Jelentősen nőtt a 100 legnagyobb vállalat piaci tőkeértéke

A 100 legnagyobb vállalat piaci tőkeértéke jelentős mértékben, 1861 milliárd dollárral nőtt, ami 2016. március 31-hez képest 12 százalékos növekedést jelent a PwC Global Top 100 rangsora alapján. Ez a növekedés nemcsak megfordította a 2016-os csökkenést, hanem az eddig mért legnagyobb mértékű.

A növekedés csaknem 70 százaléka az amerikai cégeknek tulajdonítható, köszönhetően az elnökválasztás előtti és utáni kedvező gazdasági feltételeknek. Európának sikerült megfékeznie a piaci tőkeérték két éve tartó csökkenését, részesedése azonban továbbra is arányosan csökkent.

Piaci kapitalizáció (milliárd USD) és a vállalatok száma országonként/régiónként:

Kép: PwC

A Top 100-as rangsorban szereplő vállalatok több mint fele (55) immár harmadik éve amerikai kézben van, ami a teljes piaci kapitalizáció 63 százalékát teszi ki. Idén (abszolút értelemben) a legjobban az Apple teljesített: tőkeértéke 2016-hoz képest 149 milliárd dollárral nőtt, ami több mint 25 százalékos növekedést jelent. Az Apple-t szorosan követte az Amazon, amely piaci kapitalizációját 2017-ben több mint 50 százalékkal növelte. Az amerikai növekedés motorjai voltak továbbá a Facebook, a Bank of America, valamint a JPMorgan Chase.

Az Apple már hatodik éve tartja vezető pozícióját: idén ismét egyértelműen megelőzte a második helyen lévő Alphabet vállalatot, a tavalyi 86 milliárdról 175 milliárd dollárra növelve, azaz megduplázva a köztük lévő értékelési különbséget. Az Alphabet 2016 februárjában egy rövid időre átvette a vezetést az Apple-től. Ez különösen annak fényében figyelemre méltó, hogy az Apple a 2016-os naptári évben több készpénzt fizetett ki a részvényeseinek, továbbá 29 milliárd dollárt juttatott a befektetőknek osztalék és részvény-visszavásárlás formájában (a 2015-ös naptári évben ez az összeg 42 milliárd dollár volt). Az Alphabet 2016-ban csak 4 milliárd dollárt osztott vissza.

Rekordszinten a gazdasági bizonytalanság
A PwC legújabb Global Economy Watch kiadványa szerint a jelenlegi politikai és gazdasági környezetben évtizedek óta nem látott szintre emelkedett a bizonytalanság.
A technológiai cégek már második éve előzik meg a pénzügyi cégeket a rangsorban, ami az előbbiek tartós népszerűségét mutatja. A világranglista első három helyezettje továbbra is technológiai vállalat: az Apple, az Alphabet, illetve a Microsoft, majd őket szorosan követi a hatodik helyen a Facebook. Ezek az óriáscégek páratlan globális jelenlétük révén mindannyiunk életére hatással vannak, hiszen megváltoztatták az emberek közötti kommunikáció, interakció módját.

Az európai vállalatok a mai napig nem lábaltak ki teljesen a pénzügyi válságból, és az elmúlt évtizedben jelentős volatilitással kellett számolniuk. A rangsorban szereplő vállalatok közül csak 22 európai (ez a 2009-es évhez képest kilenccel, 2008-hoz képest 19-cel kevesebb), és ez a teljes piaci kapitalizáció mindössze 17 százalékát teszi ki (ami 2008-ban még 36 százalék volt). Míg Európának sikerült megfékeznie a további csökkenést, vállalatainak értéke a 2013–2015 és a 2010–2011 közötti szintek alatt marad.

Kína/Hongkong 11 vállalattal szerepel a Top 100-as listán (ez 2016-hoz képest nem változott), amelyek teljes piaci kapitalizációja 14 százalékkal nőtt az előző évhez képest, miután a helyi piacok 2016-ban valamelyest magukhoz tértek. Idén a Tencent volt a legjobban teljesítő kínai vállalat, miután értéke 2016 óta 42 százalékkal, 272 milliárd dollárra növekedett. A Tencent és az Alibaba jelenleg a rangsor 11. és 12. helyén állnak, közel ahhoz, hogy bekerüljenek a globális Top 10 közé.

 A Top 100-ban lévő vállalatok száma:

Kép: PwC Magyarország

„A legnagyobb amerikai vállalatok és a világ többi része közötti különbség tovább nő. Az amerikai vállalatok kihasználják globális jelenlétüket, pénzügyi erejüket és innovációs képességüket, éles ellentétben az egyesült királyságbeli és az európai vállalatokkal, amelyek a rangsorban egyre hátrébb kerülnek. Némi stagnálást követően a kínai vállalatok jól teljesítenek, és két kínai vállalat, a Tencent és az Alibaba jövőre bekerülhet a Top 10-be” – mondja Polacsek Csaba, a PwC Magyarország cégtársa.

Címlapkép: SXC

Véleményvezér

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.
Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo