A hatóság megállapította, hogy három, a BMW- és Volkswagen-csoportnak biztonsági öveket, légzsákokat és kormánykerekeket beszállító vállalkozás éveken keresztül kartellezett egymással. A megbírságolt társaságok rendszeres kapcsolatot tartottak egymással: irodáikban, éttermekben vagy szállodákban találkoztak és személyesen vagy telefonon és e-mailen üzletileg érzékeny információkat cseréltek és összehangolták a magatartásukat annak érdekében, hogy nagyobb profittal tudják értékesíteni a termékeiket.
A Bizottság szerint a jogsértés jelentős kárt okozhatott az európai fogyasztóknak, mert tízből minden harmadik autót a kartellel megkárosított BMW- és Volkswagen-csoport értékesít.
A mostani ügy csak az egyik láncszeme azoknak a kartelleljárásoknak, amelyeket a Bizottság az utóbbi években indított gépjárműalkatrész gyártókkal szemben.
A fékektől a légkondicionálón át a lámpákig, autóalkatrészek sokaságáról derült ki, hogy a versenyárnál sokkal magasabb áron kerülnek az autógyártó cégekhez a beszállítók összebeszélése miatt.Ez jelentős kárt okozhat a fogyasztóknak, akik gépjárműveiket így valószínűleg csak magasabb áron tudják megvásárolni.
A most lezárt ügyből is jól látható, hogy a Bizottság keményen lép fel a kartellező
A mostani ügy is az egyik kartellező cég engedékenységi kérelme alapján indult, így a Bizottság rá nem szabott ki bírságot. A másik két vállalkozás szintén elismerte a jogsértést, az eljárásban együttműködött a versenyhatósággal, amelynek fejében 40 és 60 százalékos bírságcsökkentésben részesültek.
„Már megtörtént jogsértés esetén sincs minden vesztve: a vállalkozáson belüli jogsértések feltárására számos eszköz áll rendelkezésre, és a versenyhatóságok által kidolgozott engedékenységi és egyezségi programok révén a hatóságokkal együttműködő cégekre kiszabott bírság jelentősen csökkenthető vagy akár el is kerülhető” – hangsúlyozta dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportjának vezetője.