Jön a közös kocsi a saját autó helyett

Az autómegosztó – úgynevezett carsharing vagy drivesharing – szolgáltatások rohamos terjedése 10-15 éven belül teljesen megváltoztatja a globális és hazai autóhasználatot. A szemléletbeli váltás az autógyártók és a lízingcégek számára is lehetőségeket tartogat pozícióik megerősítésére.

Fotó: SXC

Habár az autómegosztó szolgáltatásokat hajlamosak az emberek a modern kor találmányának betudni, az első ilyen jellegű kezdeményezés már több mint hatvan éve elindult Svájcban. A Frost and Sullivan felmérése szerint jelenleg világszerte mintegy 7-8 millió ember használja a különböző autómegosztó szolgáltatásokat, ezeket az igényeket pedig körülbelül 110 ezer gépkocsi szolgálja ki napjainkban. Az iparág a 2000-es évek eleje óta mintegy 10 százalékkal növekedett évente.

Közben az Uber sofőrjei egyre nehezebb helyzetbe kerülnek.

„Az elmúlt időszakok viharai ellenére az előrejelzések szerint a közösségi gépjárműhasználat továbbra is dinamikusan növekszik majd úgy globálisan, mint Magyarországon. A változás hajtómotorjai az Y-generáció tagjai lesznek, akik számára a gépjármű már nem birtokolandó státuszszimbólum, hanem praktikus közlekedési választás” – mondja Vincent van der Meijden, a Business Lease Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Az Európai Autógyártók Szövetsége megbízásából készített felmérés is a fiatalabb generációk fontosságát mutatja a váltás kapcsán. Az autómegosztó szolgáltatásokat jellemzően a 25-45 év közötti, iskolázott férfiak és nők nagyjából fele-fele arányban használják elsősorban a közösségi közlekedési eszközök és a kerékpározás kiegészítésére.

„Ez a fajta kiegészítő közlekedési eszközként történő megközelítés lehet az elkövetkező évtizedekben a gépjármű-használat alapja. A környezetvédelmi célkitűzések, a városok túlzsúfoltsága és az ebből fakadó költségek mind ebbe az irányba terelik a felhasználókat” – mondja az ügyvezető, aki szerint erre a változásra lehetőségként kell tekinteniük úgy az autógyártóknak, mint a flottalízinggel foglalkozó vállalatoknak.

Vincent van der Meijden szerint a flottalízing cégek számára lehetőséget jelent majd, hogy a vállalatoknál lévő autók éves futásteljesítménye megnövekszik, ami magával vonja a minőségi flottamenedzsmenttel kapcsolatos igények és elvárások emelkedését. „Ezekre az igényekre a felkészült szolgáltatók kész választ tudnak majd adni a vállalatoknak. A flottalízing szolgáltatások egyre nagyobb arányban tolódnak majd el a minőségi tanácsadás és a problémamegoldás felé, miközben a gépjármű már valóban csak az együttműködés egyik tárgyi elemét jelenti majd” – vallja az ügyvezető igazgató.

Telekocsiban nem csak olcsóbb, biztonságosabb is
Az utasok jelenlétében körültekintőbbek a sofőrök és biztonságosabb a személyautóval való utazás. A telekocsizó autósok körültekintőbb vezetési szokásokat alakítanak ki, jobban betartják a sebességhatárt, és az utasértékelési rendszer miatt is felelősségteljesebben vezetnek.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo