„A gondoskodó, támogató munkáltatói imázs kialakítása egyre fontosabb szempont a magyar cégek számára. Egyre nagyobb szükség van a hatékony munkaerőre, és ennek kapcsán egyre több vezető ismeri fel a dolgozói juttatások előnyét. A fizetésen felüli juttatási csomag kézzelfogható módon járul hozzá a motiváció növeléséhez, a nagyobb dolgozói elégedettséghez, elkötelezettséghez”– nyilatkozta Bessenyey Bálint, a Sodexo Juttatások és Ösztönző Szolgáltatások ügyvezető igazgatója.
Az UNION Biztosító és a Sodexo kutatása szerint szerint a vállalatok vezetőségét nagyon is racionális szempontok vezérlik, amikor a juttatási kosár összeállításáról döntenek.A kutatásban a munkáltatói kosár elemei között említették a vállalati HR-vezetők a csoportos élet- és baleset-biztosításokat, a megfelelő munkakörülményeket, az érdekes munkakört, a nyitott munkahelyi kapcsolatokat, a közösségi programokat, a szociális odafigyelést, segítőkészséget, a vásárlási kedvezményeket, a karrierprogramokat, a vállalati részvénycsomagokat és egyéb juttatásokat. (Új elemként jelenik meg a hiteltörlesztési támogatás.)
A gondoskodó munkáltató preferenciái
A vállalati vezetők három elvárást fogalmaztak meg általánosan a juttatási csomaggal szemben: eszerint a rendszer legyen sokelemű, mindenki egyenlő eséllyel vehesse igénybe, és valódi munkavállalói szükségletet fedjen le.
Egészségügyi jellegű juttatások munkáltatói és munkavállalói szemmel
A munkáltató számára fontos a dolgozó egészsége és gyors felépülése. Béren kívüli juttatásként a munkavállalók 23 százaléka részesül valamilyen egészségjellegű kifizetésben cégétől. Ezek a juttatások a cégek cafeteriakeretében jellemzően nem elsődleges helyen szerepelnek, egyelőre csak a nagyobb cégek esetében figyelhető meg, hogy úgymond alanyi jogon biztosítanak munkavállalóik számára magán-egészségbiztosítást vagy egészségpénztári szolgáltatást.
Pedig az igény munkavállalói oldalról meglenne rá: a munkavállalók 94 százaléka kihasználná az egészségbiztosítást, ha munkáltatójuk alanyi jogon kötne rájuk ilyet. Annak oka, hogy még kevesen kínálják juttatásként az egészségbiztosítást, a mélyinterjúk szerint alapvetően abban keresendő, hogy az információk hiányosak ezen a téren, és a hazai lakosságnak még mindig van mit fejlődnie öngondoskodás és egészségtudatosság terén. Pedig a mihamarabbi gyógyulás a munkavállaló és a munkáltató közös érdeke.
A munkáltató számára a beteg dolgozó nem hatékony munkaerő, és a dolgozó sem szeret hosszan betegállományban lenni. A beteg munkavállaló egészségbiztosítással a zsebében könnyebben fordul orvoshoz, mivel tudja, hogy gyorsan megfelelő orvosi ellátáshoz jut, és a gyógyulásra szánt idő optimálisra lerövidül.
Az UNION egy korábbi kutatása is alátámasztotta, hogy kereslet lenne magán-egészségbiztosításra, hiszen a megkérdezettek több mint egyharmadát egyértelműen érdekelte egy ilyen konstrukció. Ugrásszerűen emelkedett ez az igény, ha az egészségbiztosítást munkáltatói juttatásként mutatták be a dolgozóknak. „A kutatásunk szerint 67 százalék választaná cafeteriacsomagján belül az egészségbiztosítást, sőt cégmérettől függetlenül a munkavállalók 55-60 százaléka el is várja munkaadójától, hogy kapjon valamilyen egészséggel kapcsolatos juttatást” – emelte ki Bóna Katalin, az UNION Biztosító ügyvezető igazgatója.