Így szerezzünk előnyt az álláspiacon közösségi médiából ismert eszközökkel

A közösségi média mára a HR-esek fontos munkaeszköze, a fiatal munkavállalók számára pedig otthonos közeg. Ha jól használjuk, versenyelőnyt jelenthet a munkaerőpiacon!

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:PP archív

Akár tetszik, akár nem, a munkaerőpiac is csak egy piac, azaz terméket/szolgáltatást vesznek a vásárlók. Itt bizony az álláskereső a termék, a munkáltató a vásárló és a pozícióhoz kapcsolódó jövedelem az ár.

Szükség van tehát egy koherens énmárka vagy személyes márka kiépítésére.(Az énmárka építés technikájáról, lépéseiről itt olvashat részletesen.) Ez azt jelenti, hogy a minden online és offline megjelenésünk a munkáltatók számára elérhető legyen, tartalmilag azonos (!), formailag egységes, ellentmondásoktól és “lyukaktól”mentes képet mutasson rólunk. Ha mindez gazdagodik videós, multimédiás és képes tartalmakkal, nagy lépést tettünk az Ideális Pályázó cím eléréséért.

Mielőtt megijednénk, igazából egyszerű dolgokról van szó: rendezzük és szelektáljuk a közösségi médiában megjelenő profilunkban lévő adatokat, képeket, ugyanazon adatokat vigyük fel a CV-be, szakmai profilba, adatlapokba, jelentkezésekbe, pályázatokba, rendezzük és töltsük fel a hivatalos dokumentumainkat, mindenhol jelöljük meg az egyéb elérhetőségeinket is, és egészítsük ki a munka vagy az oktatás világára vonatkozó fotókkal, videókkal!

Látszani és jónak látszani, csak ennyi a követelmény. Ne feledjük azonban, hogy mindig a munka világáról beszélünk, tehát jó alaposan nézzük át, hogy hol milyen adat és fotó van rólunk. Alapszabály: a munkaerőpiacra kilépett újonc is csak olyan képeket, adatokat töltsön fel a közösségi oldalakra, amit a vasárnapi ebéden a nagymamájának is megmutatna! Talán nem meglepetés, hogy mind a közvetítő irodák, mind a munkáltatók megnézik a privát profilokat is, így ne hozzuk magunkat kellemetlen helyzetbe!

A hobbink is lehet előny! Manapság éppoly jól mutat a jóga, mint amennyire korábban divatos volt a golf!

Álláskeresési eszközök

Az USA-ban és a Távol-Kelet fejlett munkaerőpiacain (és a nagyobb földrajzi távolságokkal rendelkező országokban) a 2000-s évek óta a pályázat és a jelentkező bemutatkozása nem csak szöveges formátumban történik, hanem multimédiás eszközökkel is. A keringő fogalmak közül érdemes tisztázni néhányat.

  • Videó CV
A karrier bemutatása, videóra vett képekben, narrációval (alámondással vagy felvett verbális bemutatkozással) és mozgóképekkel. Ez lehet egy egyszerű felolvasott/elmondott szöveg, de lehet nagyon kreatív módon összeállított minifilm is. A 2000-s évek eleje óta él a globális munkaerőpiacon, több országban, a régiónkban pl. Lengyelországban 2007 óta versenyeket is rendeznek belőlük. A Youtube-on video CV-re, vagy video resume-re keresve számos jó, vicces és elrettentő példát lehet találni. Ezt felvehetjük magunk is webkamerával, de megbízhatunk profi videós céget is. Az utóbbi nyilván pénzbe kerül, az előbbi ingyen van, tapasztalataink szerint a cégek mindkettőt egyformán jól fogadják, ha igényes.Kiváló eszköz a képességek (nyelvtudás) és motivációk bemutatására.
  • Videós motivációs levél
Saját webkamerával felvett egyéni szöveges, képes bemutatkozás, amely a pályázati anyag részeként érkezik a címzett vállalathoz, általában kiegészítve az un. amerikai típusú CV-t, vagy közösségi profilt, és arról szól, hogy miért jelentkezik az illető a pozícióra. Nagyon jó a vállalati fogadtatása, hiszen itt is kicsillog a jelentkező személyisége, motivációja.
  • Szakmai profil videós bemutatkozással
Ez a fogalom nálunk két fajta profilra is használatos.

Az egyik a karrierportálokon összeállított szakmai profil, ez tartalmazza táblázatos formában az önéletrajzi adatokat, gazdagítható videós bemutatkozással, fotókkal, egyéb – a munka világára vonatkozó – videókkal, beszkennelhetőek a releváns bizonyítványok, dokumentumok. Ami fontos különbség, hogy itt megjelölhetőek azok a preferenciák is, amelyek fontosak az álláskeresőnek: mit, hol, mikor akar dolgozni, könnyítve a releváns rátalálást. Nem utolsósorban beállítható azon cégek listája, aki számára az illető láthatatlan akar maradni, mert lehet, hogy épp dolgozik már valahol, és pont onnan szeretne eljönni…

Az álláskeresés felületei
Az álláskeresés kínálati oldalához eljutni talán a legegyszerűbbnek az állásportálokon tűnhet. Az utóbbi évek jellemzője, hogy feltűntek specializálódott állásportálok, így pl. találhatunk olyat, amely a külföldi munkákra, egy-egy országba közvetít, olyanokat, amelyek egy bizonyos szektorra vagy szakmára specializálódtak (vendéglátó munkák, IT munkák, ügyfélszolgálati- call center állások) stb. Érdemes ezeket felkutatni abban a szegmensben, ami iránt érdeklődünk, hiszen sokkal relevánsabb a kínálat, mint a nagy site-okon.
Fontos megnézni azokat a vállalati honlapokat, amelyek potenciális munkaadóként szóba jöhetnek, hisz gyakran itt találjuk az általuk kínált lehetőségeket. Ugyanez vonatkozik a különböző szakmai szervezetek, kamarák honlapjaira is, és ne felejtsük el az állami vállalatok, közintézmények, közigazgatási szervezetek honlapjait sem!
Érdemes ellátogatni továbbá a munkaerő-közvetítők, munkaerő-kölcsönzők, fejvadász- és toborzó cégek honlapjaira, nemcsak az aktuális kínálat felderítésére, hanem jelentkezzünk be az adatbázisukba is, a jövőbeni megkeresés reményében.
Újdonság a karrierportál, amely már nálunk is megjelent. Itt olyan multimédiás, fotóval, videóval ellátott szakmai profil építhető, amelyet csak a munkáltatók látnak, és a portálról szabadon küldhető egyéb hirdetésekre is – CV helyett. A döntéshozók számára rendkívül érdekes és megnyerő, hisz egy unalmas, konzervéletrajz helyett linken egy élő-beszélő jelölt érkezik –online. A tömegből való kicsillogásának ez is remek eszköze.
A másik típus az üzleti kapcsolatokat menedzselő közösségi site-on lévő szakmai profil, amely szintén az önéletrajz adatait tartalmazza, itt viszont a szakmai tapasztalatokra, képzettségekre, szakmai szervezeti tagságokra, kompetenciákra vonatkozó adatokkal árnyalható bemutatkozásunk. Itt azonban a profil statikus, nem küldhető, ismerősök és kutakodók viszont láthatják, és itt szervezhetjük és menedzselhetjük szakmai kapcsolatainkat is.

Írhatnak rólam például szakmai ajánlásokat, referenciát, ami a szakmai közösség számára is láthatóvá válik. A munkaerőpiaci aktivitások során munkáltató számára fontos információkat tartalmazhatnak az online szakma profilok, nemcsak a felvételi elbeszélgetés előtt, hanem már egy korábbi fázisban is, megkönnyítve az illetőre való rátalálást is a fejvadászoknak, keresőknek.

A legnagyobb közösségi oldalt az álláskeresők a megcélzott vállalatokról való tájékozódáshoz tudják leginkább felhasználni, ekkor célszerű lájkolni annak hivatalos oldalát, így akár a vállalat mindennapjairól is tudomást szerezhet az illető, ami segíti az adott cég megismerését. Az biztos, hogy ez rendkívül imponáló lesz a leendő munkáltató szemében az első találkozáson!

Felkészít az okostelefon

Az online világ és az okostelefónia is segít az álláskeresésben, a zsebünkben bárhová magunkkal vihetjük az összes állásportált, kereshetünk rajta, sőt egyesek a mi speciális szempontjaink alapján megkeresik nekünk az álomállást.

A sikeres kiválasztás folyamán a legtöbb álláskeresőben azonban előbb-utóbb elfelhőzi az örömöt a “Jaj, Istenem, győztünk!”típusú érzés, hisz most kezdődik csak a java: az élő bemutatkozás! Hirtelen azt se tudja szegény álláskereső, hogyan és mire készüljön, és minden támogatásnak örül, ami segít neki kitalálni a tesztek, AC-k, interjúk erdejéből.

Ne csüggedjünk, a szemfüles alkalmazáskészítők természetesen már hadrendbe álltak, letöltésük után a megnyugodhatunk: ahol a szükség, ott a segítség! Létezik állásinterjúra felkészítőt próbakérdésekkel, letölthető személyiségteszteket, tippeket a béralkuhoz, vagy akár last minute-ként lekérhetjük a “ne tedd” tippeket, míg várakozunk!

Természetesen a fentiek között egy varázspálca sincsen, de ezek ismerete, okos, átgondolt, igényes használata azonban megnyithatja a kaput álmaink állása felé.

Marton Krisztina HR szakértő www.cvandmore.com

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo