Így lehet vonzó egy cég a tehetségek számára

Nem elég a magas kezdőfizetés a tehetséges alkalmazott céghez csábításának, kulcskérdés a közösségi média használata és a munkavállalók továbbképzése is.

Habár a munkanélküliségi ráta a rendszerváltás óta nem látott szintre, 3,8 százalékra csökkent Magyarországon, a betöltetlen álláshelyek száma továbbra is magas. Jelenleg mintegy 11 800-ra tehető a meghirdetett állások száma. „A munkaerőhiány szinte minden iparágat érint, az asszisztensi pozíciótól a vezető beosztásig. Emellett az iskolapadból frissen kikerült tehetségek bevonzása és megtartása is komoly kihívás elé állítja a cégeket. A legkézenfekvőbb megoldás általában a magas kezdő bér, de nem biztos, hogy valóban ez a leghatékonyabb eszköz” – mondta el tapasztalatait Stefano Longo, a magyarországi Adecco Kft. ügyvezető igazgatója.

A munkavállalók irányítják a munkaerőpiacot a jövőben
Öt év alatt a munkaerőpiacon szükséges kulcskompetenciák harmada totálisan megváltozik - olyasmit kell tudni, amit a robotok nem vehetnek át. A cégeknek tehetségek kellenek a túléléshez, ők pedig a világ legváltozatosabb részeiről jöhetnek.
Magyarország nem túl vonzó a tehetségeknek

A Nemzetközi Tehetség Versenyképességi Index 2018 (Global Talent Competitiveness Index, GTCI) eredménye szerint – a felmérésben részt vevő 119 ország közül – Magyarország az 52. helyen végzett. A tehetségek vonzása kategóriában azonban a nem túl előkelő 77. helyen áll, miközben a szomszédos országok rendre jobban teljesítenek. „Ausztria, Csehország, Szlovénia, de még Szlovákia is jóval vonzóbb a fiatalok számára Magyarországnál. Hiába vannak tehát tehetségeink, ha nem tudjuk őket megtartani. Az igazán céltudatos munkavállalók számára nem létezik országhatár, így nem csak a hazai, de a külföldi cégek is versenyben vannak a magyar tehetségek megszerzésében” – hangsúlyozta Stefano Longo.

A tehetséges szakemberek országok közötti mozgását számos globális és lokális szempont befolyásolja. Utóbbiak azok, amelyek a vállalat működését, kultúráját, a munkavállalókhoz való hozzáállását vagy technológiai fejlettségét mutatják meg – és amire egy cég saját maga is hatással van. „Az egyik legfőbb kulcs a tehetségek megtalálásához a közösségi média használata, amivel itthon javarészt egyelőre még csak ismerkednek a cégek. Mindenképpen érdemes a vállalati social média aktivitásra több időt és energiát fordítani, hiszen gondoljunk csak bele, hogy szállást, étteremet vagy akár fodrászt is főként az értékelések és a vonzó profil alapján választanak, nincs ez másképp a leendő munkahelynél sem. A social media tehát egy nagyon jó eszköz lehet a tehetségek bevonzására, de fontos, hogy valós képet mutassunk a cégről” – hangsúlyozta ki Stefano Longo.

Tanulás nélkül nem megy

A közösségi média jelentél mellett a másik fontos tényező, ha egy vállalat támogatja munkavállalóit a folyamatos tanulásban. „Tapasztalataink szerint a munkavállók tanulásának támogatása és a meglévő munkavállalók át- vagy továbbképzése a vállalatok kisebb hányadára jellemző itthon. Ennek hátterében feltehetően az áll, hogy míg egy gép vagy eszköz megvásárlását befektetésként kezelünk,  addig egy munkavállaló esetében nincsenek egzakt módon mérhető számok a költségekre és a megtérülésre, a munkabért leszámítva” – hívta fel a figyelmet a szakember. „Az ún. life long learning és a learning & development módszerek elsősorban hosszú távon térülnek meg, amit egyelőre kevés vállalat ismer fel. Holott, mi más mutathatja jobban egy cég megbízhatóságát, mint a stabil munkavállalói kör” – tette hozzá Stefano Longo.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo