Évi másfélmilliárd kár a kamionbalesetek miatt

A felborult kamionok, megsérült vagy ellopott rakományok jelentős gazdasági károkat okoznak a fuvarozóknak, illetve megbízóiknak. Szerencsére a legtöbb kárt megfelelő szállítmánybiztosítás megléte esetén a biztosító megtéríti.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szállítmánybiztosításból a magyarországi biztosítók évente összesen 2-3 milliárd forintos díjbevételt érnek el, miközben a károkra fordított összeg évi 1-1,5 milliárd forint között mozog.  A károk mintegy 80 százaléka a biztosítónál közlekedési balesetből, helytelen rakodásból, illetve a hűtőberendezés meghibásodásából származott.  A tapasztalatok szerint a káresemények eredete a szállított áru jellegétől is nagyban függ. Darabáru (pl. élelmiszer-, textil-, papír-, faipari cikkek) szállításánál a mechanikai igénybevételből származó károk a legjellemzőbbek, így gyakoriak az áru rázkódásából, leeséséből adódó sérülések, ezenkívül előfordul a szállítmány részleges vagy teljes eltulajdonítása is. Az ömlesztett termékeknél (pl. gabonaszállítmányoknál) ezzel szemben az áru szóródása, átázása, a belső páralecsapódás, illetve a mikroorganizmusok okozta penészesedés, valamint a baktériumok, rovarok, rágcsálók okozta károk jelentik a legnagyobb veszélyforrást.

A legtöbb gond a rakodásnál jelentkezik - Kép: SXC

„A biztonságos fuvarozás egyik elengedhetetlen feltétele a megfelelő szállítmánybiztosítás megléte. A káresemények esetén a kár bekövetkeztének körülményein túl a biztosító szakemberei vizsgálják azt is, hogy a biztosított fél eleget tett-e kármegelőzési kötelezettségének. Megfelelő óvintézkedésekkel egyébként a károk többsége megelőzhető, vagy a gyakoriságuk csökkenthető” – mondta el Tengelics Helga, a CIG Pannónia EMABIT Zrt. termékmenedzsere. (A fuvarozók fokozott óvatossága baleseteket, környezeti katasztrófákat előzhet meg.)

A szakértő szerint a károk elleni védekezési mód nagymértékben függ a szállítás módjától és az áru jellegétől is. Általánosságban elmondható, hogy a mechanikai igénybevételből adódó sérüléseket az áru jellegének megfelelő csomagolással, megfelelő rakodással és rögzítéssel, vagy például a páratartalom szabályozásával lehet megakadályozni. Csomagolás esetén különösen nagy szerepet játszik az ún. paletta, valamint zsugorfólia használata.

Lényeges tényező lehet a károk megelőzése szempontjából az is, hogy az ömlesztett rakomány kirakása után a járművek és konténerek rakterét megfelelő módon kitisztították-e. A legszigorúbb védelmi előírásokat kétségtelenül a lopásérzékeny árucikkek szállítására alkalmazzák a biztosítók: a biztonsági ponyva vagy zárt fuvareszköz ma már minimumnak mondható, de az áru jellegétől, értékétől függően szükséges lehet váltott sofőr alkalmazása vagy őrzött parkolók igénybevétele is.

Az információhiány okozta a legtöbb veszteséget a hófúvásban
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság felmérést végzett a március 14–15. között kialakult hófúvások logisztikai hatásairól. Összesen tizenöt érintett fuvarozó, szállítmányozó cégtől érkezett válasz a károkat, okokat és a tanulságokat boncolgató rövid kérdőívre. Az eredmények alapján elmondható, hogy bár kommunikációs eszközökkel tökéletesen fel voltak szerelve a sofőrök, a legnagyobb gond az információhiány volt, amiért többen a hatóságokat is bírálták. Az adatszolgáltatók összesen 151 érintett tehergépjárműről és közel 60 millió forintos kárról számoltak be.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo