Ünnepélyes keretek között jelentette be péntek délelőtt Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára, hogy a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt.(MNKH), a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA), valamint a Magyar Külgazdasági Szövetség (MKSZ) stratégiai együttműködési megállapodást köt. Szijjártó Péter kiemelte: „A kormányzat külpiaci stratégiájában megjelenő Keleti Nyitás stratégiájának támogatása szempontjából kiemelten fontos a hazai, exportfejlesztésben szerepet játszó szervezetek működésének az összehangolása. Az együttműködés lehetővé teszi a hazai exportpolitika gyakorlati támogatását, amelyet a három szervezet a saját területén valósít meg.” Az MNKH elsősorban kereskedőház-hálózatával, a HITA külpiaci szervezetével, az MKSZ pedig többek között piaci, iparági kutatásokkal járul hozzá a magyar vállalkozások exporttevékenységének elősegítéséhez, támogatásához. Az államtitkár hozzátette, hogy eddig Bakuban, Moszkvában és Asztanában nyíltak magyar kereskedőházak, de a kereskedőház-hálózatot továbbfejlesztik, így az év végéig újabb négy viszonylati kereskedőház (Peking, Abu-Dzabi, Rijád, Isztambul) megnyitása várható.
A most megkötött stratégiai együttműködési megállapodás egy Külkereskedői Szakértői Rendszerre (KSZR), a Kiemelt Beszállító-fejlesztési Programra és egy Külpiaci Megjelenési Programra terjed ki. A KSZR célja, hogy a külpiaci munkához alkalmas szakembereket tanácsadóként a magyar vállalatokhoz meghatározott időtartamra kihelyezzenek. A feladatokat a szakértő a menedzsment által kijelölt kollégával együtt végzi, így a tanácsadó munkájának végével a vállalat folytatni tudja a megkezdett tevékenységet. A szakértői rendszert részben az MNKH finanszírozza, és regisztrált partnerei 50 százalék kedvezménnyel vehetik igénybe a szolgáltatást.
A Kiemelt Beszállító-fejlesztési Program lényege, hogy azoknak a magyarországi beszállítóknak, amelyek már egy-egy multinacionális vállalat kipróbált partnerei – főleg autóipari és elektronikai beszállítók vagy nemzetközi áruházláncok beszállítói –, is lehetőséget nyújtsanak. Stabilitásuk megőrzése és növekedési képességük szempontjából fontos, hogy több lábon álljanak, több nagy vásárlójuk legyen. A stratégiai megállapodásnak köszönhetően olyan kapcsolatrendszerrel, tudással rendelkező szakértők bevonása történik, akik kapcsolatot alakítanak ki az új vevő és a beszállító cég között. Az MNKH partnerei ezen szolgáltatást is 50 százalékos kedvezménnyel vehetik igénybe.
A Magyar Nemzeti Kereskedőház mindemellett keresi elsősorban azokat a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari, vegyipari, környezetipari, gépipari, egészségipari és IT ágazatokból kikerülő magyar vállalatokat, amelyek magas minőségű, exportképes termékeket, szolgáltatásokat nyújtanak. A mai napon meghirdetett Partner Program elindításával (www.mnkhzrt.hu/partnerprogram) készen áll arra, hogy a magyar termékek számára újonnan megnyitott piacokra maximalizálja a magyar termékek és szolgáltatások kivitelét.
Szijjártó Péter államtitkár a magyar cégek, beszállítók felkutatásának fontossága kapcsán kiemelte és sikerpéldaként említette a Lidl Magyarország márciusban indított „Lidl a magyar beszállítókért” programját. Grósz Jenő, a Lidl Magyarország elnöke elmondta: „A Lidl kiemelten fontosnak tartja a magyar beszállítókkal való együttműködést, valamint azt, hogy az áruházai polcain minél több magyar termék legyen, jelenleg mintegy 200 magyar beszállító 810-féle terméke érhető el az áruház polcain. Ugyanakkor támogatjuk a hazai cégek nemzetközi hálózatához való csatlakozását is. Jelenleg 36 magyar beszállító 106 terméke érhető el 9 európai ország Lidl áruházaiban. Üdvözöljük a Magyar Nemzeti Kereskedőház meghirdetett programját, hiszen így a magyar vállalkozások előtt új piacok, új lehetőségek nyílnak meg.”