Egy fióktelep felszámolása nem ördöngösség, de azért bőven tartogathat buktatókat. Gálfy Lívia, az ABT Treuhand szenior adótanácsadója egy megtörtént eseten keresztül mutatta be, hogy mi ilyenkor a teendő – és hogy mit lehet elrontani. A konkrét esetben a tulajdonosok döntöttek a külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepének megszüntetéséről, amiről a jogi képviselő értesítette a cégbíróságot. Ilyenkor a cégbíróság megkérdezi a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV), hogy tartozásmentes-e a fióktelep, és így törölhető-e.
Erről a NAV csak úgy tud meggyőződni, ha ellenőrzésbe kezd, így megvizsgálják a legutóbbi 2-5 évet, megteszi megállapításait, vagy megküldi a megállapítás nélküli jegyzőkönyvet. „Az említett fióktelepnél 2 évet ellenőriztek, gyakorlatilag eseménytelen éveket, mert a valódi működés már korábban megszűnt. A jegyzőkönyv megállapítás nélküli volt. Amíg eddig a pontig eljutottunk 1 év telt el. A nem működő fióktelepet ekkor még ugyanolyan adminisztráció terhelte, mintha élő cég lett volna, hiszen a nyilvántartásokból ezen a ponton még nem törölhető. A folyamatból ugyanis sajnos kimaradt, hogy a NAV értesíti a cégbíróságot” – írta blogbejegyzésében az adószakértő. A cégbíróság a NAV-ra várt, a NAV pedig nem tudni mire.
Ekkor következett a hideg zuhany: mivel törölték a fióktelep adószámát, a benyújtott kiutalási kérelmet nem tudják feldolgozni. A túlfizetés miatt kapott a külföldi cég egy technikai adószámot. Ez a kis manőver újabb aláíratási kört jelent, mert vagy meghatalmazást irattatnak velük alá a könyvelők, vagy a nyomtatványt. Ők meg nem értik, mi tart másfél évig? A tapasztalatok alapján a fióktelep megszüntetését a következőképpen lehet elősegíteni: az adóellenőrzés lezárultával azonnal megkérjük az érintett revizorokat, hogy jelezzék a cégbíróság felé, hogy a fióktelep törölhető, illetve az adótúlfizetés kiutalását korábban kezdeményezzük, ne várjuk meg vele a törlést. Ezekkel a lépésekkel elkerülhető, hogy a megszűnési eljárás irreálisan hosszúra nyúljon.