A koronavírus járványt megelőző néhány évben a hazai vállalkozók generációs cserélődése lassan, természetes módon, lényegében egyenletesen zajlott. Évről évre jöttek fel a fiatalabb korosztályok a generációs eloszlásokat vizsgálva. A teljes vállalkozói körben is egyre nagyobb szerepe jutott az 1980 és 1995 között született Y generációnak, a cégalapítók körében pedig már ez a generáció állt az élen. Ezt a tendenciát azonban, ha nem is döntötte meg, de némileg felkavarta a koronavírus járvány, és az azt követő gazdasági változások.
„A koronavírus járvány hatása számtalan ponton meglátszik a hazai cégvilágban, de kevés olyan látványos változás van, mint a járvány cégtulajdonos- és cégvezető-generációk eloszlására tett hatása” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs szolgáltató elemzője.A generációkutatók 6 különböző generációra osztják a jelenleg élő magánszemélyeket születési idejük alapján. A különböző generációk jelentősen eltérő gazdasági és szociális körülmények között nőttek fel, és eltérő tapasztalatokat szereztek felnőtt korukban is. A korosztályos különbségek így természetszerűen különböző attitűddel rendelkező csoportokat határoznak meg. A személyiségi eltérések ugyan csoporton belül is jelentősek lehetnek, de mégis más jellemvonásokkal rendelkezik egy világháborút is megélt veterán, mint egy információs érába született fiatal.
Generáció | Születés éve |
Veterán generáció | 1940 előtt |
Baby Boom generáció | 1940-1959 |
X generáció | 1960-1979 |
Y generáció | 1980-1995 |
Z generáció | 1996-2007 |
Alfa generáció | 2008 után |
Az adatok alapján 2021-ben megállt az X generáció szerepének csökkenése, de még a Baby Boom generáció visszaesése is mérséklődött a cégtulajdonosok eloszlását vizsgálva.
A cégtulajdonosok körében az X generációs vállalkozók száma 7 éve csökkenőben van, de 2021-ben újra növekedés látszik ebben a kategóriában. Jelenleg a vállalkozások tulajdonosainak közel fele az X generáció képviselője, amely mintegy 335 ezer cégtulajdonost jelent. A hatás jelentős részben a gazdasági hullámvölgyeket jellemzően kísérő kényszervállalkozásoknak, illetve a vállalkozások intenzívebb kísérletezéseinek köszönhető. Rendkívüli helyzetben általában több leány- és testvérvállalkozás jön létre, a meglévő vállalkozások fő profilja mellett.
Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a fiatalabb generációk előretörése megszakadt volna. Az Y generációs vállalkozók számosságban még messze elmaradnak az X generációs társaiktól, de növekedésük jóval dinamikusabb. Az X generáció 2021-es megújult előretörésének ellenére a cégtulajdonosok körében tovább növekedett az Y generációs vállalkozók aránya az elmúlt évben is. Jelenleg a társas vállalkozások tulajdonosainak mintegy 22 százalékát adják ki az Y generáció képviselői. A cégjegyzésre jogosultak körében a szerepük még jelentősebb, ebben a kategóriában a szerepük még erősebb, mint a „Baby Boom” generáció tagjainak.
Az elmúlt évek trendjének törése még jobban meglátszik a nagyvállalatok tulajdonosi körét vizsgálva. Ebben a kategóriában az idősebb generációk szerepe erősebb volt, és még az X generáció is növekedőben volt, míg a Baby Boom generáció szerepe nagyon lassan, de csökkent. A 2021-es adatok alapján azonban az X és az Y generáció lendülete némileg megtört, ellenben a Baby Boom generáció képviselőinek számossága újra növekedőben van. A nagyvállalatok körében ugyanakkor ezt a hatást kevéssé lehet a kényszervállalkozókra fogni. Az idősebb generációk előretörése ebben a kategóriában részben annak köszönhető, hogy sok korábbi vállalkozás lépett be árbevétel növeléssel ebbe a kategóriába, illetve a befektetéseket, beruházásokat követő tulajdonoscserék is fokozhatták ezt a hatást. Az eloszlás trendtől való eltérését okozhatta a nagyobb múltú vállalkozások túlélőképességének, tőkeerősségének hatása is. Jellemzően a nagyobb múltú vállalkozások körében az idősebb generációk képviselői többen vannak, a tőkeerősség pedig komoly lehetőség is lehet gazdasági hullámvölgy esetén.
A cégalapítások körében ugyanakkor a fiatalok előretörése már megállíthatatlan. Egyrészt az Y generáció képviselői cégalapítás tekintetében már megelőzték az X generáció tagjait is, másrészt a Z generáció tagjai már a 2021-es év első 8 hónapjában közel annyi cégalapítást hoztak össze, mint 2020-ban összesen. Az Y és Z generáció tagjai közül mintegy 15 ezren alapítottak társas vállalkozást 2021 során, így látható, hogy fiatal vállalkozókból továbbra sincs hiány, és idővel szerepük természetes módon egyre erősödik majd a teljes cégbázis és nagyobb vállalkozások körében is.