Bárki, aki valaha is vásárolt már online karácsonyi ajándékot, jól tudja, hogy ha egyszer beköszönt a ‘szezon’, akkor a fogyasztók a legjobb ajánlatokért szinte rávetik magukat az online kiskerek kínálatára. Ezen ajánlatok tipikusan azt az opciót teszik lehetővé, hogy választhassunk akár a gyors, akár az ingyenes kiszállítás között – ugyanakkor mindkét lehetőség tartogat távlati előnyöket és hátrányokat, melyeket nem árt megfontolni. A különbségekre világít rá a Marketing döntések blog.
Ingyenes kiszállítás
Könnyű megérteni, hogy a fogyasztók számára miért is annyira vonzó az ingyenes kiszállítás, különösképp ha egyszerre sokféle terméket vásárolnak. Az ingyenes kiszállítás csökkenti azon költségeket, melyek aztán hozzáadódnak az ajándékvásárlás büdzséjéhez, és így a megmaradt összeg további javak beszerezésére fordítható. Ügyfélszolgálati perspektívából az ingyenes kiszállítás boldoggá teszi az ügyfeleket és növeli annak lehetőségét, hogy a jövőben még visszatérnek vásárolni.
A cégtulajdonosok számára, az ingyenes kiszállítás növelheti a költségeket, melyek túlsúlyba kerülhetnek a megnövekedett értékesítésből fakadó haszonnal szemben. Ebből adódóan fontos stratégiában gondolkozni, vagyis hogy hogyan valósítjuk meg ingyenes kiszállításon alapuló irányelveinket. Rengeteg vállalkozás meghatároz egy minimum vásárlási összeget, hogy ezáltal is feljogosítsa vásárlóit az ingyenes kiszállításra. Ez garantálja számukra, hogy végül egy adott mennyiségű árut vásárolhatnak meg, ezzel is egyensúlyba hozva az elveszett bevételt, vagyis fedezve mindezt a szállítás díjával.
Más cégvezetők arra használják az ingyenes kiszállítást, hogy lehetővé tegyenek egy ún. korlátozott idejű ösztönzést. Megfontolás tárgya lehet egy Hálaadás és Karácsony napja közötti ingyenes kiszállítás, csak hogy az üzlet megkapja mindazt a reflektorfényt, melyekkel ügyfeleket lehet elcsalni a versenytársaktól. Mindegy, milyen taktikát választunk, a lényeg, hogy legyen egy tervünk. Gyűjtsünk adatokat, majd analizáljuk az ingyenes kiszállítás hatását – különös tekintettel a jövőbeli értékesítési kampányainkra.
Gyors kiszállítás
Van úgy, hogy a vásárlók a lehelő legrövidebb átfutási idővel akarják megrendelni a kívánt terméket. Mindannyiunknak van legalább egy olyan ismerőse, aki a legutolsó pillanatra hagyja a karácsonyi bevásárlást és így azon nyomban szüksége lenne a megrendelt termékre.
Hogy az ilyen típusú vásárlókat is bevonzhassuk, ahhoz a vállalkozásnak fel kell ajánlania a gyors kiszállítás lehetőségét. Éppúgy, mint az ingyenes kiszállítás, a gyors kiszállítás is bevonzhat adott demográfiai értékekkel bíró célcsoportot, de egy jelentős ellentmondás árán: a költségén. Üzletvezetőként az embernek mérlegelnie kell, hogy végül ki is fogja kifizetni a számlát.
Ha a szállítási költséget a vásárlóra terheljük, módot kell találni arra, hogy megmutassuk: a plusz költség, melyet ki kell fizetniük, egyenlő arányban van a viszonzott szolgáltatás mértékével. Az ember bizonyára arról is meg akar győződni, hogy mindezt a vásárlókkal sikerült teljes egészében megértetni: az adott termék(ek) árán kívül bizony lesz plusz költség.
Több vállalkozás úgy van vele, hogy mindkettőt felajánlja: az ingyenes és a gyors kiszállítás lehetőségét. Tehát, ha sikerült elhatározni magunkat, hogy mindez a vállalkozás számára a lehető legjobb és előnyösebb út, azt is meg kell fontolni, hogy most akkor ez pusztán egy limitált ideig tartó ajánlat, vagy a potenciális vásárlóknak szóló, promócióval párosított ösztönzés.