Bátrabbak lehetnek a magyar exportőrök

Még decemberben döntött úgy az indonéziai Balin a Világkereskedelmi Szervezet (WTO), hogy a vámeljárások egyszerűbbé és átláthatóbbá tételével lehetővé teszi a nemzetközi áruforgalom fellendülését.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A kisebb cégek is elindulhatnak a külpiacok felé - Kép: SXC

„A megállapodás az egyszerűbb dokumentációnak köszönhetően segíti az exportőröket és a finanszírozó szervezeteket is, így hozzájárulhat a globális kereskedelem fellendüléséhez” - mondja Kovács Viktor, a Budapest Bank vállalati központi hitelezési és értékesítési csoportjának vezetője. (Az exportra termelő cégeknek azonban egy komoly változásra kell ügyelniük februártól!)

„Az adminisztratív és operatív akadályok elhárultával a jövőben egyre inkább stratégiai kérdés lesz a külpiacra lépés. Azaz akinek jó terméke, szolgáltatása van, minden erejével arra összpontosíthat, hogyan tudja az értékét eljuttatni a vevőkhöz és az ügyfelekhez” – kommentálja a kereskedelmi megállapodást Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere, az Export Kooperáció tagja. Míg korábban a túlzott adminisztráció jelentős mértékben igénybe vette egy-egy cég erőforrásait, sőt emiatt akár el is fordulhattak egy-egy országtól, a decemberi döntés után fellélegezhetnek a nemzetközi piacokat kereső hazai vállalkozások. „Végre a lényegi kérdések kerülhetnek a középpontba: a vállalatstratégia, az üzletfejlesztés, az üzleti lehetőségek kutatása és a tudatos tervezés” – hangsúlyozza az export szakértő. (Az exportra termelés felpörgeti a kkv-kat.)

„A WTO pazar időzítéssel épp akkor hozza helyzetbe hazánk vállalkozásait, amikor minden korábbinál nagyobb szükség és talán szándék is mutatkozik a nemzetközi piacokon történő megmérettetésre. A belső kereslet élénkülése egyelőre csak kommunikációs szinten létezik, és ott is inkább csak igényként, mintsem mérhető eredményként” – mondja Póka Valentin, a Coface nemzetközi hitelbiztosító hazai értékesítési és marketing vezetője. Így minden olyan külső tényező, amely a magyar cégek, és azon belül is a magyar tulajdonú kis- és középvállalkozások export pozícióit erősítheti, jelentősen felértékelődik. „Ugyanakkor hiába válnak majd szabadabbá piacok, a vevők karakterében nem történik jelentős változás, így a helyes exportstratégia felépítése, a megfelelő partnerek megtalálása, a kockázatok optimális kezelése fontosabb lehet, mint valaha” – hangsúlyozza az Export Kooperáció nemzetközi hitelbiztosító tagja.

Az új és egyszerűbb adminisztráció, a jelentősen csökkentett addicionális terhek és költségek a már gyakorlottabb exportőrök számára nagyobb kockázatvállalást - akár újabb piacok meghódítását is -, míg az eddig visszafogottabb vállalkozások esetében bátrabb export értékesítési stratégiát eredményezhetnek.

Nemcsak a hazai állóvízben tocsogó cégek vágyálma, de a kormány kifejezett szándéka is, hogy minél több hazai kis- és középvállalkozás jelenjen meg a nemzetközi piacokon. A magyar kkv-szektor részesedése az exportból egyelőre még elég alacsony, alig 11 százalék, ezt szeretné a kormányzat különféle ösztönzőkkel és támogatásokkal 20 százalékra tornázni az unió következő, 2014-től 2020-ig tartó költségvetési időszakában.

Négy jó tanács, ha külföld felé kacsingat!
Sok hazai cég kacsingat külföld felé, hogy ott keressenek maguknak partnert vagy beszállítót. Adunk négy tanácsot, mire érdemes fokozottan ügyelnie annak, aki kilép hazánk és főleg az unió határain kívülre üzletet kötni.

Véleményvezér

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo