Új áfaszabályok: kihívás a cégeknek és a NAV-nak is

Az áfa-törvény módosítása következtében 2015. január 1-jétől változnak az Európai Unióban nyújtott egyes szolgáltatások teljesítési helyei. Az új szabályok nehéz helyzet elé állítják a szolgáltatókat, aminek enyhítésére számos egyszerűsítő rendelkezést már elfogadtak. Utolsó lépésként október 1-jétől elérhetővé vált az egyablakos ügyintézés, így a szolgáltatóknak nem kell minden egyes országba bejelentkezniük, ahol szolgáltatást teljesítenek.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

2015. január 1-jétől uniós irányelv alapján a telekommunikációs szolgáltatások, rádiós és televíziós műsorok, valamint elektronikus úton nyújtott szolgáltatások után az igénybe vevő személy letelepedési helye szerinti államban, azaz a fogyasztás tagállamában kell áfát fizetni. A változás elsősorban azokat a társaságokat érinti, amelyek az EU-ban szoftvereket értékesítenek, webhely-szolgáltatást biztosítanak vagy telefonszolgáltatást nyújtanak. A szabályozás azokra is vonatkozik, akik filmeket, műsorokat vagy zenéket juttatnak el a fogyasztókhoz, sőt az elektronikus úton nyújtott távoktatásra is. (A jelenlegi változásokról - és hogy mi várható még, itt olvashat részletesebben!)

„Nehéz feladat vár a telekommunikációs és az elektronikus úton szolgáltatást nyújtó adóalanyokra 2015-től. Áfa-kötelezettségük teljesítése érdekében meg kell állapítaniuk, hogy az EU-n belüli szolgáltatásaikat adóalany vagy nem adóalany veszi igénybe, továbbá hogy a nem adóalany fogyasztónak nyújtott szolgáltatásuk mely állam szabályai szerint adóköteles. A szolgáltatóknak az uniós szabályozás támpontokat nyújt, illetve elérhetővé teszi az egyablakos ügyintézést a több tagállamban is felmerülő adóbevallási és adófizetési kötelezettségek teljesítéséhez.” – hangsúlyozta dr. Fischer Ádám a Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda ügyvédje.

Egyablakos ügyintézés

Az idén októbertől használható egyablakos ügyintézés lehetővé teszi az adóalanyok számára, hogy egyidejűleg teljesítsék a fogyasztással érintett tagállamokban felmerülő adókötelezettségeiket. Az egyablakos rendszer alkalmazása nem automatikus, a társaságoknak a székhelyük szerinti ország adóhatósága felé jelezniük kell, hogy az egyszerűsítő szabályok szerint kívánnak adózni. A rendszer rugalmasságát segíti elő, hogy a társaság és az adóhatóság közti kommunikáció elektronikus, továbbá nincs szükség újabb adószám kiadására.

KÉSZÜLHETNEK A WEBSHOPOK
A vállalkozásoknak fel kell készülniük arra, hogy az egyablakos rendszer használatával más tagországokban is teljesítsék adókötelezettségeiket. Előnyt jelent ugyanakkor, hogy 2015-től a célország szerinti áfát kell felszámítani a végfelhasználók felé, amely alacsonyabb, mint a magyar 27 százalékos áfakulcs, így a magyar e-kereskedő szolgáltatók versenyképessége nő.
A társaságoknak negyedévente egyetlen, elektronikus úton benyújtott bevallásban kell nyilatkozniuk a más tagállamokban fogyasztók által igénybe vett telekommunikációs, rádiós és televíziós műsor, valamint elektronikus úton nyújtott szolgáltatásaikról. Erre a bevallásra hivatkozva egy összegben kell a fizetendő áfa-t átutalni a magyar adóhatóságnak, melyet az továbbít a többi tagállamnak az Európai Központi Bank negyedév utolsó napján érvényes árfolyamán.

Csak adminisztrációs könnyítés

Az adókötelezettségek teljesítésében az egyablakos rendszer adminisztratív könnyítést jelent csupán, a szolgáltatásokat nyújtó társaságokra továbbra is vonatkoznak a fogyasztás államának szabályai. Minden esetben érvényesülnek az adott állam áfa-kötelezettséggel kapcsolatos rendelkezései, különösen az alkalmazandó adómértékre, a jogsértések esetén kiszabható kamat, bírság, egyéb díjak kiszámítására és kivetésére vonatkozó szabályok.

„Az áfa-szabályok változása új kihívásokat jelent majd az adózók és az adóhatóságok számára egyaránt. A szolgáltatás nyújtóinál új, belső eljárások kialakítása válhat szükségessé a szolgáltatás igénybevevőinek megfelelő azonosítása érdekében, ami a szolgáltatásnyújtás gyakoriságára és a telekommunikációs, rádiós és audiovizuális médiaszolgáltatások, valamint elektronikus úton nyújtott szolgáltatások természetére tekintettel összetett megoldást igényel. Az adóhatóságok számára az új szabályok alkalmazásának ellenőrzése és az ennek megfelelő adóösszegek behajtásának biztosítása válik jelentős feladattá.” – hívta fel a figyelmet dr. Riszter Gergely a Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda partnere.

FOLYTATÓDIK AZ ÁFAEMELÉS EURÓPÁBAN
Folytatódik az áfaemelési trend Európában, az általános forgalmi adó átlagos mértéke már átlépte a 21 százalékos küszöböt az Európai Unióban. Ezzel párhuzamosan a cégeknek egyre gyakrabban változó áfaszabályozásra és minden eddiginél hatékonyabb adóellenőrzésekre kell készülniük.

Véleményvezér

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.
Mellár Tamás otthagyja a református egyházat

Mellár Tamás otthagyja a református egyházat 

Balog Zoltán személye sok református számára elfogadhatatlan.
Forrong a református egyház a pedofil-ügy miatt

Forrong a református egyház a pedofil-ügy miatt 

Amíg marad a református egyház jelenlegi vezetése, addig lemond lelkipásztori fizetés-kiegészítéséről
Lecsúsztunk az OECD inflációs listáján, már Ausztria is előttünk

Lecsúsztunk az OECD inflációs listáján, már Ausztria is előttünk 

Kiszámíthatóbb gazdaságpolitikára lenne szükség.
Taxis balhé tört ki Romániában

Taxis balhé tört ki Romániában 

Ki lesz az erősebb? A hagyományos taxisok, vagy az utazásmegosztók?
Az euróövezet inflációja a szankciók ellenére nem mutat rossz képet

Az euróövezet inflációja a szankciók ellenére nem mutat rossz képet 

A kormánypropaganda a magyar csúcsinfláció miatt a szankciókat okolta, de a számok világméretű összehasonlításban ezt nem igazolják.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo