Érezhető változás történt a cégeknél

Márciusban az üzleti és fogyasztói várakozások egyaránt sokat javultak, a GKI konjunk-túraindexe ötödik hónapja emelkedik. A felmérés szerint az üzleti szektoron belül az ipari és szolgáltató cégek várakozásai jelentősen javultak, az építőipar és a kereskedelem várakozásai viszont érezhetően, de ennél kevésbé romlottak. A fogyasztók már nem aggódnak jobban, mint 2020-ban, a Covid-járvány kitörésekor kialakult pánik idején. Ez azonban így is nagyon erős pesszimizmust jelez. Márciusban érdemben csökkent a cégek áremelési törekvése és erősödött foglalkoztatási hajlandósága, amit a fogyasztók véleménye is visszaigazolt. Az ország gazdasági helyzetének megítélése a februárinál sokkal kedvezőbb lett az üzleti szférában és a lakosság körében is. 

Az elmúlt hónapokban az üzleti szférán belül az egyes ágazatok hangulata meglehetősen hullámzóan alakult. Márciusban az ipari bizalmi index jelentősen emelkedett februárhoz képest, s elérte szeptemberi szintjét. Javult az előző háromhavi és a várható termelés, a rendelésállomány – ezen belül az exportrendelések – megítélése, a készleteké viszont kissé romlott. Az építőipar hangulata ellenben sokkal pesszimistább lett, ami már a Covid-járvány időszakára emlékeztet.

A magasépítők kilátásai markánsabban, a mélyépítőké enyhébben romlottak februárhoz képest. A két szakágazat véleménye között nincs nagy különbség, de az utóbbiak a borúlátóbbak. Az építőipar egészében az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség alig változott, a rendelésállomány értékelése viszont számottevően romlott. A kereskedelmi bizalmi index márciusban kéthavi emelkedés után csökkent.

Az eladási pozíció és a rendelések várható alakulásának megítélése nem változott, a készleteké viszont sokkal rosszabb lett. A szolgáltatói bizalmi index a februári hatalmas ugrás után márciusban tovább emelkedett, s értéke egyetlen ágazatként ismét a pozitív tartományba került. A válaszadók a februárinál kedvezőbben ítélték meg az általános üzletmenetet, az elmúlt és következő időszak forgalmát.

Márciusban a vállalatok foglalkoztatási hajlandósága már ötödik hónapja erősödött, s bár egy-egy hónap javulása minimális, a bővítést tervező cégek aránya egy hajszállal már újra magasabb a csökkentést tervezőknél. A javulás márciusban minden ágazatra jellemző volt. Csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme is. Márciusban folytatódott az üzleti szféra áremelési törekvésének hónapok óta tartó jelentős fékeződése, már a cégeknek – ezen belül a kereskedelmi vállalkozásoknak is – csak bő egynegyede készül áremelésre. Tavaly augusztusban ez az arány még kétharmad volt. Az áremelési szándék az építőiparban a legerősebb. Szerény mértékben, de tovább mérséklődött a fogyasztók inflációs várakozása. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetének javuló megítélése márciusban minden ágazatban és a lakosság körében is folytatódott.

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo