Csúnya buktatói vannak az online kuponoknak

Egyre több webáruház használ online kuponokat vagy kedvezménykódokat hűséges vásárlói megtartása vagy új ügyfelek szerzése érdekében. De milyen szabályok vonatkoznak ezekre a kuponokra, mik lehetnek a buktatók? A Sár és Társai Ügyvédi Iroda összefoglalójából kiderül.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az online kupon egy olyan elektronikusan megjelenő utalvány, amely biztosíthat valamilyen vételár kedvezményt, utólagos visszatérítést, ajándékot, termékminta biztosítását vásárláshoz kötötten vagy akár anélkül, esetleg valamely termékre vagy szolgáltatásra beváltható ajándékutalványt. Megjelenési formája leggyakrabban csupán egy e-mailben vagy más módon megküldött kuponkód, de ritkábban lehet egy, a papír alapú kuponnal egyező kinézetű és tartalmú, elektronikusan lementhető és tárolható pdf fájl vagy kép is – ismerteti dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda partnere.

Egy webáruházban vásárlásösztönzőként remek marketing eszköz lehet az online kuponok használata, amelyet a vásárló laptopjára, mobiltelefonjára vagy tabletjére elmentve később is felhasználhat, és nem kell a nyomtatással bajlódnia. Másrészről a webáruházak az online kuponokat ajándékutalványként is használhatják, vásárlásra ösztönözve ezzel azokat a bizonytalan látogatókat, akik nem vállalják a konkrét ajándékválasztással járó kockázatot, mikor szeretteiket tervezik meglepni.

Akár ingyenesen adott online kuponként, akár megvásárolható online ajándékutalványként használjuk ezeket a kedvezményeket, a jog nyelvén elektronikus utalványnak minősülnek, amelyek esetében figyelembe kell venni a hatályos jogi előírásokat, hogy ne a fogyasztóvédelem, az adatvédelmi és a versenyhatóság vagy éppen a Magyar Nemzeti Bank piacfelügyelete kellemetlen eljárásaival kelljen szembesülni.

Kupon veszteség nélkül? Nem lehetetlen
Sok webáruház használja a kuponokat arra, hogy különféle kedvezményeket nyújtson a látogatóknak, így ösztönözve őket a vásárlásra. A kuponok remek vásárlásösztönzők, ugyanakkor, ha nem jól használjuk őket, akkor súlyos károkat okozhatunk velük. De ezeket el is kerülhetjük, a Webshop Experts szakértőjének segítségével megmutatjuk, hogyan!
Ha webáruházunkban online kuponokat alkalmazunk, akkor mindenképpen rendelkeznünk kell róla a webáruház általános szerződési feltételeiben, amely lehetővé teszi, hogy az alapvető, minden kuponra vonatkozó általános szabályokat megismerhetik a vásárlók. Az ÁSZF-ben érdemes rögzíteni az alábbiakat:

- hogyan lehet az online kuponnal fizetni (fizetési folyamat leírása)

- az online kupon nem váltható át pénzre, nem adható vissza belőle pénz, vagyis, ha a vásárlás értéke nem éri el a kupon mértékét, akkor az egész kupon elhasználásra kerül

- az elhasznált online kupon hogyan kerül jelzésre a webáruházi fiókban (eltűnik, szürkére vált, áthúzásra kerül, stb.)

- a lejárt online kupon nem használható fel

- átruházható-e az online kupon 3. személyre, ha igen, hogyan

- más kedvezménnyel összevonható-e a kupon használata

- az online kupon többszörözése, utánképzése, másolása, hamisítása tilos;

- felelősség kizárás a webáruház részéről a kupon elfogadására, a kuponnal igénybe vehető szolgáltatásra, termékre, a kupon jogosulatlan felhasználására vonatkozóan

-  egyoldalú érvényességi idő vagy online kupon felhasználási feltétel módosítási lehetőség a webáruház oldalán.

Meglepő, mivel lehet motiválni az embereket
Átalakult az emberek motiválhatósága: a családosoknál ma már az utazásra váltható ajándékutalványok, míg a fiatalok körében a különleges élmények a legvonzóbb nyeremények.A három legnépszerűbb program a gokartozás, kalandpálya és lövészet.
Az ÁSZF-en kívül magán az online megjelenő kuponon is célszerű információkat feltüntetni, itt kell elhelyezni az adott kuponra vonatkozó specifikus feltételeket, amik különösen az alábbiak lehetnek:

- az adott kupon érvényességi ideje

- a kupont azonosító kód

- milyen szolgáltatásra/termékre/kedvezményre/ajándékra/előny igénybe vételére vonatkozik a kupon

- hol használható fel a kupon (csak a webáruházban, vagy ha emellett üzemel valódi üzletünk is, ott felhasználható-e)

- ki, hány kupont használhat fel, hány vásárláshoz (például: egy vásárló egy vásárláshoz csak egy kupont használhat fel, és a kupon más kedvezménnyel nem összevonható)

- kedvezményre vonatkozó kupon esetén a kedvezmény maximális mértékét (például 1.000,- Ft-os kupon bármire felhasználható, de a kuponnal fizetett rész legfeljebb a bruttó kiskereskedelmi ár 50%-a lehet)

- a kupon felhasználására vonatkozó egyéb speciális feltételeket.

Lassan lecseng a kuponőrület, de nem mindenhol
Már nincs nagy keletje a kuponoknak, a cégek is jóval visszafogottabban használják ezt az online marketing eszközt. Van ugyanakkor egy szegmense a kezdő kisvállalkozásoknak, akiknek még mindig remek lehetőség kuponos oldalakon akciókat hirdetni, ők a csoportos foglalkozást árusító szolgáltatók.
Ha valamilyen promóciós játék keretében kerül kisorsolásra vagy juttatásra online kupon, akkor az adott játékra célszerű egy promóciós szabályzatot készíteni, amelyben az adott játékra vonatkozó részletes feltételek rögzítésre kerülnek. Írjuk le a kupon megszerzésének feltételeit (vásároljon nálunk egyfajta terméket, és kap kupont, amit beválthat egy más kategóriájú termék megvásárlásánál), a promócióban részt venni jogosult személyek körét (például csak az első 100 regisztráló kap kupont), a promóció időtartamát (ez elmehet egészen az óra-perc pontos meghatározásig is), a kupon felhasználhatóságának különleges szabályait. Mint minden promóciós játéknál, a kuponok nyerésére vonatkozó eseményeknél is felmerülhetnek adatvédelmi kérdések (regisztrációhoz kötött kuponok esetében különösen), amelyeket szükséges a szabályzatban rendezni. A promóciós szabályzatot egy jól látható külön linken el kell helyezni, hogy a résztvevők azt egy kattintással, könnyen megismerhessék.

Az online kupon és a kuponhoz tartozó promóció hirdetése, népszerűsítése során figyelni kell arra, hogy minden fogyasztóvédelmi szabályt betartsunk, különös tekintettel a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat és a fogyasztók megtévesztése körében lévő tilalmakra és korlátozásokra. Nem tilos figyelemfelhívó, túlzó, nem szó szerint értendő szövegeket, állításokat használni az online promócióról vagy az online kuponokról szóló marketing anyagokban, amíg azok a reklám természetéből adódó mértéket meg nem haladják.  Tilos azonban a kuponnal elérhető kedvezmény, ajándék, egyéb előny tekintetében megtéveszteni a fogyasztókat. Például jogsértő lehet az olyan felhívás, miszerint „vásárolj fél áron a kupon felhasználásával”, ha a valóságban a kedvezmény mértéke nem minden esetben, hanem csak egy-két termék esetében éri el a tényleges 50%-os kedvezményt. Megtévesztheti a vásárlókat az is, ha a kupon azt sugallja, hogy az széles körben felhasználható a webáruházban, miközben legfeljebb egy-két termékre fogadják el, de ugyanígy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet, ha a kuponhoz kötődő kedvezményt/előnyt/ajándékot olyan feltételtől teszik függővé, amely nem került feltüntetésre a kuponon vagy a promóciós szabályzatban.

Ahogy a fentiekből is látható, nem is olyan egyszerű online kupont biztosítani vagy online kuponos promóciót szervezni. Sokféle jogi tilalom és előírás között kell megtalálni azt a megoldást, amely megfelel a jog szigorú rendelkezéseinek, de nem jelenti a marketing szempontok teljes feláldozását. Nem lehetetlen megteremteni az egyensúlyt a marketing szempontból szexi, de jogi szempontból is biztonságos online promóció és online kupon kitalálásánál, ehhez azonban egy jó online marketinges és egy elektronikus kereskedelemben jártas jogi szakértő hozzáértése és együttműködése szükséges.

Csőd vagy áldás a kupon?
A közösségi vásárlóoldalak, internetes szállásoldalak képviselői, valamint a szállásadók eltérően vélekednek arról, hogy a bónuszok,kuponok, internetes kedvezmények segítenek vagy inkább kárt okoznak a szállodaiparnak.

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo