Mind a személyszállító, mind az árufuvarozó tagjaink évek óta küzdenek a gépjárművezetői utánpótlás problémájával, országos szinten állnak mar tehergépjárművek és autóbuszok, tekintettel arra, hogy nincs elegendő gépjárművezető – áll a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) közleményében.
Most 6800 hiányzik
A Nemzeti Közlekedési Hatóság éves adatai alapján - melyek a közúti közlekedési szolgáltatókra (engedéllyel rendelkező árufuvarozó és személyszállító vállalkozások) és az általuk üzemben tartott járművekre vonatkoznak - valamint figyelembe véve az általános munkaerő-piaci tendenciákat, számításokat végeztek. Ezek eredménye szerint az elkövetkezendő 5 évben és kizárólag a közúti szolgáltatásokat engedély birtokában végző vállalkozásokra számolva (sajátszámlásokra nem), számításba véve az általános 30%-os lemorzsolódást, mely a szakmát váltókat és nyugdíjba vonulókat foglalja magában, hozzávetőlegesen C kategóriában 35.750 fő és D kategóriában 3,270 fő GKI képesítéssel is rendelkező gépjárművezető képzésére lenne szükség Magyarországon. (A magyarországi hiányszakmák tízes listáját már hatodik éve a szakmunkások vezetik, második helyen a sofőrök, a harmadik helyen pedig a mérnökök állnak.)
Egy a Bizottság által a tavalyi évben végzett piacfelmérés szerint Németországban az elkövetkező években 100.000-s nagyságrendben vonulnak nyugdíjba járművezetők, ami szintén aggasztó, illetve kiszámíthatatlan hatással fog bírni a környező országok munkaerőpiacára.
A jogszabály csak árt
A problémát az is fokozza, hogy a kötelező jogharmonizáció okán (a vezetői engedélyekről szóló 2006l126lEK európai parlamenti és tanácsi irányelv) a C és D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18 évről 21, évre, illetve 27 évről 24 évre emelkedett – véli a NiT. A magyar képzési rendszer sajátosságaiból adódóan, mint az EU tagállamok többségében is, a fiatal felnőttek jelentós része 18 éves korban érettségizik, és ekkor dönti el, hogy milyen szakmát válasszon, merre induljon tovább, milyen képzésen vegyen részt. Mivel a C kategóriás jogosítvány megszerzésére még 3 évet vámi kell, úgy a nagy többségük más foglalkozást vállal, a gépjárművezetői szakma utánpótlása így nem, vagy nehezen biztosított, a gépjárművezetők korfája idősödő tendenciát mutat.
A rendelkezésre álló baleseti statisztikák sem igazolják, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban, ezért az egyesület azt kéri Violeta Bulc-tól, az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosától, hogy biztosítsák annak lehetőségét, hogy Magyarországon, kizárólag belföldi forgalomban, így az EU közös piacára ráhatást nem gyakorolva, lehetőség legyen a hivatásos gépjárművezető jelöltek részére a C kategóriás jogosítvány 18, a D kategóriás jogosítványt 21 éves életkorban megszerezni.
Több Európai Uniós tagállam is élt hasonló lehetőséggel bizonyos tevékenységek esetében, így a kérés nem példa nélküli.