Miként lehet sikeresen működtetni egy családi vállalkozást?

A családi tulajdonú vállalkozások közül azok a cégek teljesítenek a legjobban, amelyekben az ügyvezetői feladatokat nem családtag látja el, ugyanakkor a vállalati kultúra kontrollja egyértelműen a családé. Egyebek mellett ez derült ki abból a kutatásból, amelyet múlt héten publikáltak a Family Business Network International 23. világtalálkozóján Londonban.

Múlt héten rendezték meg Londonban a legnagyobb múltú családi vállalkozások képviselői részévtelével a Family Business Network International (FBN-I) 23. csúcstalálkozóját. Azokat a „best practice”-eket osztották meg egymással, amelyeket a többi között a világgazdasági válság elhúzódó hatásainak kezelésére használnak hatékonyan, illetve amelyek segítenek számukra a folyamatosan változó, és új kihívásokat jelentő gazdasági környezetben való sikeres működésben.

Hosszabb távon számít a teljesítmény

„Az elmúlt évek során világosan kiderült, hogy a családi vállalkozások jobban teljesítenek a nehéz gazdasági körülmények között: jobban teljesítettek a válságban, és teljesítenek világszerte a megváltozott körülmények uralta piacokon ott is, ahol a krízis elhúzódó hatásaival kell megküzdeniük.” – mondja Kürti Tamás, a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) alelnöke, aki képviselte Magyarországot az FBN-I londoni konferenciáján.

A hosszú távú elkötelezettség a mérce
„Természetesen a negyedéves eredmény-kimutatások minden cég esetében szükségszerűek, ám egy családi cégnél nem ezek jelentik a legfontosabb mérőszámot. A munkatársak hosszú távú elköteleződése, a kollégák attitűdje, és az a fajta hosszú távú tervezés és szemléletmód, amely más típusú vállalkozásoknál esetleg kevéssé jellemző.” – magyarázza Kürti Tamás.
Mindez több okra is visszavezethető, amely okokkal részletesen is foglalkozott a londoni csúcstalálkozó. Bár a különböző fejlődési, és életszakaszban lévő családi cégek között vannak eltérések a vállalatvezetési kultúra különféle aspektusait illetően, bizonyos kérdésekben azért egybehangzó vélemények rajzolódnak ki. Ilyen például, hogy a családi vállalkozások alapvetően nem negyedéves fázisokban mérik az eredményességüket, hanem hosszabb távon.

Ki vezeti a céget?

A példáknál maradva: legalább ennyire fontos, és e tekintetben szintén egységes a nagy családi cégek álláspontja azzal kapcsolatban, hogy a vállalat élén egy generáción belül minden esetben csak egy vezető legyen, egy olyan irányító, aki alá felsorakoznak az operatív vezetők, köré pedig a tulajdonosok, illetve a stratégiai vezetők.” – mondja az FBN-H alelnöke, aki a nemzetközi szervezet vezetőségének is tagja. „Érdekes, de hatékony módszer viszont, hogy ha bizonyos kérdésekben nem tudnak megegyezni a vállalat tulajdonosai, vezetői, akkor kívülről hoznak a cég élére egy alkalmas irányítót. A gyakorlat alátámasztja a már említett kutatás legfontosabb kijelentését is, mely szerint a legsikeresebb családi cégek külsős ügyvezetővel tudnak a leghatékonyabban működni.”  - mondja Kürti Tamás. 

Mik az elvárások?

Vannak persze alapvető különbségek is, vagy szemléletmódbeli eltérések, amelyek megjelennek egy-egy családi világcég vezetési kultúrájában. Carl Miele, a Miele International alapító tulajdonosa például arról beszélt a konferencián, hogy álláspontja szerint három szempontnak kell megfelelnie egy családi cég elsőszámú vezetőjének: értse az üzletet, értse a családot, mindezek mellett rendkívül erős vezetői képességekkel kell, hogy rendelkezzen. Ezzel szemben a Haniel Group alapítója például azt emelte ki, hogy egy vezetőnek legyen elég nagy ego-ja ahhoz, hogy sikerre vigye a vállalatot, de legyen elég alázatos, és szolgálatkész is ugyanehhez.

Segítség családi vállalkozásoknak
A Family Business Network (FBN) magyar kezdeményezésre formálódó közép-kelet-európai szervezete a rendszerváltó országok családi vállalkozásai hasonló problémáinak megoldásában segíthet.
„A családi cégek máshová helyezik a hangsúlyokat akár a stratégiai tervezésükben, akár a mindennapi operatív munkában, éppen ezért a családi vállalkozások irányítása speciális tudást és látásmódot igényel meg.” – véli Kürti Tamás. „A gyakorlat, és az eredmények alapján pedig az látszik, hogy mindez gyakran akkor tud igazán hatékonyan működni, ha a vállalat ügyvezetője nem családtag, de a vállalati kultúra kontrollja a család kezében van. „A családi cégek esetében a kutatások, és a gyakorlati tapasztalatok is azt mutatják, hogy egy erős kezű külsős ügyvezető mellett mind az Igazgatóságban, mint a Felügyelő Bizottságban családtagok tartják kézben a vállalati és vezetési kultúra sarokpontjait.”

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo