Érezhető változás történt a cégeknél

Márciusban az üzleti és fogyasztói várakozások egyaránt sokat javultak, a GKI konjunk-túraindexe ötödik hónapja emelkedik. A felmérés szerint az üzleti szektoron belül az ipari és szolgáltató cégek várakozásai jelentősen javultak, az építőipar és a kereskedelem várakozásai viszont érezhetően, de ennél kevésbé romlottak. A fogyasztók már nem aggódnak jobban, mint 2020-ban, a Covid-járvány kitörésekor kialakult pánik idején. Ez azonban így is nagyon erős pesszimizmust jelez. Márciusban érdemben csökkent a cégek áremelési törekvése és erősödött foglalkoztatási hajlandósága, amit a fogyasztók véleménye is visszaigazolt. Az ország gazdasági helyzetének megítélése a februárinál sokkal kedvezőbb lett az üzleti szférában és a lakosság körében is. 

Az elmúlt hónapokban az üzleti szférán belül az egyes ágazatok hangulata meglehetősen hullámzóan alakult. Márciusban az ipari bizalmi index jelentősen emelkedett februárhoz képest, s elérte szeptemberi szintjét. Javult az előző háromhavi és a várható termelés, a rendelésállomány – ezen belül az exportrendelések – megítélése, a készleteké viszont kissé romlott. Az építőipar hangulata ellenben sokkal pesszimistább lett, ami már a Covid-járvány időszakára emlékeztet.

A magasépítők kilátásai markánsabban, a mélyépítőké enyhébben romlottak februárhoz képest. A két szakágazat véleménye között nincs nagy különbség, de az utóbbiak a borúlátóbbak. Az építőipar egészében az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség alig változott, a rendelésállomány értékelése viszont számottevően romlott. A kereskedelmi bizalmi index márciusban kéthavi emelkedés után csökkent.

Az eladási pozíció és a rendelések várható alakulásának megítélése nem változott, a készleteké viszont sokkal rosszabb lett. A szolgáltatói bizalmi index a februári hatalmas ugrás után márciusban tovább emelkedett, s értéke egyetlen ágazatként ismét a pozitív tartományba került. A válaszadók a februárinál kedvezőbben ítélték meg az általános üzletmenetet, az elmúlt és következő időszak forgalmát.

Márciusban a vállalatok foglalkoztatási hajlandósága már ötödik hónapja erősödött, s bár egy-egy hónap javulása minimális, a bővítést tervező cégek aránya egy hajszállal már újra magasabb a csökkentést tervezőknél. A javulás márciusban minden ágazatra jellemző volt. Csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme is. Márciusban folytatódott az üzleti szféra áremelési törekvésének hónapok óta tartó jelentős fékeződése, már a cégeknek – ezen belül a kereskedelmi vállalkozásoknak is – csak bő egynegyede készül áremelésre. Tavaly augusztusban ez az arány még kétharmad volt. Az áremelési szándék az építőiparban a legerősebb. Szerény mértékben, de tovább mérséklődött a fogyasztók inflációs várakozása. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetének javuló megítélése márciusban minden ágazatban és a lakosság körében is folytatódott.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo