Már megint az autók körül derült ki óriási disznóság

Az Európai Bizottság március 5-én összesen közel 370 millió euró bírságot szabott ki amiatt, hogy autóbiztonsági alkatrészeket beszállító vállalkozások éveken keresztül kartelleztek egymással. Ez az eljárás csak a jéghegy csúcsa: a Bizottság az elmúlt öt évben több mint két milliárd euró bírsággal sújtott gépjárműalkatrész-beszállító cégeket a fogyasztók megkárosítása miatt.

A hatóság megállapította, hogy három, a BMW- és Volkswagen-csoportnak biztonsági öveket, légzsákokat és kormánykerekeket beszállító vállalkozás éveken keresztül kartellezett egymással. A megbírságolt társaságok rendszeres kapcsolatot tartottak egymással: irodáikban, éttermekben vagy szállodákban találkoztak és személyesen vagy telefonon és e-mailen üzletileg érzékeny információkat cseréltek és összehangolták a magatartásukat annak érdekében, hogy nagyobb profittal tudják értékesíteni a termékeiket.

Kép: Shutterstock

A Bizottság szerint a jogsértés jelentős kárt okozhatott az európai fogyasztóknak, mert tízből minden harmadik autót a kartellel megkárosított BMW- és Volkswagen-csoport értékesít. 

A mostani ügy csak az egyik láncszeme azoknak a kartelleljárásoknak, amelyeket a Bizottság az utóbbi években indított gépjárműalkatrész gyártókkal szemben.

A fékektől a légkondicionálón át a lámpákig, autóalkatrészek sokaságáról derült ki, hogy a versenyárnál sokkal magasabb áron kerülnek az autógyártó cégekhez a beszállítók összebeszélése miatt.
Ez jelentős kárt okozhat a fogyasztóknak, akik gépjárműveiket így valószínűleg csak magasabb áron tudják megvásárolni.

A most lezárt ügyből is jól látható, hogy a Bizottság keményen lép fel a kartellező

Ez egy rajtaütés! Adja át a telefonját
A napokban adta ki legújabb tájékoztatóját a Gazdasági Versenyhivatal („GVH”), ezúttal az előzetes értesítés nélküli helyszíni ellenőrzések, a szakirodalomban hajnali rajtaütésnek („dawn raid”) nevezett sajátos jogintézmény kapcsán. A hajnali rajtaütések a kartellek elleni harcban a legfontosabb fegyverek a GVH eszköztárában.
vállalkozásokkal szemben: rendszeresen több tíz- vagy akár százmillió eurós bírságokat szab ki a mostanihoz hasonló ügyekben. Ennek következménye az is, hogy sok vállalkozás dönt úgy: együttműködik a versenyhatósággal, engedékenységi kérelem benyújtásával önként feltárja a jogsértést és ennek fejében teljes bírságmentességet vagy jelentős bírságcsökkentést kap.

A mostani ügy is az egyik kartellező cég engedékenységi kérelme alapján indult, így a Bizottság rá nem szabott ki bírságot. A másik két vállalkozás szintén elismerte a jogsértést, az eljárásban együttműködött a versenyhatósággal, amelynek fejében 40 és 60 százalékos bírságcsökkentésben részesültek.

Már megtörtént jogsértés esetén sincs minden vesztve: a vállalkozáson belüli jogsértések feltárására számos eszköz áll rendelkezésre, és a versenyhatóságok által kidolgozott engedékenységi és egyezségi programok révén a hatóságokkal együttműködő cégekre kiszabott bírság jelentősen csökkenthető vagy akár el is kerülhető” – hangsúlyozta dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportjának vezetője.

Véleményvezér

A bíróság betiltotta a kormánypropagandát

A bíróság betiltotta a kormánypropagandát 

Elharapódzott a hazudozás.
Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t

Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t 

Putyin keménykedik Venezuela ügyében.
Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo