem a Jézuska hozta. A javuló eredmények oka a válság kisvállalatokat szorító hatásának lazulása mellett az intenzívebb marketing tevékenység” – emelte ki a szakértő. Hasonlóan az előző évekhez, kimutathatóan azoknak a cégeknek nőtt jobban a forgalma, akik több időt és energiát fordítottak marketingre.
Kedvező tendenciák
Több marketing, több forgalom
A többet marketingező cégek közül tavaly is kétszer annyian könyvelhettek el sikeres Karácsonyt, mint akik kevesebbet marketingeztek: 55 százalékuk forgalma nőtt. Ezzel szemben stagnáltak, vagy forgalomcsökkenést realizáltak azok, akik kevesebbet vagy egyáltalán nem marketingeztek. A kevesebbet marketingező cégek 33 százalékának csökkent a karácsonyi forgalma az előző évhez képest, míg 39 százaléknak stagnált és csak 28 százalékuk könyvelt el forgalomnövekedést a 2011-es ünnepi szezonhoz viszonyítva.
Erősödő online forgalom
A válaszadók 59 százalékának származott forgalma az internetről, 41 százalékuk csak offline forgalmat bonyolított. A megkérdezettek 14 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a karácsonyi forgalma fele-fele részben származott az internetről és offline, 16 százalék válaszolta azt, hogy a megrendelések negyede érkezet online. A válaszadók viszonylag magas arányban, 29 százalék válaszolták azt, hogy megrendeléseik legalább háromnegyede online érkezik ami jelzi, hogy az online marketing széles körben terjed a kisvállalatok körében.