Karácsonykor is a bizalom dönt a vásárlóban

Pár hét múlva itt a karácsony, a legtöbb fogyasztó ilyenkor dönt arról, mivel lepi meg szeretteit. Ugyanakkor a döntésében nagy szerepet játszik, hogy mennyire bízik az adott termékben, vagy szolgáltatásban – derül ki a Groupama Biztosító felméréséből.

Kép: IKSZ

Még vásárlásainkat is gyakran az határozza meg, mennyire bízunk az adott termékben vagy szolgáltatásban – derült ki a Groupama Biztosító az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. segítségével végzett országos reprezentatív felméréséből.

Az adatok alapján a magyarok számára a második legfontosabb érték a bizalom (75%) a szeretet (79%) után. A kutatás rávilágított arra is, hogy a bizalomnak a márkaválasztásban is nagy szerepe van. A 18 és 59 év közötti válaszadók háromnegyedének jelentősen megkönnyíti a vásárlásra vonatkozó döntést, ha megbízik a termékben vagy szolgáltatásban, aminek az alapja lehet akár egy közeli ismerősétől szerzett tapasztalat is. Sokan egyenesen törekszenek arra, hogy olyan terméket vagy márkát válasszanak, amellyel kapcsolatban van bizalmuk: az erre irányuló állítással a válaszadók 70%-a ért egyet. (Nem véletlen, hogy most már a kisebb pénzek is nagy gondot fordítanak a márkájukkal szembeni bizalom, a reputációjuk felépítésére.)

„Ha egy terméket vagy szolgáltatást vásárolunk, hatalmas jelentősége van a bizalomnak, valamint a korábbi tapasztalatainknak, családtagjaink és ismerőseink véleményének. De még a szakértők tanácsának, független forrásoknak, sőt akár a reklámoknak is. A bizalom ugyanis biztonságérzetet ébreszt bennünk” - mondta Szvetelszky Zsuzsanna, szociálpszichológus. Habár Magyarországon ez kemény dió, a fogyasztók háromnegyede ugyanis nem bízik meg a kommunikációs szakemberek által kitalált "üzenetben".

A szeretetmárka mindent visz
Vannak márkák, amelyeknek nem árt a válság. Vannak olyanok, amelyeknek nem kell beszállnia az állítólag mindenki számára kikerülhetetlen árversenybe. Ezekhez ugyanis a fogyasztókat sokkal több fűzi holmi racionális választásnál. Szeretet. Szinte bármi kiválhatja – egy íz, egy illat, egy semmi máshoz nem hasonlító módon befűzött cipőfűző. A szeretet több annál, mint egyszerűen kedvelni valamit. Ennek kialakulásához idő kell, és bizony, ha nem viszonozzák, előbb-utóbb elmúlik. A szeretetet nem lehet kierőszakolni, meg kell érte dolgozni.
Bizalom az ajándékválasztásban

A bizalom az ajándékválasztásban több megközelítésen is érvényre juthat. Egyrészt azt vesszük számításba, szerettünk melyik termékben, márkában vagy szolgáltatásban bízik meg, mivel ha ilyen ajándékot választunk, biztosan örömet okozunk neki. A másik megközelítés szerint a megajándékozni kívánt személy bízik bennünk, tudja, hogy tőlünk csak számára tetsző ajándékot kap, és e bizalomra alapozva rá tudjuk vezetni egy új márka használatára. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy sokan olyan ajándékot szeretnek választani, melyet maguknak is megvennének, itt pedig megint előtérbe kerül a bizalom: az említett kutatásban megkérdezettek háromnegyede (75%) vallja, hogy megkönnyíti a döntést, ha már van a termékről vagy szolgáltatásról pozitív tapasztalata, kétharmaduk (62%) pedig azt állítja, hogy vásárlási döntéseinél fontos a bizalom, valamint sokszor az olyan immateriális pluszértékek is nyomnak a latban, amelyek révén megformálódik a vevőben az egyediség és kiválóság érzete a márka megvásárlásakor.

A biztonság igénye nem egyformán befolyásolja a választásunkat, hatása nagyban függ a termékkategóriától. Ebben markáns eltéréseket mutatnak a válaszok. A Groupama Biztosító kutatásából kiderül, hogy az egészségügyi mellett a pénzügyi szolgáltatások a leginkább bizalmi termékek, a lakosság 70%-ánál szerepet játszik a bizalom, amikor ezek közül választ. Kimagasló azok aránya is, akik számára fontos a bizalom, ha élelmiszert (62%), autót (64%), műszaki cikket (65%) vesznek. Legkevésbé ugyanakkor az utazás és a ruhaneműk kiválasztásakor játszik szerepet a bizalom.

 

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo