Akár tetszik, akár nem, a munkaerőpiac is csak egy piac, azaz terméket/szolgáltatást vesznek a vásárlók. Itt bizony az álláskereső a termék, a munkáltató a vásárló és a pozícióhoz kapcsolódó jövedelem az ár.
Szükség van tehát egy koherens énmárka vagy személyes márka kiépítésére.(Az énmárka építés technikájáról, lépéseiről itt olvashat részletesen.) Ez azt jelenti, hogy a minden online és offline megjelenésünk a munkáltatók számára elérhető legyen, tartalmilag azonos (!), formailag egységes, ellentmondásoktól és “lyukaktól”mentes képet mutasson rólunk. Ha mindez gazdagodik videós, multimédiás és képes tartalmakkal, nagy lépést tettünk az Ideális Pályázó cím eléréséért.
Mielőtt megijednénk, igazából egyszerű dolgokról van szó: rendezzük és szelektáljuk a közösségi médiában megjelenő profilunkban lévő adatokat, képeket, ugyanazon adatokat vigyük fel a CV-be, szakmai profilba, adatlapokba, jelentkezésekbe, pályázatokba, rendezzük és töltsük fel a hivatalos dokumentumainkat, mindenhol jelöljük meg az egyéb elérhetőségeinket is, és egészítsük ki a munka vagy az oktatás világára vonatkozó fotókkal, videókkal!
Látszani és jónak látszani, csak ennyi a követelmény. Ne feledjük azonban, hogy mindig a munka világáról beszélünk, tehát jó alaposan nézzük át, hogy hol milyen adat és fotó van rólunk. Alapszabály: a munkaerőpiacra kilépett újonc is csak olyan képeket, adatokat töltsön fel a közösségi oldalakra, amit a vasárnapi ebéden a nagymamájának is megmutatna! Talán nem meglepetés, hogy mind a közvetítő irodák, mind a munkáltatók megnézik a privát profilokat is, így ne hozzuk magunkat kellemetlen helyzetbe!
Álláskeresési eszközök
Az USA-ban és a Távol-Kelet fejlett munkaerőpiacain (és a nagyobb földrajzi távolságokkal rendelkező országokban) a 2000-s évek óta a pályázat és a jelentkező bemutatkozása nem csak szöveges formátumban történik, hanem multimédiás eszközökkel is. A keringő fogalmak közül érdemes tisztázni néhányat.
- Videó CV
- Videós motivációs levél
- Szakmai profil videós bemutatkozással
Az egyik a karrierportálokon összeállított szakmai profil, ez tartalmazza táblázatos formában az önéletrajzi adatokat, gazdagítható videós bemutatkozással, fotókkal, egyéb – a munka világára vonatkozó – videókkal, beszkennelhetőek a releváns bizonyítványok, dokumentumok. Ami fontos különbség, hogy itt megjelölhetőek azok a preferenciák is, amelyek fontosak az álláskeresőnek: mit, hol, mikor akar dolgozni, könnyítve a releváns rátalálást. Nem utolsósorban beállítható azon cégek listája, aki számára az illető láthatatlan akar maradni, mert lehet, hogy épp dolgozik már valahol, és pont onnan szeretne eljönni…
Írhatnak rólam például szakmai ajánlásokat, referenciát, ami a szakmai közösség számára is láthatóvá válik. A munkaerőpiaci aktivitások során munkáltató számára fontos információkat tartalmazhatnak az online szakma profilok, nemcsak a felvételi elbeszélgetés előtt, hanem már egy korábbi fázisban is, megkönnyítve az illetőre való rátalálást is a fejvadászoknak, keresőknek.
A legnagyobb közösségi oldalt az álláskeresők a megcélzott vállalatokról való tájékozódáshoz tudják leginkább felhasználni, ekkor célszerű lájkolni annak hivatalos oldalát, így akár a vállalat mindennapjairól is tudomást szerezhet az illető, ami segíti az adott cég megismerését. Az biztos, hogy ez rendkívül imponáló lesz a leendő munkáltató szemében az első találkozáson!
Felkészít az okostelefon
Az online világ és az okostelefónia is segít az álláskeresésben, a zsebünkben bárhová magunkkal vihetjük az összes állásportált, kereshetünk rajta, sőt egyesek a mi speciális szempontjaink alapján megkeresik nekünk az álomállást.
A sikeres kiválasztás folyamán a legtöbb álláskeresőben azonban előbb-utóbb elfelhőzi az örömöt a “Jaj, Istenem, győztünk!”típusú érzés, hisz most kezdődik csak a java: az élő bemutatkozás! Hirtelen azt se tudja szegény álláskereső, hogyan és mire készüljön, és minden támogatásnak örül, ami segít neki kitalálni a tesztek, AC-k, interjúk erdejéből.
Ne csüggedjünk, a szemfüles alkalmazáskészítők természetesen már hadrendbe álltak, letöltésük után a megnyugodhatunk: ahol a szükség, ott a segítség! Létezik állásinterjúra felkészítőt próbakérdésekkel, letölthető személyiségteszteket, tippeket a béralkuhoz, vagy akár last minute-ként lekérhetjük a “ne tedd” tippeket, míg várakozunk!
Természetesen a fentiek között egy varázspálca sincsen, de ezek ismerete, okos, átgondolt, igényes használata azonban megnyithatja a kaput álmaink állása felé.
Marton Krisztina HR szakértő www.cvandmore.com