A kaliforniai Tesla vezetője, Elon Musk és a detroiti nagy autógyárak is arról írnak már, hogy a közlekedés jövője megosztás alapú: a városokban az elektromos, önvezető, utazásokra kibérelt vagy Uberszerűen megosztott autózgatásnak van jövője.
Dobozszerű
A nagy autómárkák felsővezetői tudják, hogy nem feltétlenül azt az autót akarják gyártani, amit megvesznek az emberek, hanem azt, amelyet használnak, függetlenül attól, hogy ki lesz a tulajdonosa. (Az autógyárak is autómegosztó appokba fektetnek.)
A Toyota egy lépéssel tovább viszi ezt a koncepciót a szigorúbb, kevésbé pazarló funkcionalitás felé. Viszlát csilli-villi dizájn, áramvonalas karosszéria, szexi felületek. A Toyota kidolgozott egy olyan dobozszerű, furgonhoz hasonlító járművet, ami igazán multifunkciós. Persze ez is önvezető.
A szerkezete így fest: két cserélhető hüvely (pod), amelyek egy gördülő, gördeszka-szerű alvázhoz kapcsolódnak, azon kapnak helyet az adatfeldolgozó számítógépek, valamint az elektromos meghajtást lehetővé tevő eszközök (motor, akku).
Az igény szerint 4-7 méter hosszú jármű az e-Palette nevet kapta. Személyre szabható, több utast befogadó, multifunkciós járművekről van tehát szó. Melyek karosszériája egyenformájú és átlátszó.
Ha már egyre inkább az átláthatóság világában élünk, mindennek nyoma van a neten, miért ne lehetne az áruszállítás is transzparens?
A The Verge újságírója a "furcsa" szót használta az új járműre, melyet szerinte úgy is lehet értelmezni, mint egy kerekre rakott, átlátszó szállítmányozási konténert.
A Toyota sajtóközleménye is utal rá, hogy itt nem annyira autóeladásról lenne szó, mint bérlésről és utakra történő lefoglalásról, mert a közlemény "egy sor finanszírozási opciót" említ, vagyis nem arról van szó, hogy meg kell venni a járművet.
Maga a Toyota lehetne az üzemeltető, hiszen a Toyota Big Data Center is részt venne a járművek működtetésében, melyek természetesen állandó online kapcsolatban lennének az anyacég globális platformjával. A közlemény is inkább "e-Palette szövetségről" beszél, amiben létrehoznának egy olyan "széles ökoszisztémát", amiben más szolgáltatók is résztvehetnének.
Részt is fognak venni. A termékre máris rámozdultak olyan márkák, mint az Amazon, a Didi Chuxing (tulajdonképpen a pekingi Uber), a Mazda, a Pizza Hut és az Uber.
Az egyelőre nem világos, hogy maga a Toyota fogja-e legyártani a járműveket.
e-Palette
Mivel a belső tér szabadon alakítható ki, az e-Palettet nemcsak áru- és utasszállításra lehetne használni, hanem mozgó irodaként, sőt mobilklinikaként, hotelszobaként, szatócsboltként és mini-konyhaként is szolgálhatna.
Csak "leintenénk" -persze appon keresztül- a közelben furikázó, négykerekű pizzafőző járművet, amiben a szakács sorra gyártja a pizzákat vagy az éjjel-nappal nyitvatartó boltot. Mindez az e-Palette-ben kapna helyet.
"Képzeljük csak el, milyen jól jönne az e-Palette a Burning Manen," mondta a CES színpadán a Toyota elnöke, Akio Toyoda a Szilícium-völgy guruinak önfejlesztő és bulizó fesztiváljára utalva, ami a kaliforniai sivatagban kerül megrendezésre.
A tervek szerint a 2020-as tokiói olimpián fog debütálni a gyakorlatban az e-Palette.
A The Verge szerint elképzelhető, hogy csak egy tetszetős, közgondolkodást serkentő koncepcióról van szó, aminek kevés a realitása, mert szakértők szerint szó van róla, hogy az önvezető autókat korláttal elválasztott sávokba terelnék még néhány évig, hogy ne kerüljenek emberek által vezetett autókkal kapcsolatba, amíg ki nem derül, hogy mennyire megbízható a bennük lévő mesterséges intelligencia.
Persze ha belegondolunk ez a szétválasztás is elég kivitelezhetetlen, mert nem kis pénzbe kerülne a nagyvárosokban a szélső buszsávokat elszeparálni, hogy az önvezető autók külön térfélen haladhassanak.
(The Verge)