Az érintett szakmai szervezetek (a NiT Hungary, az MKFE és a FUVOSZ) már egy héttel az éles indulás után a rendszer leállítását kérték. Az akkori adatok szerint az első 1 hét alatt is 100 millió forintra nőtt az eltérés a valós úthasználat és a számlázott összeg között. (Az e-útdíj rendszeréről és szabályozásáról itt olvashat részletesen!)
Valódi használatarányos útdíjfizetést várnának el a fuvarozók
Azóta – bár voltak előrelépések – a helyzet a szervezet szerint érdemben nem változott. Miként arról Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) főtitkára a Piac&Profit megkeresésére beszámolt a rendszer működése továbbra is zavaros: túlszámlázások, a hu-go.hu rendszer térképének elemi szakaszainak életszerűtlensége, pontatlansága, a rossz kijelölések miatti esetleges indokolatlan büntetések elkerülése érdekében a hosszabb kerülő út használat egyaránt előfordulnak, elsősorban a viszonylati jegyet használóknál. Ma ez utóbbi kör jelenti a döntő többséget, hiszen a fedélzeti eszközt használók aránya a 25 százalékot sem éri el.
Az általánosság szintjén a FUVOSZ vezetésének az elvárása, hogy valódi használat- és méterarányos díjfizetés legyen Magyarországon a jelenlegi útdíj-rablás helyett - fogalmazott a főtitkár. Amíg ennek a teljes technikai háttere nem valósul meg, addig is az autópályákon és az autóutakon kívül, valamennyi fizetős főútvonal szakaszhatára ne haladja meg az 1000 méteres távolságot minden olyan helyen, ahol a padkán túli árok a le és felhajtást nem akadályozza meg, illetve az ennél is rövidebb szakasz jogosultságát ma még nem lehet bizonyítani.
Több ezer munkahely került veszélybe
A fuvarozók változatlanul indokoltnak tartanák, ha a rendszert a hibák kijavításáig nemfizetős üzemmódban működtetnék. Világossá vált azonban számukra, hogy erre nem számíthatnak: a próbaüzem költségeit a vállalkozókkal fizettetik meg. Ennek ugyanakkor nagyon súlyos következményei lehetnek.
A FUVOSZ már most több mint 150 munkahely, illetve járműegység megszűnéséről, leállításáról tud a jelentkező plusz költségek miatt, s ez a szám a következő időszakban csak tovább nő majd. Becsléseik szerint az emelkedő költségek miatt akár 20 000-30 000 munkahely is veszélybe kerülhet. Azoknak az intézkedéseknek egy része ugyanis, amit a kormány a fuvarozókkal kötött megállapodásban vállalt – elsősorban az e-útdíjhoz igényelhető kedvezményes hitel - egyelőre késik. Enélkül azonban – lévén a fuvarozóknak 30, 60-90 napra fizetnek – mind több vállalkozó helyzete válthat kilátástalanná. (A KAVOSZ tájékoztatása szerint a hitelkérelmek befogadása augusztus 15-vel megkezdődhet, ebben a FUVOSZ is közreműködik.)
Szakmai fórum alakult a problémák kiküszöbölésére
A rendszer leállítása helyett a minisztérium kezdeményezésére egy szakmai fórum jött létre, amely a problémák mielőbbi orvoslását kívánja elősegíteni. Ebben a szakmai szervezetek is képviseltetik magukat. Miként azt Peredi Péter jelezte, lévén a problémák megoldásában érdekeltek, részt vesznek a fórum munkájában. Július végén a hozzájuk beérkező panaszokból készült észrevételeket, javaslatokat 48 pontban megküldték a minisztériumnak.
A felvetett problémákra reagálva megkeresésünkre az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nél (ÁAK) Kibédi-Varga Lajos, szakmai projektszóvivő elmondta, hogy a rendszer bevezetése óta fedélzeti eszközzel történő önbevalláshoz tartozó összes tranzakciót megvizsgálva azt állapították meg, hogy a valós és számlázott összegek közti eltérés nem érte el a bruttó 10 millió forintot. A feltárt esetek háromnegyede 10 ezer forint alatti eltérést mutatott. Az útdíjon felül levonásra került összegeket a több mint 500 érintett szerződött díjfizető már megkapta.
Az ÁAK kimutatásai szerint a regisztrált felhasználók 1,1 százaléka kereste meg az ÁAK-t fedélzeti eszközzel történő bevallásból adódó problémával. Ez a megkeresés mennyiség a regisztrált fedélzeti eszközök mennyiségre vetítve 0,7 százalék, a regisztrált járművekre vetítve 0,3%.
A túlszámlázások okáról Kibédi-Varga Lajos közölte, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a fedélzeti eszközön keresztül történő bevallások esetén a flottakövető szolgáltatók által nyújtott adatközlés alapján állapítja meg az útdíjat, és ennek megfelelően vonja le az útdíjak összegét a végfelhasználó egyenlegéből. A rendszer éles üzemi indulását követően egyes flottakezelő szolgáltatók adatszolgáltatását a rendszer többszörösen fogadta, ebből adódott a tényleges úthasználat és a levonásra került útdíj közötti különbözet.
Az adatátadással/fogadással kapcsolatos hibát az észlelést követően azonnal kijavították, illetve az érintett egyenlegeken a többlet levonásokat jóváírták. A szóvivő ehhez hozzátette azt is: ÁAK Zrt. minden konkrét panaszos ügyet egyedileg kivizsgált, és megtette a szükséges intézkedéseket, az elmúlt pár hétben ugyanakkor a panaszok száma számottevően csökkent.
A fuvarozók egyéb észrevételeit illetően Kibédi-Varga Lajos jelezte, hogy az útdíjköteles elemi útszakaszok átlagos hossza 3139 méter, gyorsforgalmi úton 7098 méter, főúton 2786 méter. A módusz összességében és a főúton is az 1317 méteres hossz, gyorsforgalmi úton a 3557 méter. Összesen 887 darab útszakasz rövidebb, mint 2000 méter, és 433 még az 1000 méternél is rövidebb. Nincs rövidebb útszakasz 100 méternél, a legrövidebb 101 méteres, ez a 10. sz. főúton található a 14 +502 és a 14 + 602 kilométerszelvény között. Ezzel együtt összesen 5 darab 110 méternél rövidebb útdíjköteles útszakasz létezik. Egyetlen útszakasz van a gyorsforgalmi úthálózaton, ami rövidebb, mint 1 kilométer, ez pedig az M9 autóúton található a 0+000 és a 0 + 390 kilométerszelvény között, összesen 371 méter hosszú.
Kibédi-Varga Lajos kiemelte, hogy igyekeznek együttműködni a fuvarozó érdekképviseletekkel, észrevételeik, javaslataik alapján megtenni a szükséges intézkedéseket. Ezek alapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére az elemi díjköteles útszakaszok felülvizsgálatával kapcsolatban a fuvarozó érdekképviseletek felkérést kaptak, melynek eleget téve elküldték a szakaszokra vonatkozó módosító javaslataikat. A szakmailag támogatható javaslatok alapján a közeljövőben várható a 25/2013. NFM rendelet mellékletének módosítása.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. álláspontja szerint az indulást követő első pár napban felmerülő problémákat sikerült kiküszöbölni. A folyamatosan növekvő regisztrálók és felhasználók száma, továbbá a tervezett útdíjbevétel teljesítése azt mutatja, hogy a rendszer működése stabil. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a szakemberek hátradőlnek, az észrevételek alapján folyamatosan továbbfejlesztik, a felhasználói igényekhez igazítják a rendszert - tette hozzá a szóvivő.