Az online reklámok egyre személyesebbek lesznek, egyre „okosabbak”. Nemcsak a nyilvános profilunkon megjelenő adatainkat, mint az életkor, a lakóhely, a családi állapot, stb. használja fel az optimálisabb reklámcélzás érdekében. A kereséseinket, kulcsszavainkat is kihasználják az olyan nagy cégek, mint a Facebook vagy a Google.
Mindezek talán negatív képben tüntethetnék fel az internetezést, hiszen lassan a saját böngészőnk jobban fog ismerni minket, mint a barátaink, azonban a közelmúltban elvégzett Yahoo kutatás szerint az emberek szeretik, ha ilyen – szinte már illetlenül – személyes hirdetések jelennek meg számukra – derül ki az Ipsos MediaCT által a Yahoo megbízásából végzett tanulmányból, amelyet együttműködő partnerünk, a Magyar Marketing Szövetség közölt.
Első fontos kérdés, hogy a válaszadók vajon mennyire vannak tisztában ennek a keresési folyamatnak a menetével. 60 százalékuk azt nyilatkozta, hogy tudja, hogy a keresési kulcsszavai alapján találják meg a megfelelő témájú reklámok az interneten. Ugyanakkor ezen belül, kétharmaduk tisztában van vele, hogy az online reklámok megjelenését az is befolyásolja, mit néznek vagy hallgatnak az interneten.
A válaszadók 78 százaléka azonban azt nyilatkozta, hogy nagyon fontos számára, hogy releváns tartalom jelenjen meg a kereséseire, oldallátogatásaira. Ugyanakkor több mint 60 százaléka szeretné tudni, miért és hogyan működik ez a varázslatos online hirdetés személyre szabás az interneten.
Bizalom nélkül nem kattintanak
Az adatvédelem volt a másik fontos kérdés. Ahogy fentebb kiderült a megkérdezettek kedvelik, ha személyre szabott hirdetésekkel találkozhatnak, azonban egy adatvédelmi nyilatkozat kitöltésével nagyobb biztonságban érzik magukat. 58 százalékuk gondolja helyesnek, ha csak az alap adataikat használják fel.
A felhasználók 42 százaléka például nem kattint egy adott hirdetésre, ha tudja, vagy elsőre úgy ítéli meg, hogy nem megbízható az adott cég. 35 százalék viszont teljesen megbízhatónak találta a felkínált cégeket és hirdetményeiket.
Három dolog, amit muszáj megtenni
Tehát érdemes a megbízhatóságra, a pozitív megítélésre is időt fordítani a cég reklámja és/vagy a brandje kialakításánál. Ugyanakkor nagyon fontos figyelemmel kísérni a fogyasztót, mit tesz közzé az interneten, mi az ami már személyes tartalmú és mi az, amit a hirdetés által nyert élményszerzés végett osztott meg, például egy képet a vadonatúj ruhájáról, melyet például, egy romantikus estére vett. A Yahoo tehát összeállította a „három dolog, amit muszáj megtenni mielőtt online hirdetésbe kezdesz” listát:
1 . Ismerd meg! Az emberek azt akarják, hogy a hirdetés célba érjen, hogy azt kapják találatként, amire kerestek. Szeretnék, ha minél személyre szabottabb lenne a találat.
2. Beszélj az ő nyelvükön! Fontos, hogy az ő szájízük szerint, a lehető legmegbízhatóbb hatást keltse a hirdetés. Csak ekkor lehet sikeres.
3. Értékeld az idejét! A lényeg, hogy minél hasznosabb információval lássa el a felhasználót a hirdetmény. Olyan információkat nyújtson, mint amire ő kíváncsi a keresése által.