A Magyar Nemzeti Bank (MNB) átfogó vizsgálatot folytatott 2019. március 31. napjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakra vonatkozóan a Polgári Bank Zrt.-nél (Bank), melynek során különösen a vállalatirányítás és a hitelkockázatok kezelése területén azonosított hiányosságokat - írta az MNB.
A vizsgálat szinte minden vizsgált témakörben megállapított olyan jogszabálysértéseket, hibákat, amelyek a Bank megfelelő szintű erőforrásainak – megfelelő számú és szakmailag képzett munkatárs – hiányára vezethetők vissza. Ilyennek minősült többek között a szabályzatok felülvizsgálatának, a belső ellenőrzés által feltárt hiányosságok határidőre történő megszüntetésének, illetve az ügyfelek, ügyletek éves rendszerességű, megfelelő mélységű és tartalmú átfogó felülvizsgálatának elmaradása.
A jegybank jelentős hiányosságokat tárt fel a vállalatirányítási rendszerrel kapcsolatban a Bank belső védelmi vonalai, ezen belül a megfelelőség biztosítási funkció és a belső ellenőrzési funkció területén. Nem volt teljeskörű a belső ellenőrzés folyamatainak kidolgozása és a belső ellenőri vizsgálatok nyomonkövethetősége, emellett hiányos volt a Bank javadalmazási politikája, illetve a belső kontroll környezetében az összeférhetetlenség vizsgálatának kezelése, valamint hiányosságok merültek fel az alkalmazott csalásmegelőzési rendszer működése során is.
Mivel volt gond?
A hitelezési kockázatok kapcsán a jegybank megállapította, hogy nem volt megfelelő a hitelbírálati folyamat szabályozása és nyilvántartása. További hiányosságok merültek fel az ügyfélcsoportok és ügyfélminősítések felülvizsgálata, a nagykockázat-vállalások meghatározása, a KHR adattovábbítás kezelése, a monitoring folyamat működése és a fedezetkezelés terén.