Ha csak az elmúlt 3 évet vizsgáljuk, megállapítható, hogy bár a koronavírus-járvány bevételkiesést okozott az autósiskoláknak, egyre többen láttak fantáziát ilyen profilú vállalkozás indításában. Különösen érdekes az előző évekhez képest kiemelkedő 2021 cégalapítási szám a járvány közepén.
Ezzel párhuzamosan a cégmegszűnések száma stagnált a vizsgált időszakban. Felszámolási eljárás alig-alig indult a szektor szereplői ellen, de nem sokkal nagyobb értékeket mutatnak a végelszámolások, illetve a kényszertörlések éves értékei sem. Ehhez tegyük hozzá, hogy a veszélyhelyzet miatt a járvány alatt új kényszertörlési eljárás nem indíthattak. A járvány hatása kizárólag az árbevétel és a dolgozói létszám alakulásában érhető tetten.
2019-2020 viszonylatában majdnem másfél milliárd forinttal kevesebb árbevételt értek el a piac szereplői, ezzel párhuzamosan pedig a létszámuk 2020 óta csökkenő tendenciát mutat. Árnyalja a képet, hogy eközben a jogosítvány megszerzésének ára folyamatosan emelkedik.
A teljes képhez az egyéni vállalkozókat is vizsgálnunk kell, hiszen az autósiskolák jó része nem munkaviszonyban, hanem vállalkozási szerződés keretében dolgozik a szakoktatókkal, akik zömmel egyéni vállalkozásként működnek. A szakoktatói engedéllyel a Magyar Közlekedési Hatóság 2020.12.01.-i nyilvántartása szerint 5522 fő rendelkezik Magyarországon. Az erre a tevékenységre alapított egyéni vállalkozások száma az alábbiak szerint alakult:
Jól látható, hogy bár az engedéllyel rendelkező szakoktató lészámhoz képest a kiváltott vállalkozói engedélyek száma elmarad, de a vizsgált időszakban számuk a társas vállalkozásokhoz hasonlóan növekedett.
A járvány bár jelentős árbevételkiesést okozott az autósiskoláknak, felértékelte a gépkocsihasználatot és ezzel együtt, a jogosítvány megszerzését is, hiszen sokan váltottak a tömegközlekedésről az autózásra a koronavírus terjedése miatt. A növekvő kereslet növekvő árakkal járt együtt. 2020-2021 viszonylatában 10 százalékkal drágultak a tanfolyamok díjai a KSH adatai szerint, ehhez még hozzátehetjük, hogy a dráguló üzemanyag, a megugró infláció további áremelésre ösztönzi a hazai autósiskolákat, amit még a piaci szereplők növekvő száma sem fog tudni mérsékelni. A szektor szereplőinek emellett a szakoktatói kar elöregedésével, képzésük nehézkességével és a kisvállalkozásokat érintő adóváltozásokkal is meg kell küzdeniük – összegzi elemzését Hantos Zoltán a céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.