Továbbra is a szolgáltatások költsége az elsődleges szempont a vállalkozásoknak, amikor új pénzügyi partnert keresnek maguknak. Majdnem ugyanilyen fontos számukra a személyes kapcsolatok megléte, a kiválasztott bank hírneve és megítélése, valamint a hitelezési feltételek alakulása – derült ki a Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet elemzéséből. A szakértői anyag szerint a fontossági sorrendben ezután a bank társadalmi, szponzorációs tevékenysége, a tulajdonosi háttere, valamint a legközelebbi bankfiók elhelyezkedése következik.
A felmérés során a megkérdezett vállalkozások az előre megadott válaszlehetőségeken kívül is elmondhatták saját szempontjaikat, amelyek alapján megítélnek egy bankot. Ennek kapcsán legtöbben az ügyintézés segítőkészségét, rugalmasságát, személyre szabottságát, az ügyintézés gyorsaságát, az internetbank meglétét és jól használhatóságát, továbbá a bank megbízhatóságát és korrektségét jelölték meg fontos elvárásként.
A kkv-k jobban vágynak a hitelekre
A rögzített adatok alapján a cégek eltérő mérete és az általuk megjelölt szempontok között nem volt jellemző összefüggés. Ugyanakkor a vizsgálat rámutatott, hogy például a hitelezési feltételek alakulása, valamint a személyes kapcsolatok megléte különösen a közepes méretű vállalkozások számára fontosnak bizonyult.
„Újabb és újabb eszközök kellenek, amelyekkel a kis- és középvállalkozások speciális igényei is kielégíthetőek. A vállalati finanszírozás élénkítésében pedig az eddigieknél nagyobb szerep juthat a bankok saját pénzügyi és hitelkonstrukcióinak is” – fogalmazott az OTP Business ügyvezetője. Éppen ezért a szakember szerint a bankválasztás során a vállalkozások többsége arra is kíváncsi, hogy a kiválasztott számlakonstrukcióhoz párosul-e olyan folyószámlahitel-konstrukció, amelynek igénybevételével az érintettek rugalmas, szabadon lehívható és felhasználható; vagy akár a szerződéses határidőn belül, a keretösszeg erejéig, többször is igénybe vehető, tárgyi fedezet nélküli kölcsönhöz juthatnak hozzá.