Gombamód szaporodnak az autósiskolák

2019-ben megfordult az a 2012 óta tartó folyamat, ami a hazai autósiskolák számának csökkenését jelentette. Azon társas vállalkozások melyeknek fő tevékenysége járművezető oktatás volt, a járvány ellenére is növekedett – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból.

Ha csak az elmúlt 3 évet vizsgáljuk, megállapítható, hogy bár a koronavírus-járvány bevételkiesést okozott az autósiskoláknak, egyre többen láttak fantáziát ilyen profilú vállalkozás indításában. Különösen érdekes az előző évekhez képest kiemelkedő 2021 cégalapítási szám a járvány közepén.

(Fotó: Pixabay)

Ezzel párhuzamosan a cégmegszűnések száma stagnált a vizsgált időszakban. Felszámolási eljárás alig-alig indult a szektor szereplői ellen, de nem sokkal nagyobb értékeket mutatnak a végelszámolások, illetve a kényszertörlések éves értékei sem. Ehhez tegyük hozzá, hogy a veszélyhelyzet miatt a járvány alatt új kényszertörlési eljárás nem indíthattak. A járvány hatása kizárólag az árbevétel és a dolgozói létszám alakulásában érhető tetten.

2019-2020 viszonylatában majdnem másfél milliárd forinttal kevesebb árbevételt értek el a piac szereplői, ezzel párhuzamosan pedig a létszámuk 2020 óta csökkenő tendenciát mutat. Árnyalja a képet, hogy eközben a jogosítvány megszerzésének ára folyamatosan emelkedik.

A teljes képhez az egyéni vállalkozókat is vizsgálnunk kell, hiszen az autósiskolák jó része nem munkaviszonyban, hanem vállalkozási szerződés keretében dolgozik a szakoktatókkal, akik zömmel egyéni vállalkozásként működnek. A szakoktatói engedéllyel a Magyar Közlekedési Hatóság 2020.12.01.-i nyilvántartása szerint 5522 fő rendelkezik Magyarországon. Az erre a tevékenységre alapított egyéni vállalkozások száma az alábbiak szerint alakult:

Jól látható, hogy bár az engedéllyel rendelkező szakoktató lészámhoz képest a kiváltott vállalkozói engedélyek száma elmarad, de a vizsgált időszakban számuk a társas vállalkozásokhoz hasonlóan növekedett.

A járvány bár jelentős árbevételkiesést okozott az autósiskoláknak, felértékelte a gépkocsihasználatot és ezzel együtt, a jogosítvány megszerzését is, hiszen sokan váltottak a tömegközlekedésről az autózásra a koronavírus terjedése miatt. A növekvő kereslet növekvő árakkal járt együtt. 2020-2021 viszonylatában 10 százalékkal drágultak a tanfolyamok díjai a KSH adatai szerint, ehhez még hozzátehetjük, hogy a dráguló üzemanyag, a megugró infláció további áremelésre ösztönzi a hazai autósiskolákat, amit még a piaci szereplők növekvő száma sem fog tudni mérsékelni. A szektor szereplőinek emellett a szakoktatói kar elöregedésével, képzésük nehézkességével és a kisvállalkozásokat érintő adóváltozásokkal is meg kell küzdeniük – összegzi elemzését Hantos Zoltán a céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo