Az olcsóbb fenntartással nyernek a hibridek

Az európai villanyautó-piac 5 százalékkal nőtt tavaly, de a hibrideknél jóval nagyobb, 27 százalékos volt a bővülés. Mind a hibridek, mint a villanyautók segíthetik a jövőben a flottapiac bővülését - közölte a Magyar Lízingszövetség. A szervezet szerint azonban a villanyautók térnyeréséhez további ösztönzőkre lenne szükség.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A múlt évben Európában összesen közel 660 ezer darab alternatív meghajtású új autó talált gazdára, ez 6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az alternatív hajtású piacon belül a hibrideknél volt a legjelentősebb a növekedés: 2015-höz képest 27 százalékkal, 578 ezerrel nőttek ez eladások ebben a szegmensben - derül ki a Magyar Lízingszövetség az Európai Autógyártók Szövetségének adatai alapján készül összefoglalójából. A tisztán elektromos autóknál 5 százalékkal 155 ezer darabra nőttek az eladások. A gázüzemű autóknál ugyanakkor pedig 20 százalékos volt a visszaesés, így 176 ezer darabot adtak el a kereskedők Európa-szerte.

Kép: Pixabay

Egyelőre nem segít a támogatás

Magyarországon tavaly ősszel lépett életbe az a rendszer, amelynek segítségével maximum 1,5 millió forintos állami támogatást lehet igényelni a villanyautókhoz. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai egyelőre nem érzékelik a villanyautók piacán a növekedést, kevesen kérnek finanszírozást elektromos autókra. Az európai trendeknek megfelelően inkább a hibridek a népszerűek az alternatív hajtású autók esetében. Itthon egyelőre ezres nagyságrendben futnak az utakon zöld rendszámos, tehát plug-in hybrid, vagy tisztán elektromos autók.

A Magyar Lízingszövetség szakértői úgy látják, hogy egyelőre a céges autóvásárlások fűtik a magyar autópiacot és egyre több vásárló figyeli a fenntartási kiadásokat, amelyek a hibrideknél és villanyautóknál alacsonyabbak, mint a hagyományos autóknál. „Éppen ezért a Lízingszövetség szerint a hibridek és a villanyautók fokozódó népszerűsége, a villanyautó-támogatási program hozzájárulhat a magyar flottapiac növekedéséhez” - mondta Tóth Zoltán, a szervezet főtitkára.

Még várnunk kell a nemetekéhez hasonló áttörésre
Az elektromos meghajtású járművek és napelemes technológiák a nemzetközi piacokon egyre népszerűbbek. Nálunk is az új típusú energiaforrásoké a jövő, de még hiányzik a németországihoz hasonló áttörés. Létezik-e olyan kreatív megoldás, ami ésszerű mértékben segítené elő a megújuló energiára épülő eszközök térhódítását?
Arányaiban kicsi, de jelentős tempót diktál a flottapiac

A flottaszolgáltatás segítségével ugyanis a vállalkozások rugalmasan finanszírozási keretek mellett tarthatják fenn az autóparkjukat. A flottapiaci növekedésnek a nemzetközi példák alapján bőven van tere Magyarországon: a nyugat-európai országokban a vállalkozások 50-80 százaléka alkalmazza ezt a megoldást a járműpark fenntartására, ezzel szemben a magyar piacon 10 százalék körüli az arány. Az ugyanakkor kedvező, hogy a magyarországi flottapiac jól teljesít. A múlt évben flottafinanszírozás esetében az új kihelyezések 2016-ban - az előző évhez képest - 16 százalékkal 70 milliárd forint fölé nőttek - olvasható a Magyar Lízingszövetség közleményében.

A Magyar Lízingszövetség szerint örömteli az elektromobilitás népszerűsítését célzó kormányzati szándék, ugyanakkor egyelőre a villanyautó-forradalomról még nem beszélhetünk. A nemzetközi tapasztalatok alapján a Magyar Lízingszövetség szakértői szerint rövid távon inkább a hibridmeghajtású autóké lehet a főszerep az új autók piacán, a tisztán elektromos autók piaca pedig ezzel párhuzamosan növekedhet. Ahhoz, hogy ugrásszerű növekedés legyen a tisztán elektromos autók szegmensében többek között a mostaninál komolyabb mértékű ösztönzésre, valamint az áramkút-hálózat bővítésére lenne szükség, valamint a villanyautók árának csökkenésére, amelynek alapja a további műszaki fejlődés eredményeként mérséklődő előállítási költség.

Tóth Zoltán elmondta: Norvégiában és Hollandiában a pénzbeli ösztönzés és az adómentesség mellet például a díjköteles utak és kompok ingyenes használata, a buszsávok megnyitása is hozzájárult a villanyautók elterjedéséhez.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo