Itt a Toyota válasza az autóipari trendekre

A világ második legnagyobb autógyártója radikális mobilitási és logisztikai koncepcióval állt elő. Új járműve, az átlásztó e-Palette mobilklinikaként éppúgy használható lenne, mint kisbuszként, furgonként, sőt mobil irodaként, miniboltként és hotelszobaként. Appokkal lehetne rendelni és lefoglalni az utakat vele. Üdvözöljük a megosztásalapú gazdaság közlekedésében.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kaliforniai Tesla vezetője, Elon Musk és a detroiti nagy autógyárak is arról írnak már, hogy a közlekedés jövője megosztás alapú: a városokban az elektromos, önvezető, utazásokra kibérelt vagy Uberszerűen megosztott autózgatásnak van jövője.

Dobozszerű

A nagy autómárkák felsővezetői tudják, hogy nem feltétlenül azt az autót akarják gyártani, amit megvesznek az emberek, hanem azt, amelyet használnak, függetlenül attól, hogy ki lesz a tulajdonosa. (Az autógyárak is autómegosztó appokba fektetnek.)

fotó: Toyota

A Toyota egy lépéssel tovább viszi ezt a koncepciót a szigorúbb, kevésbé pazarló funkcionalitás felé. Viszlát csilli-villi dizájn, áramvonalas karosszéria, szexi felületek. A Toyota kidolgozott egy olyan dobozszerű, furgonhoz hasonlító járművet, ami igazán multifunkciós. Persze ez is önvezető.

A szerkezete így fest: két cserélhető hüvely (pod), amelyek egy gördülő, gördeszka-szerű alvázhoz kapcsolódnak, azon kapnak helyet az adatfeldolgozó számítógépek, valamint az elektromos meghajtást lehetővé tevő eszközök (motor, akku).

Az igény szerint 4-7 méter hosszú jármű az e-Palette nevet kapta. Személyre szabható, több utast befogadó, multifunkciós járművekről van tehát szó. Melyek karosszériája egyenformájú és átlátszó.

fotó: Toyota

Ha már egyre inkább az átláthatóság világában élünk, mindennek nyoma van a neten, miért ne lehetne az áruszállítás is transzparens?

A The Verge újságírója a "furcsa" szót használta az új járműre, melyet szerinte úgy is lehet értelmezni, mint egy kerekre rakott, átlátszó szállítmányozási konténert.

Kevesebb autóban többen utaznak majd
A PwC Magyarország elemzése szerint a gépjárműpiac 2030-ig radikális változásokon megy át. Az új megosztási módok elterjedése miatt a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, míg az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökkenhet. Ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nő.
Ki a tulaj?

A Toyota sajtóközleménye is utal rá, hogy itt nem annyira autóeladásról lenne szó, mint bérlésről és utakra történő lefoglalásról, mert a közlemény "egy sor finanszírozási opciót" említ, vagyis nem arról van szó, hogy meg kell venni a járművet.

Maga a Toyota lehetne az üzemeltető, hiszen a Toyota Big Data Center is részt venne a járművek működtetésében, melyek természetesen állandó online kapcsolatban lennének az anyacég globális platformjával. A közlemény is inkább "e-Palette szövetségről" beszél, amiben létrehoznának egy olyan "széles ökoszisztémát", amiben más szolgáltatók is résztvehetnének.

Részt is fognak venni. A termékre máris rámozdultak olyan márkák, mint az Amazon, a Didi Chuxing (tulajdonképpen a pekingi Uber), a Mazda, a Pizza Hut és az Uber.

Az egyelőre nem világos, hogy maga a Toyota fogja-e legyártani a járműveket.

fotó: Toyota

e-Palette

Mivel a belső tér szabadon alakítható ki, az e-Palettet nemcsak áru- és utasszállításra lehetne használni, hanem mozgó irodaként, sőt mobilklinikaként, hotelszobaként, szatócsboltként és mini-konyhaként is szolgálhatna.

Csak "leintenénk" -persze appon keresztül- a közelben furikázó, négykerekű pizzafőző járművet, amiben a szakács sorra gyártja a pizzákat vagy az éjjel-nappal nyitvatartó boltot. Mindez az e-Palette-ben kapna helyet.

"Képzeljük csak el, milyen jól jönne az e-Palette a Burning Manen," mondta a CES színpadán a Toyota elnöke, Akio Toyoda a Szilícium-völgy guruinak önfejlesztő és bulizó fesztiváljára utalva, ami a kaliforniai sivatagban kerül megrendezésre.

A tervek szerint a 2020-as tokiói olimpián fog debütálni a gyakorlatban az e-Palette.

A The Verge szerint elképzelhető, hogy csak egy tetszetős, közgondolkodást serkentő koncepcióról van szó, aminek kevés a realitása, mert szakértők szerint szó van róla, hogy az önvezető autókat korláttal elválasztott sávokba terelnék még néhány évig, hogy ne kerüljenek emberek által vezetett autókkal kapcsolatba, amíg ki nem derül, hogy mennyire megbízható a bennük lévő mesterséges intelligencia.

Persze ha belegondolunk ez a szétválasztás is elég kivitelezhetetlen, mert nem kis pénzbe kerülne a nagyvárosokban a szélső buszsávokat elszeparálni, hogy az önvezető autók külön térfélen haladhassanak.

(The Verge)

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo