Erőteljesen változott a hazai cégvezetők hangulata

Mind a jelenlegi, mind az elkövetkező 3 hónapra szóló előrejelzéseiket illetően erőteljesen javult a hazai cégvezetők hangulata, számol be az OPTEN és a Bridge Budapest legfrissebb felmérésében. A tavaly év végi csekély mértékű pozitív jövőképet egy jóval optimistább vezetői jövőkép váltotta fel. Nemcsak az aktuális kilátások, de különösen a jövőbeni víziók tekintetében jóval reménytelibbek most a vállalatvezetők. Ez ahhoz képest jelez fordulatot, hogy tavaly év végén a vállalkozások még minden területen romló gazdasági környezetben gondolkodtak.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az OPTEN-Bridge Business Jövőkép Mátrixa tavaly ősszel azzal a szándékkal született meg, hogy egy negyedévente megismételt üzleti és privát hangulatfelméréssel tisztább helyzetképet nyújtson arról, milyen hangulatban vannak épp a cégvezetők itthon. A valós helyzet- és jövőkép értékelés célja, hogy a változó gazdasági környezetben pontosabb fogalmaink legyenek a hazai állapotokról, s segítse a hosszan elhúzódó instabil időszakok miatt könnyebben elbizonytalanodó üzleti döntéshozókat.

A Jövőkép Mátrix 1-től-10-ig terjedő skálán, két síkon vizsgálja, hogy hogyan alakul a cégvezetők jövőképe, melyen 5 alatt negatívba, 5 felett pozitívba fordulnak az érzetek. (1 szélsőségesen negatív – 10 szélsőségesen pozitív). A jelenlegi és a három hónap múlva esedékes jövőképre is rákérdez a felmérés, amelyről a megkérdezettek cégvezetői és személyes szinten is nyilatkoznak. A Jövőkép Mátrixxal először tavaly október végén szondázták a gazdasági vezetőket és cégtulajdonosokat; s most negyedévvel később, idén január végén ismét megkérdezték a cégvezetőket: amúgy most, hogy vagy?

A friss helyzetkép:

Dr. Csorbai Hajnalka, az OPTEN Stratégiai igazgatója és az elemzés vezetője a friss adatok alapján arról számolt be, hogy a jelen érzet határozottan pozitív irányba változott. A tavaly év végi csekély mértékű pozitív jövőképhez képest, ahol az átlagérték 5,77 pontos volt, most az aktuális közérzet 7 pontos átlagértékig, a jövőbeni kilátások pedig 5,65 pontról 7,2 pontos átlagértékig kúsztak fel. A cégvezetők egyértelműen úgy érzik, hogy jobb ma a gazdasági környezet, mint három hónappal ezelőtt volt.

Forrás: Opten
Forrás: Opten

Az ábra azt jelöli, hogy miként látták a cégvezetők a 3 hónappal ezelőtt a „má”-t. A 3 hónappal ezelőtti „má”-ra mondott érzet a „0” pont, és a mai érzet alapján meghatározott eltérést emelik ki a kék és sárga oszlopok. A pozitív elmozdulás a javulást, míg a negatív értékek a romlást jeleznék.

A szolgáltatási szektor maradt a legpozitívabb helyzetértékelésüket tekintve. A legpesszimistább most az építőipar, mind a jelen, mind a jövőbeni helyzetét tekintve. Ez változás ahhoz képest, hogy korábban a kereskedelem volt a maga 5,26-os értékével a legborúlátóbb, és bár még most is az átlag alatt van, de az érték ebben a szektorban szignifikánsan, 6,7 pontos átlagértékre nőtt. Annak ellenére, hogy az építőiparban működő cégek a legkevésbé pozitívak, még ott is javulást várnak a cégvezetők. Jelenlegi helyzetüket az őszi megkérdezéshez képest 0,71 ponttal, a jövőt illetően 1,11 ponttal látják pozitívabban. Továbbra is a nagyvállalatok és a mikro cégek sugallnak kimondottan pozitív érzetet, leginkább azok, akik a kereskedelemben és a szolgáltatási szektorban tevékenykednek. A KKV szektor viszont továbbra is kissé borúlátó.

A tavaszi jövőkép:

A tavasz kapcsán a gazdasági szereplők egyértelműen reményteliek. Az előrejelzés érzet 7,2 pontos átlagértékkel határozottan pozitív irányba fordult. A cégvezetők kifejezetten úgy érzik, a jövőbeni gazdasági környezet, még ha kismértékben is, javulni fog az elkövetkező három hónapban. Úgy gondolják, ahogy a tél, úgy a gazdasági visszaesés sem tart örökké. A tavaszvárás újjászülető üzleti és egyéni bizalomnövekedést jelez elő. A novemberi adatok tükrében a borúlátás valószínűleg épp tavaly év végén tetőzött, melyet alátámaszthat az is, hogy az Európában mért legmagasabb magyar inflációs adatokkal kapcsolatban, ha fáziskéséssel is, de némi enyhülést prognosztizál már a legtöbb elemző.

Az ábrából szembetűnik az is, hogy a céges jövő három hónappal ezelőtti és mai állapota között kisebb az eltérés a javulást illetően, mint az egyéni érzet között. Ez azt jelenti, hogy egyéni szinten, a személyes élettér várakozásait tekintve bizakodóbbak a menedzserek és cégtulajdonosok. Ezen belül biztató, hogy a tulajdonosok azok, akik nem a „hurráoptimizmusba” menekülnek, hanem ők azok, akik leginkább sikeresen érzékelik a jövőt. Az egyéni előrejelzéseket tekintve azonban nem következett be olyan mértékű visszaesés, mint amilyenre számítottak a válaszadók; a pozitív kép erősödött, ami viszont jó jelzés a gazdaság számára.

A válaszadói kör

Az összkép megértéséhez Dr. Csorbai Hajnalka, az elemzés vezetője azt is hozzátette, hogy a válaszadó 220 cégvezető több mint fele a szolgáltatási, negyede a kereskedelmi szektor képviselője volt. A tulajdonosok képviselték a válaszadók több, mint kétharmadát; és a válaszok 90 százaléka nagyobb vállalkozásokhoz kötődött (100 millió vagy 1 milliárd feletti árbevétellel rendelkezők). A hazai állapotokat a hangulatfelmérés azért tükrözheti jól, mert a magyar tulajdonú cégek voltak a fő válaszadók; a külföldi és vegyes tulajdonú cégek száma 20 százalék alatt maradt. A vizsgált cégek közel kétharmada 10 évnél idősebb vállalkozás volt és mindössze 14 százalékuk volt 5 évnél fiatalabb.

A megkérdezett cégvezetőkön belül a Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közössége (MVÜK) külön szegmentálható volt, arányuk a teljes körön belül - 95 válaszadóval - 46 százalék volt. Eredményeik azt mutatják, hogy az MVÜK tagjai összességében pozitívabban látják a jelenlegi és a jövőbeli képet. Értékeik nem csak az előző időszakban mérteket, de a jelenlegi átlagot is meghaladták. Jelenlegi hangulatuk átlagos mértéke 7,1 pont, előrejelzésük pedig minden átlagot meghaladóan 7,4 pont volt. Hasonlóan a teljes körhöz az MVÜK esetében is, a szolgáltatási szektor a legpozitívabb, az építőipar pedig a legborúlátóbb, sőt 6,2 ponttal borúsabb, mint a teljes átlag.

Az optimistább jövőkép egyik oka az lehet, hogy az üzleti közösséghez tartozók úgy érzik, hogy a folyamatosan felmerülő nehézségeket és problémákat nem egyedül kell megoldaniuk. A fájdalompontok kibeszélése és a jó gyakorlatok bemutatása egyértelműen jó hatással van a biztonságérzetre és a pozitív jövőképre, éppúgy, mint a cégek sikerességére. Kitűnik az adatsorból, hogy a közösséghez tartozás olyan érték, amihez pozitívabb jövőkép társul.

További jellegzetességek

Érdekes megfigyelni, hogy a magyar tulajdonú cégek jövőképe a legborúlátóbb, ezen belül is leginkább az ipar és a kereskedelem területén, és a 10 évnél idősebb kkv-knál érzik leginkább azt a cégvezetők, hogy a jövőben kihívással kell szembesülniük. Valószínűsíthetően ez az a vezetői kör, mely a „bejáratott út” helyett a gazdaság változásai miatt jelentős válaszlépésekre kényszerül.

Másik érdekesség, hogy bár a nemek aránya a válaszoknál erőteljesen a férfiak felé billent, mivel több mint 80 százalékban férfi vezetők töltötték ki a hangulatfelmérést; a férfi vezetők kicsit pesszimistábban, a női vezetők enyhén optimistábban látják mind a jelenlegi, mind a jövőbeni helyzetüket. A köztük lévő különbség jelenlegi értéke 0,3 pont volt.

Az OPTEN a Bridge Budapest Vállalható Üzleti Kultúráért Kezdeményezésének Nagykövete, ezért is kiemelt számukra az ügy felkarolása, az Egyesülettel együttműködésben. A hangulatfelmérésben az OPTEN, a Bridge Vezetői Közössége és a Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közössége (MVÜK) mellett segítséget nyújtott az ÉVOSZ, a Joint Venture Szövetség és a PP Konferencia üzleti közössége is. A hangulatfelmérés következő kampánya 2023. április-májusra várható frissülő helyzetképpel. A korábbi felmérés eredményei megtalálható az OPTEN honlapján ezen a linken.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo