Jó honlapot szeretne? Ezt gondolja át!

Miről beszélgessünk a fejlesztővel, amikor honlapot tervezünk? Mit jelent egy site kitalálásakor a tudatos tervezés? Hogyan alakítsunk ki egy oldalt úgy, hogy később csak a fejlesztésre szánt összeget fordítsuk rá, ne kelljen újratervezni az egészet?

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A céges honlapok megtervezésére sok cég a kelleténél jóval kevesebb időt szán. A legtöbben azt gondolják, elég, ha kitalálják, és két mondatban elmondják a fejlesztőnek, hogy mit szeretnének. Nem érdemes azonban itt megállni. Annak érdekében, hogy valóban jól működő, felhasználóbarát, az igényeinket hosszú távon szolgáló honlapunk legyen, érdemes több időt szánni erre a szakaszra. (Az sem mindegy persze, hogy ki lesz a megbízott fejlesztő. Van pár kérdés, amit mindenképpen tegyünk fel, mielőtt szerződnénk!)

A cégek sokszor alapvető kérdéseket nem gondolnak át, mert fel sem merül bennük, hogy egy site struktúrájának kialakításához mi mindent kell tudnia a fejlesztőnek. Az sem ritka, hogy számos, a fejlesztők által feltett kérdésre nincs válaszuk, pedig néha ezeknek a tisztázása nem csak a honlap, de az üzletfejlesztés szempontjából is lényeges lehet. Az is gyakran előfordul, hogy a megbízó az első találkozó alkalmával még nincs tisztában azzal, mit szeretne pontosan vagy éppen menet közben jut eszébe a tulajdonosoknak, hogy valamin egy „kicsit” alakítana. A kicsi nem egyszer a teljes site újratervezését jelenti.

Kép:Pixabay

A mikro- és kis vállalkozások esetében azért is fontos a tudatos, átgondolt tervezés, mert általában kevés pénzből szeretnének egy viszonylag sokfunkciós oldalt. Megoldható, de okosan kell csinálni. Ha ugyanis időközben derül ki egy olyan funkció, ami fontos, de a lefejlesztett keretekbe nem illeszthető, az sokba kerülhet. Épp olyan ez, mintha felépítenénk egy házat, és amikor kész, eszünkbe jutna, hogy a második és harmadik emelet közé kellene még egy szint.

Ne csak magunkkal foglalkozzunk!
Sajnos egyáltalán nem csak magunkkal, a cégünkkel kell foglalkozni ahhoz, hogy sikeres honlapot hozzunk létre. Figyelni kell a szöveg és képek megfelelő arányára, meg kell felelnünk a keresőoptimalizálás (SEO) legfontosabb szempontjainak, de az is hiba, ha mindent ennek rendelünk alá. És persze az sem mindegy, hogy hogy fogalmazzuk meg a megjelenő szövegeket. Itt adunk tanácsokat!
Grafikai: mit szeretnénk látni a honlapon most? És mit később?

Amikor elképzeljük, milyen honlapot szeretnénk, nem egyszer azt gondoljuk, ha valami esetleg változik, akkor itt-ott „kicsit” módosítjuk. Fejlesztési szempontból azonban ez nem ilyen egyszerű. Egy site tervezésekor gyakorlatilag minden pixelnek jelentősége van. Tehát ha egy cég azzal számol, hogy egyes elemek megváltozhatnak, le- vagy éppen felkerülhetnek az oldalra, akkor ezt érdemes még a tervezés időszakában megbeszélni. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy később a megbízó csalódott lesz amiatt, hogy az elképzelései szerint nem módosítható az oldal grafikája, vagy ha igen, az sokba kerülhet neki.

A specifikáció nem szitokszó

Fontos lépésről-lépésre végig menni az elképzelt oldal funkcióin, hogy kiderüljenek azok a logikai bukfencek vagy éppen beépítendő lehetőségek, amelyek később ellehetetlenítik vagy éppen sokkal könnyebbé teszik az életünket. A specifikáció elkészítésekor az ügyfelek gyakran fel sem mérik, mekkora jelentősége van annak, hogy összeszedjék, átbeszéljék, végiggondolják, hogy mit szeretnének, mi fog történni, milyen hosszú távú terveik vannak. Sokan ugyanis azt gondolják, ha például fél év múlva 2 nyelvű oldalt szeretnének, akkor majd szólnak a fejlesztőnek, hogy az legyen 2 nyelvű és ez egyszerűen megoldható – úgy is, hogy ezzel a tervezés időszakában nem kalkuláltak.

Minden kötelező elem megvan?
Vannak bizonyos dolgok, amiben nem érdemes egyedieskedni, sokkal inkább az a lényeg, hogy a honlap áttekinthető és értelmezhető legyen. Szakértőnk segít, hogy mik azok a kötelező elemek, amiket ne felejtsünk el!
Az sem ritka, hogy egy cégnél idővel kiderül, hogy a site-on gyűjtött (például megrendelésekhez) kapcsolódó adatokból a korábbitól eltérő adatsorokat szeretnének lekérni. Az asztal egyik oldaláról egy pofonegyszerűnek tűnik, hiszen „csak egy adat kellene még bele”, de fejlesztési szempontból a fogalmak egyszerűsége vagy bonyolultsága egész másképp nézhet ki. Mindezt megelőzhetjük azzal, ha a fejlesztővel együtt átbeszéljük, mi most az oldal funkciója, mivel szeretnénk a felhasználóinkat szolgálni, milyen adatokra van szükségünk és ez miként változhat a jövőben.

Változások márpedig lesznek

Bármennyire tudatosak és felkészültek vagyunk, mindig akad olyan ötlet vagy szükséges módosítás, amire senki sem gondolt. Ne lepődjünk meg nagyon, ha az oldal élesítése utáni hónapokban még néhány ponton változtatnunk kell. Célszerű erről már a tervezés időszakában egyeztetni a fejlesztőkkel és anyagilag is felkészíteni magunkat arra, hogy az élet bizonyos ötleteket biztosan felülír majd. Cserébe viszont a folyamat végén olyan site-ot kapunk, ami mind a felhasználók számára, mind számunkra vonzó, olyan (vagy esetleg jobb), mint amilyennek elképzeltük és nem mellesleg a cégünk fejlődéséhez, fejlesztéséhez is tud igazodni – amennyiben ilyen igény vagy célkitűzés is volt.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo