A márkaépítés fontosságát lebecsülni nagy hiba, különösen a fogyasztókat közvetlenül célzó cégeknél. A márkaépítés elengedhetetlen fontosságú bármely vállalkozás sikeréhez; egy stabil márkára épülő vállalkozás sokkal könnyebben végzi el feladatait, és éri el céljait.
Előkészületek:
– Végezzünk felmérést a vevők körében, hogy megbizonyosodjunk róla, megértettük a vevők igényeit. – Kérjük meg a munkatársakat, küldjék el a kérdéseiket levélben, amiket szeretnének megvitatni. – Vásároljunk a célközönségünknek vagy az iparágunkról szóló magazinokat. – Szánjunk legalább egy teljes napot a márkával kapcsolatos kérdések megvitatására.
A vitanap:
– Osszuk meg az ügyfelek körében készült felmérés eredményeit. – Érdemes egy koordináta-rendszerben is meghatározni a márka pozícióját más márkákkal összehasonlítva olyan értékek mentén, mint elismertség, fejlődés vagy piaci pozíció. – Próbáljuk a munkatársak segítségével meghatározni, a felvázolt értékek mentén, hol tart a márka, és merre haladunk. – A munkatársak – akár egyénileg, akár csoportban – próbálják vizualizálni, milyen értékeket, irányokat tartanak fontosnak. Ez történhet grafikával, a magazinokból kivágott kollázzsal, nyomtatott anyagokkal stb. – Összegezzük a legfontosabb kifejezések és hívószavakat, amelyek a márkával kapcsolatban elhangzottak.
Az eredmények feldolgozása:
– Készítsünk egy összefoglalót, amely a legfontosabb elvárásokat is tartalmazza. – Ennek alapján a cégvezetőnek le kell fordítania az eredményeket a márkaépítés nyelvére. Olyan fogalmak meghatározására van itt szükség, mint a jövőkép, a küldetés, a márka értéke, üzenete, stílusa, illetve a hozzá kapcsolódó életstílus leírása. – Az elkészült dokumentumot érdemes néhány vezető munkatárssal együtt ellenőrizni, hogy végső formába kerülhessen. – A megfogalmazott célokat minden egyes részleg számára le kell fordítani gyakorlati feladatokká, hogy mindenki számára világos legyen, ő mit tehet a célok elérése érdekében. – Hívjuk össze a cég teljes gárdáját, hogy ismertessük velük a feladatokat, elvárásokat. – Adjunk a részlegeknek néhány napot, hogy valóban megismerjék a célokat, és kidolgozzák a saját részlegstratégiájukat ezek alapján. Legyünk nyitottak az esetleg menet közben felmerülő új ötletekre. – Bizonyosodjunk meg róla, hogy minden munkatárs érti és tudja a saját, illetve részlege feladatát a folyamatban és azt is, hogyan tud a lehető leghatékonyabban együttműködni a többiekkel.
A fent vázolt folyamat nem rövid, szükség van némi szervezkedésre, idő- és energiaráfordításra, az eredmények miatt azonban bőven megéri belevágni.