Az álláskeresők 80 százaléka csalódott

A legtöbben arra panaszkodnak, hogy már betöltött pozíciókat hirdetnek meg a cégek. A különböző generációk persze máshogy gondolkodnak az álláskeresésről, a különbségeket ismerteti egy friss kutatás.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:PParchív

A KutatóCentrum a CV&More multimédiás karrierportál megbízásából készített, a 18-64 éves lakosságra reprezentatív kutatásból kiderült, hogy az álláskeresők 80 százaléka szerint gyakran már betöltött pozíciót hirdetnek meg a cégek, miközben kevesebb mint egyharmaduk tartja fontosnak, hogy minél többet megmutassanak magukból a kiválasztási folyamat során. (Itt olvashatja szakértőnk tanácsait, hogy hogyan NE kezdjünk állásinterjút!) A kutatók jól látható generációs külöbségeket is azonosítottak.

A mai 18-29 évesek

Ők az Y generáció magva, általában jellemzi őket a jó problémamegoldó képesség, a technikai innovációk gyors adoptálása, az önálló döntéshozási képesség. Álláskeresési szokásaikból látszik, hogy számukra nagyon fontos a sikerhez, hogy minél többet mutathassanak meg magukból. Önmagukban bíznak, és nem a körülöttük lévő kapcsolati hálókban.  Nyíltabbak és individualitásuk fejlett.  Ezt bizonyítja többek közt az is, hogy a kutatásban megfogalmazott "Az állásokat sokszor kevésbé alkalmas pályázók kapják meg" kijelentést ez a korosztály tartotta a legkevésbé jellemzőnek. Szerintük az önéletrajzból kiderül a szakmai hozzáértés, valamint a munkához való pozitív hozzáállás is  - ez azért van, mert ők naponta hoznak létre digitális dokumentumokat, így számukra ennek megvan a hitele.

Az Y generáció tagjai önmagukban bíznak, és nem a körülöttük lévő kapcsolati hálókban

Marton Krisztina, a CV&More HR-szakértője szerint e korosztály pályázói az álláskeresési folyamat során magabiztosak, tudatos karrierépítők. Határozottan képviselik elveiket , egyéni érdekeiket, fontos számukra a munka-magánélet egyensúlya, mottójuk: "Azért dolgozom, hogy éljek, nem azért élek, hogy dolgozzak!" Nem fontos számukra a senioritás elve, azaz nem gondolják, hogy a rangidős kollégát illeti feltétlen az előrelépés joga, sokkal inkább a rátermettét! Sokan közöttük saját vállalkozást vezetnek, globális karrierben vállalaton belül gondolkodnak, a globális karrier színtere főleg Európa. (Tíz magyar internetezőből négy keres jelenleg is állást, és a munkával rendelkezők fele is várhatóan új munkahely után néz az elkövetkezendő 12 hónap során. Elsősorban a 18-34 évesek gondolják úgy, hogy egy éven belül munkát fognak keresni.)

A mai 30-39 évesek

Ők ma a pozíciókban és a társadalmi hierarchiában hisznek leginkább. A motivációjukat is ezek a célok alakítják. Jól alkalmazkodnak a multinacionális vállalatok szabályrendszeréhez, és elfogadják azokat, ha ezen keresztül előrelépésre számíthatnak.

Az álláskeresésnél nagyon fontos számukra, hogy kölcsönös szimpátia alakuljon ki a munkaadói-munkavállalói oldalról egyaránt - már az interjú során. Fontos számukra a kollektivitás, a csapatmunka. A "Jó benyomás érdekében az álláskeresők sokszor nem teljesen valós információkat állítanak az önéletrajzukban" állításra ők adták a legnagyobb relevanciát a korcsoportok közül. Így Machiavelli híres mondásával, miszerint "a cél szentesíti az eszközt", ők értenek egyet leginkább.

 

Generációkon átívelő mai „örökigazság”
A magyar munkaerőpiacról minden generáció egyértelműen és nagy súllyal úgy nyilatkozik, hogy sok állás, ami meghirdetésre került, nem valós, mert már megtalálták rá a megfelelő embert a meghirdetés pillanata előtt. Ez rendkívül nagy álláskeresői pesszimizmusra és bizalmatlanságra utal. Ezt a munkáltatói kommunikáción keresztül lehet javítani, például a pályázók számára történő rendszeres visszajelzések megtételével. A kialakult helyzetért nem csak a mai leterhelt HR a felelős – de a megoldáson nekik is kell gondolkodni – teszi hozzá Marton Krisztina, a CV&More HR szakértője.

Véleményük szerint a motiváció, a megbízhatóság és a személyiség nem derül ki az önéletrajzból, ők a személyes meggyőzés mesterei. Marton Krisztina másra is rávilágít: fontos számukra a network, azaz a tágabb értelmű kapcsolati háló, melyet legtöbbször piaci információk "kereskedésére" használnak, ritkábban egyéni előrejutásra. Állandó válságban vannak a munka-magánélet egyensúlyát illetően, különösen a nők, ők az "állandó lelkiismeretfurdalás" alanyai, hol magánélet, hol munka-jelenlétüket érzik deficitesnek. (A női karrier és család összeegyeztetésének lehetőségeiről itt olvashat.) Ők vannak a korábbi generáció felett döntéshozó szerepben, nehezen viselik a fiatalabbak sokszor törtető ambícióit, akik ugyanakkor a gyakorlatban is határozott keretek köré szorítják a munkát a  privát szféra javára. 

A mai 40-54 évesek

Ők a 70-es évek lázadói, akik már mertek véleményt formálni, már megjelent náluk a karriervágy, de a konzervatív és a liberális eszmék középútján haladnak. Álláskeresési szokásaik alapján nem a kölcsönös szimpátia fontos a számukra, hanem a hosszabbtávú karrierút. A korosztályba tartozók 45%-a szerint az állásokat sokszor a kevésbé alkalmas pályázók kapják meg, ez magasabb, mint ahogy a többi korosztály gondolja. Emellett szerintük álláskereséskor nem fontos a siker eléréséhez az, hogy minél többet mutathassunk meg önmagunkból. Ők a kapcsolatok emberei, és az alapján intézik az álláskeresést is.

A CV&More HR-szakértője szerint szakmai munkájukban és az álláskeresés során is jelentősen hagyatkoznak az egy-két bizalmi emberből álló belső kapcsolati körükre a kölcsönös engedmények érdekében. Jellemző a korosztályra a kiégés, különösen hosszabb vállalati karrier után/alatt merül fel bennük a radikális változtatás igénye: még  éreznek időt és energiát magukban, hogy új helyen/területen kipróbálják magukat. Az önéletrajz szerintük nem alkalmas arra, hogy a valós szakmai hozzáértést és a gyakorlatot közvetítse, viszont bíznak abban, hogy a személyiségüket megmutatja.

A mai 55-64 évesek

Ők a nagy magyar újrakezdők. Belekényszerült feladatuk a létbiztonság (újra) megteremtése volt, így nem gondolkodtak karrierben. Fő feladatuk a családfenntartás köré összpontosult. Jelszavuk sokáig az egy élet - egy munkahely volt. Álláskeresés szempontjából ők a személyes kapcsolatban hisznek, az önéletrajzban nem. Legtöbbjüknek nem is volt rá szükségük. Ők személyesen akarják megmutatni magukat. Akik hisznek az önéletrajzban, azok úgy gondolják, hogy a személyiség, az empátia és a nyitottság megjelenhet az önéletrajz keretein belül.

Marton Krisztina hozzáteszi: a korosztály jelentősen polarizált, a szűk kisebbség magas karriercélt ért el, jelentős hatalom koncentrálódik a kezében, ehhez ragaszkodik is. Tulajdonosként nem szívesen foglalkoznak az utódlás kérdésével, nehezen adják át a stafétabotot. Az a bővebb réteg, amely nem tudott alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez - nyelvtudás, szakmai, IT ismeretek híján -, sajnos jelentős lecsúszást ért meg, nem ritka a komoly egzisztenciális probléma.   

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo